Omavalitsused süüdistavad ametit ebavõrdsuse tekitamises

Birgit Itse
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Erakogu

Järvamaa omavalitsuste liit saatis Riigikogu esimehele, peaministrile ning majandus- ja taristuministrile pöördumise, milles palub peatada maanteeameti teenindusbüroode tegevuse ümberkorraldamise.

Pöördumise teksti kohaselt loob maanteeamet läbiviidava muudatusega teadlikult regionaalset ebavõrdsust ning diskrimineerib maapiirkondade ja väikelinnade  elanikke nende sotsiaalse päritolu alusel.   

Järvamaa omavalitsuste liidu teatel leiab organisatsiooni juhatus, et on äärmiselt kahetsusväärne, kui teenuse kättesaadavust mõjutav ümberkorraldus viiakse läbi maapiirkondade ja väikelinnade elanike arvel, omavalitsusi kaasamata, nende arvamust ja nõusolekut arvesse võtmata ning Eesti Põhiseadust ja Euroopa hea halduse tava rikkudes.

Kavandatud muudatuste kohaselt vähendab Maanteeamet alates 2017. aasta 1. jaanuarist A- ja B kategooriate sõidueksamite toimumiskohtade arvu. Aastast 2018 planeerib Maanteeamet eksami vastuvõtte ainult kuues linnas: neljas nn. regioonikeskuses - Tallinnas, Rakveres, Pärnus, Tartus ning Kärdlas ja Kuressaares.

Liidu teatel on Järvamaa omavalitsused kavandatud muudatustest sügavas hämmingus ning jälgivad toimuvat murelikult. "Maanteeameti juhtide poolt kavandatud ümberkorraldus mõjutab oluliselt sõidueksami sooritamist, kui avalikku teenust ning muudab selle Järvamaa inimestele raskemini kättesaadavamaks. Euroopa Parlamendi kinnitatud Euroopa hea halduse tava eeskiri  Artikkel 5  § 3 kohaselt peab ametnik vältima isikute põhjendamatut diskrimineerimist muu hulgas ka sotsiaalse päritolu alusel," seisab pöördumises.

JOLi hinnangul seab maanteeameti teenindusbüroo tegevuse ümberkorraldamine maapiirkondade ja väikelinnade elanikud ebasoodsamasse olukorda. "Järvamaal elavatel inimesed on sunnitud tulevikus sõitma eksami sooritamise kohta ning eelnevalt seal läbima ka sõidutunnid. Seega suureneb muudatuse tulemusel maapiirkondade ja väikelinnade elanike aja- ja rahakulu sõidueksamitele," põhjendavad omavalitsusjuhid.

Nad leiavad ka, et regionaalse ebavõrdsuse teadlik loomine  on vastutustundetu ning vastuolus Euroopa hea halduse tava eeskirjaga. "Ametkondlik kulude vähendamine ei tohi teenuste kasutajatele tekitada täiendavaid kulusid. Muudatused teenuste osutamises ei tohi eelistada Eesti elanikke nende sotsiaalse päritolu alusel. Vastasel juhul rikutakse Eesti Vabariigi Põhiseaduses ja Euroopa Liidu põhiõiguste hartas sõnastatud õiguspõhimõtteid," seisab pöördumises.

PÖÖRDUMISE TERVIKTEKST*

Pöördumine Maanteeameti tegevuse asjus

Järvamaa Omavalitsuste Liit arutas 17. augustil toimunud juhatuse koosolekul Maanteeameti 05. juulil pressikonverentsil avaldatud kava Maanteeameti teenindusbüroo tegevuse ümberkorraldamisest.

Kavandatud muudatuste kohaselt vähendab Maanteeamet alates 2017. aasta 1. jaanuarist A- ja B kategooriate sõidueksamite toimumiskohtade arvu. Aastast 2018 planeerib Maanteeamet eksami vastuvõtte ainult kuues linnas: neljas nn. regioonikeskuses - Tallinnas, Rakveres, Pärnus, Tartus ning Kärdlas ja Kuressaares.

Järvamaa omavalitsused on kavandatud muudatustest sügavas hämmingus ning jälgivad toimuvat murelikult. Maanteeameti juhtide poolt kavandatud ümberkorraldus mõjutab oluliselt sõidueksami sooritamist, kui avalikku teenust ning muudab selle Järvamaa inimestele raskemini kättesaadavamaks. Euroopa Parlamendi kinnitatud Euroopa hea halduse tava artikkel 5 § 3 kohaselt peab ametnik vältima isikute põhjendamatut diskrimineerimist muu hulgas ka sotsiaalse päritolu alusel.

Maanteeameti teenindusbüroo tegevuse ümberkorraldamine seab maapiirkondade ja väikelinnade elanikud ebasoodsamasse olukorda. Järvamaal elavatel inimesed on sunnitud tulevikus sõitma eksami sooritamise kohta ning eelnevalt seal läbima ka sõidutunnid. Seega suureneb muudatuse tulemusel maapiirkondade ja väikelinnade elanike aja- ja rahakulu sõidueksamitele. Ka seatakse väljaspool suuremaid keskust elavad inimesed ja seal tegutsevad autokoolid ebavõrdsesse olukorda sellega, et halvendatakse nende võimalusi juhilubade taotlemisel ja koolituste läbiviimisel. Maanteeameti ümberkorralduskava annab selge konkurentsieelise nn regioonikeskuste autokoolidele ning võib viia autokoolide sulgemiseni maakonnakeskustes, mistõttu koonduvad need töökohad väikelinnadest suurematesse keskustesse.

Sellega asetatakse maapiirkondadest ja väikelinnadest pärit inimesed diskrimineerivasse olukorda võrreldes eelpool nimetatud keskustes elavate inimestega.

Regionaalse ebavõrdsuse teadlik loomine on vastutustundetu ning vastuolus Euroopa hea halduse tava eeskirjaga. Ametkondlik kulude vähendamine ei tohi teenuste kasutajatele tekitada täiendavaid kulusid. Muudatused teenuste osutamises ei tohi eelistada Eesti elanikke nende sotsiaalse päritolu alusel. Vastasel juhul rikutakse Eesti Vabariigi Põhiseaduses ja Euroopa Liidu põhiõiguste hartas sõnastatud õiguspõhimõtteid. Eesti Vabariigi Põhiseaduse §12 kohaselt on kõik seaduse ees võrdsed ja kedagi ei tohi eelistada varalise ja sotsiaalse seisundi või muude asjaolude tõttu. Euroopa Liidu põhiõiguste harta artiklis 41 on sätestatud põhiõigus heale haldusele.

Äärmiselt kahetsusväärne, et selline teenuse kättesaadavust mõjutav ümberkorraldus viiakse läbi maapiirkondade ja väikelinnade elanike arvel, omavalitsusi kaasamata, nende arvamust ja nõusolekut arvesse võtmata ning Eesti Põhiseadust ja Euroopa hea halduse tava rikkudes.

Soovime, et Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium peataks maapiirkondade ja väikelinnade elanikele teenuste kättesaadavust kitsendava Maanteeameti teenindusbüroode tegevuse ümberkorraldamise.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles