Vana kooli autodele rallivaimu sissepuhuja

Kuido Saarpuu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Kui võtta soomlasest omanikult BMW, millega too on rallikatselt välja sõites paar tiiru üle katuse teinud ja piltlikult öeldes kännu otsas maandunud, tuua see Järvamaale Peep Kristali garaaži, võib olla kindel, et auto mõõdab varsti ralliradu veelgi särtsakamalt.

Seda tõsiasja võivad tunnistada nii BMW (praegu ehitusjärgus ralliprojekt), Porsche (eelmine ralliprojekt, 1968. aasta Porsche 911), Chevrolet Monza, kahe Opeli kui ka mõne vene päritolu Volga või Moskvitši omanikud.

Peep Kristal võtab oma töökojas ralliauto pulkadeks, vuntsib üles kere, ajab üle maailma kokku varuosi, käib üle tehnilised sõlmed. Mis kõige tähtsam: et vana kooli autodega saaks osaleda ajaloolisel ehk Historic Rallyl, tuleb kogu ehituse ajal tähtsates paberites näpuga järge ajada ning kui paberid vastust ei anna, ka autoliidu spetsialistidega suhelda.

Auto peab olema ehitatud vastavalt sellistele nõuetele, nagu seda on tehas omal ajal kirjeldanud ja rahvusvahelises autoliidus (FIA) arvele võtnud. Selle kadalipu läbimise tulemusel väljastab FIA tunnistuse, mis kirjeldab üksikasjalikult mudeli ehitust ja autoga saab sõita ajaloolistel rallidel.

Eriliste autodega käib kokku oma seltskond

Oranži ja musta värvikuube kandev BMW, mudelinimetuse poolest BMW 2002ti, oli ka eelmises elus ajaloolise klassi ralliauto. Kristalil on masin peaaegu valmis. Käigukast ja mootor on veel autost eraldi, kuid kere-, värvi- ja osaliselt komplekteerimistööd on tehtud ning masin veereb Inglismaalt tellitud 13tollistel velgedel.

Suuremat tööd on selle masinaga olnud aasta jagu. «Kere oli ikka päris hullus seisus. Praegusel autol on küljes teine katus, põhi, esiosa, uksed, küljekarbid – pakun, et uut rauda sai kerele lisada oma 50-60 protsenti,» ütlen Kristal. «Keretööd nõudsidki kõige rohkem aega.»

Auto originaalset kaheliitrist mootorit remonditi mujal, kuid auto ja selle südame viib kokku ikka Peep Kristal.

BMW peab valmis saama hiljemalt järgmiseks kevadeks. «Meile lähim Historic Rally on Soomes Lahtis. See on ka üks kahest Euroopas peetavast kruusarallist, enamik on aslfadirallid,» selgitab Kristal. «Autoomaniku eesmärk ongi historic-sarjas asfaldirallidel kaasa lüüa. Mehaanikuna sõidan neile ka kaasa.»

Historic Rallydel vana kooli autodega võidu kihutav seltskond on Peep Kristali meelest täiesti omamoodi. «Seal on legendaarseid sõitjaid, kelle tõsisemad rallipäevad on jäänud minevikku, kuid kel on endiselt rallipisik küljes. Üldiselt on tegemist väga sõbraliku seltskonnaga,» lausub ta.

Nõuded on historic-klassis karmid. «Kui sul on näiteks vedrustuse tüüp ette määratud, siis nii on,» ütleb Kristal. «Mul oli siin vana Opel Kadet E, mil oli ees ristine lehtvedru. Pole oluline, kuivõrd palju paremaid lahendusi on tänapäeval olemas, sama vedrustuse tüüp jääb paika, ükskõik kui hästi või halvasti see auto siis juhitav on.»

Samamoodi tuli Kristalil ka Porsche ja selle tagamootori puhul arvestada sõites teatud eripäradega. «Auto oli väga kiire, kuid kurvides käitumine oli jälle omamoodi. Nii tuligi sellise autoga sõites teha sirgetel kogu töö ära, sest pööretel tuli hoog maha pidurdada ning sealt tuli paratamatult ajakaotust. Selleks et see auto oleks vähegi juhitav, oli esistange sisse pandud hulk rauda.»

Tehnikaga sõber varasest noorusest

Peep Kristal (55) sõnab, et nii kaua kui ta mäletab, on ta tehnikaga sina peal olnud. «Olin viie- või kuueaastane, mil isa tõi mulle lammutada vanu vändaga telefone. Need kõik sai juppideks võetud, vahepeal särtsu saadud ning lõpuks üritatud kokkugi panna,» meenutab ta. «Juhtus ka nii, et panin telefoni kokku, juppe jäi küll üle, kuid telefon hakkas siiski tööle.»

Autoehitusse jõudis Kristal isa ja onu eeskuju järgides. Nimelt oli isal kasutada vana Mercedes-Benz ning onu ehitas vana villist. Külaskäigud vanatehnika ja teiste vanatehnikahuviliste juurde olid sagedased. «Samamoodi olen vanu kelli remontinud, sest vanaisa oli kellassepp,» lausub ta. «Kui uurile uued võllid tegid ja see käima ka hakkas, oli ikka uhke asi.»

Igapäevaametis asjatab Peep Kristal Roosna-Allikul Veoki Pealisehituse OÜs tootmisjuhi ja projekteerijana. Ralliautode ehitus on viimased kümmekond ja peale aastat olnud tööpäevaõhtutel südamelähedane hobitegevus ning reklaam käib vastavates seltskondades suust suhu.

Uusi projekte on Peep Kristalil igal juhul rohkem kui vaba aega. Näiteks soovib mootorispordi muuseumi eestvedaja Arno Sillat, et ta paneks käed külge AVIA hooldebussile. See ootab garaažiboksi kõrval oma aega. «Korraga mitut projekti mul üldjuhul käsil ei ole, sest siis teeksin neid autosid hästi kaua. Ma teen neid juba praegugi kaua,» sõnab ta.

Aeg kulub Kristalil nõudmiste selgeks tegemisele ja varuosade otsimisele. «BMWga oli näiteks nii, et esistange saime Indoneesiast, esimesest iluvõrest õnnestus leida vaid üks pool. Ameerikast polegi veel midagi tellinud, erinevalt näiteks Porschest. Mis sest, et Saksa auto, sai korralikke varuosi valdavalt just sealt,» täpsustab ta.

Kogu see tehnika ja ehitus pole teps mitte odav lõbu. Inimestele, kes tahaksid vaba raha kasumlikult paigutada, soovitab Peep Kristal osta Historic Rallydele sobivate autode toorikuid. Viimase viie aasta jooksul on käinud korralik hinnaralli. «Kui omal ajal selle Porsche 911 ostsime, maksis see ligi 70 000 krooni. Praegusel ajal maksab samasugune Porsche, mis sest, et kere võib olla nii kehvas seisus, et sellest on alles vaid oletatav kuju, 15 000 kuni 30 000 eurot. Selleks et autost saaks nõuetele vastav rallikas, tuleks koguväärtuseks juba 60 000 kuni 80 000 eurot,» tõi ta välja. «Näiteks vana Ford Escort MK1 twin cam maksab valmis tehtuna 70 000 eurot.»

2011. aastal võideti Historic Rally Euroopa meistrivõistluste tiitel (kategoorias 1) Eestisse Peep Kristali ehitatud Porsche 911ga.

1969. aastast on pärit selle loo rauast kangelane – BMW 2002ti.

Ajalooliste autode ralli

Historic Rallyl võistlevad omavahel kõik need masinad, mis on kunagi võistelnud ja mida poleks uuemate autode vastu mõttekas enam rajale viia.

Paljudes riikides on see väga populaarne võistlusala, sest rallikultuur elab ja inimesed vaatavad meeleldi, kuidas vanad võimsad B-rühma autod omavahel mõõtu võtavad. Naaberriigis Soomes on võistlejate kiirustabelis üle 200 historic-ekipaaži.

FIA korraldab ka selliste autode Euroopa meistrivõistlusi.

Allikas: Alar Hermanson, BMW omanik

ÜLESKUTSE:

Kui tead Järvamaal meistrimeest, kelle valduses on mõni vahva omatehtud sõiduk, taastatud uunikum või ümber ehitatud igapäevamasin, anna meile teada (kuido@jt.ee, Järva Teataja Facebooki lehele või telefonil 384 9237).

Oleme lugejatele tutvustanud juba iseliikuvat diivanit, aga ka omatehtud ATVd, kummijukut, Volga-Olgat, BMW veoautot, tuletõrje-Urali ja Audi keskmootoriga jääraja-Moskvitši ja tema liigikaaslastest vendi-õdesid ning jõutõmbevõistlustel uue elu saanud vana traktorit Jumz. 

Alles oli juttu mehest, kes ajab jalgrattad särtsu täis ehk meisterdab elektrijõul liikuvaid isendeid.  viimase loo staar oli tuhmjashall Pobeda, mis naudib väljateenitult suurt tähelepanu. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles