Kui tahame Järvamaa arenguks saada parimaid lahendusi, ei tohi karta poliitilist debatti ega esile kerkida võivaid ideid, puudutagu need haldus- või riigireformi, maakondlike ühisasutuste strateegilisi arengusuundi, arutelu koolivõrgu tuleviku üle.
Millal viimati neil meie kõigi elukeskkonda puudutavatel teemadel kas või siinsamas leheveergudel seisukohti avalikustati? Paraku pole debatti väga palju rohkem ka komisjonides, nõukogudes ja istungitel, kus neid sõlmküsimusi otsustatakse. Maavalitsuste reformimise järel on üks institutsioon vähem, kes neid teemasid tõstatada püüdis.
Eks see ole paljuski ka meie kohaliku provintsliku poliitilise kultuuri eripära ja tulemus. Riigikogu kõnepuldis või ETV «Foorumis» pilluvad poliitikud teravaid kriitikanooli üksteise ideede pihta, aga kui mikrofon läheb kinni või istung lõpeb, siis professionaalsed maskid langevad ja inimsuhted jäävad.
Provintslikus poliitkultuuris sellist professionaalsust paraku napib ning kui keegi kritiseerib kellegi ideed näiteks haldusreformi puhul, siis kiputakse tõlgendama seda kui kriitikat isiku, mitte tema idee kohta.
Sellisel juhul läheb igasugune debatt kiiresti isiklikuks, uksed hakkavad paukuma ja inimsuhted kannatama. Väikeses kogukonnas nagu meil siin Järvamaal on see kõige halvem, mis üldse juhtuda saab.
See, et minu arvates sinu lahendus haldusreformis ei pruugi Järvamaale kõige parem olla, ei tähenda veel, et me ei võiks ühiselt arutada gümnaasiumivõrgu või uue põlvkonna ühistranspordi korralduse üle.
Järvamaa üks valusaimaid perioode algas selle sajandi algusaastatel, kui kogu riigiaparaat hakkas hoolega tsentraliseerima, riigiasutusi ja ametikohti koondama ja Tallinna konsolideerima.