Keskväljakul võtab võimust keskaeg

Tiit Reinberg
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: jt.ee

Lähiaastate jooksul kaob Paide kesklinnast asfalt, sõiduteed hakkavad katma munakivid ning jalakäijate teed pae- ja graniitplaadid.

Üleeile kinnitas Paide linnavolikogu tuliste vaidluste saatel Paide keskväljaku ja selle lähiümbruse projekteerimise eskiislahenduse.

Projekti kohaselt peavad autod keskväljakul ruumi tegema jalakäijatele.

Ringtee lülitatakse liiklusskeemist välja. Pärnu ja Tallinna tänavat jääb Konsumi kaupluse eest ühendama kahesuunaline sõidutee. Keskväljakult Pikale tänavale ei pääse.

Pikk tänav jääb kuni keskväljakuni siiski kahesuunaliseks ja majatarvete kaupluse kõrvale on tulemas parkimiskohad.

Kiriku eest saab sõita pühakoja taha parklasse, kuid väljasõiduks tuleb kasutada Posti tänavat.

Et Kalevite Kodu ja Kesklinna apteegi juurde enam autoga ei pääse, kaovad sealt parkimiskohad.

Ka liinibussid ei pääse enam teisele poole ringteed, mistõttu on kavas rajada bussipeatus Tallinna tänava algusse kiriku juurde.

Kiriku ja raekoja poole suureneb ka ringikujuline haljastus ja jõulupuu hakkab paiknema rohkem raekoja poole.

Projekti kohaselt Vee tänava liiklusskeemi muutusi ei tule, kuid asfaldi peaksid sealgi asendama graniitplaadid ja munakivid.

Lisaks keskväljakule kaob asfalt veel Pikalt ja Rüütli tänavalt, kus sõiduteele pannakse samuti munakivid ja kõnniteedele kõige tavalisemad kõnniteekivid.

Paide linnavalitsuse vanalinna ja haljastuse spetsialist Karen Klandorf ütles, et keskväljakul munakivisillutist taastada pole uus mõte, sel teemal on arutletud isegi 1970ndatel aastatel.

Klandorf selgitas, et kui keskväljak on uue katte saanud ja liiklusskeem muudatused läbinud, peaks linna esindusväljak saama uue hingamise. «Plats ei tohi jääda tühjalt seisma, seal peab hakkama elu käima, miks mitte väiksemaid kontsertegi korraldada,» ütles ta.

Klandorf loodab, et näiteks Kalevite Kodu kohvik laieneb suvekuudeks platsile, sama võiks teha lillekauplus. «Projekti eesmärk pole väljakut sulgeda, vaid teha sellest Paide esindusväljak,» lisas ta.

Keskväljaku ümberehitamisest lõikavad Klandorfi selgitust mööda suurimat kasu jalakäijad, kuid ahistatuna ei tohiks tunda ennast ka autoomanikud, sest nendegagi on arvestatud.

Kui praegu tohib keskväljakul sõita kiirusega 50 kilomeetrit tunnis, pidas Klandorf õigeks langetada kiirust 30 kilomeetrini tunnis.

Keskväljaku ümberkorraldus tähendab muutusi ka taksojuhtidele ja nende klientidele, sest kiriku juurest kolib aastakümneid seal olnud taksopeatus kiriku taha parklasse.

Klandorfi meelest peaksid vanalinnatööd olema meele järele ka rohelise mõtteviisiga inimestele, sest ümberkorralduste tõttu võetakse maha ainult üks puu, mis kasvab Vainu ja Rüütli tänava ristmikul.

Paide abilinnapea Kaido Ivask on rahul, et keskväljaku kõnniteedel näeb paekivi, sest kuigi Paide nimetab ennast paelinnaks, ei kasuta me seda materjali palju.

Ivask selgitas, et munakivisillutis maksab laias laastus sama palju kui kõnniteekivi. «Meil on ka õnne olnud, sest Pärnu tänava kaevetööde käigus on välja tulnud vana munakivisillutis, mille kivid korjame kokku ja kasutame uuesti vanalinnas,» lausus ta.

Ivask ei julgenud ennustada, millal üleeile volikogus vastuvõetud projekt tegelikkuses kajastub, kuid töödega tehakse ilmselt algust juba tänavu.

Ivask lisas, et üles kaevatud Rüütli tänavat enam asfaldiga ei parandata, vaid taastatakse munakivisillutis esimesena.

Kuigi täpsed arvutused on veel puudu, hindas Ivask, et munakivisillutist peaks tulema vanalinna 6000-7000 ruutmeetrit. Kui võtta munakivisillutise ruutmeetri hinnaks ligi 700 krooni, ulatub kogumaksumus ligi viiele miljonile kroonile.

Paide linnavolikogu opositsiooni volinik Kristjan Kõljalg ütles, et asfaldi munakivide ning pae- ja graniitkiviplaatidega asendamise vastu pole temal midagi, küll kahtleb ta liiklusskeemi muutmise otstarbekuses. «Oleks tulnud põhjalikumalt uurida, kuidas liiklusskeemi muutmine mõjutab kesklinnas asuvaid ärisid,» sõnas ta.

Kui kesklinnas jääb parkimiskohti vähemaks, sureb Kõljala meelest elu kesklinnas sootuks välja ja see kandub rohkem kultuurikeskuse parklasse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles