«Õnnelik tund» keelati baarides ära

Anne Põder
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Õlu
Õlu Foto: SCANPIX

Juba poolteist nädalat kehtivad uued karmimad alkoholi reklaamipiirangud, tänu millele ei tohi baarides pakkuda alkoholi teatud kellaaegadel soodsamalt ning reklaamlehtedelt on kadunud alkoholi soodushinnad.

Jõustunud reklaamiseaduse muudatused piiravad oluliselt alkoholireklaami. Lisaks varasematele piirangutele keelustatakse muudatusega täielikult alkoholi välireklaam ja reklaam sotsiaalmeedias ning piiratakse veelgi alkoholireklaami televisioonis, raadios ja ajakirjades.

Reklaamiseaduse muutmise eesmärk on kaitsta rahva tervist, vähendada alkoholi tarbimisest tingitud sotsiaalset-, majandus- ja tervisekahju ning tagada lastele ja noortele toetav keskkond kasvuks ja arenguks.

Alates 1. juunist jõustuvad reklaamiseaduse olulisemad muudatused:

*alkoholireklaamides lubatakse edaspidi edastada vaid neutraalset teavet, välistatud on inimeste näitamine, atmosfääri kirjeldamine ja lugude jutustamine;

*keelatakse alkohoolsete jookide välireklaam;

*keelatakse alkoholireklaam sotsiaalmeedias, välja arvatud alkoholikäitleja kontol ja kodulehel;

*reklaamipiirangut raadios ja televisioonis pikendatakse kella 21lt 22ni;

*keelatakse alkoholireklaam ajakirjade lisaväljaannete esi- ja tagakaanel;

*keelatakse happy hour ehk võimalus pakkuda mingitel tundidel alkoholi tavapärasest soodsamalt.

Trahvi ülemmäär reklaamiseaduse rikkumise korral hakkab juriidiliste isikute puhul olema 50 000 eurot.  Järelevalvet alkoholireklaami piirangute täitmise üle teeb Tarbijakaitseamet.

Sotsiaalministeeriumi rahvatervise osakonna juhataja Heli Laarmann ütles, et maailma kogemus ja teaduslik tõendus kinnitavad, et alkoholipoliitika saab olla tulemuslik, kui ühise eesmärgi – tervise – nimel tegutsetakse mitmes valdkonnas korraga. «See tähendab, et tegeletakse alkoholi kättesaadavuse vähendamisega, piiratakse reklaami, ravitakse sõltlasi, kaitstakse lapsi ja noori jne,“ ütles ta.

Eesti on Laarmanni sõnul seni tegutsenud üsna edukalt enamikes alkoholipoliitika valdkondades, näiteks oleme viimastel aastatel oluliselt edendanud sõltuvusravi kvaliteeti ja kättesaadavust. «Kahes valdkonnas – reklaami ja alkohoolsete jookide kättesaadavuse piiramises – pole aga üle kümne aasta edusamme ette näidata. Jõustuv seadus täidab ühe neist lünkadest,“ kurtis ta.

Viimati karmistati alkoholipoliitikat käesoleva aasta algusest, kui jõustusid alkoholiseaduse muudatused, millega täpsustati alkoholimüügil ostja vanuse kindlakstegemist reguleerivaid sätteid. Seadusemuudatusega lubati kontrollostud, et tagada alaealisele kehtestatud alkoholimüügi keelunõude senisest parem täitmine ja tõhustada võitlust illegaalse alkoholimüügiga.

Lisaks võttis Riigikogu 2017. aasta lõpul vastu alkohoolsete jookide väljapaneku piirangud. Muudatus näeb ette, et alkohoolsed joogid peavad olema kaupluses paigutatud teistest kaupadest eraldi  nii, et tarbija ei peaks nendega vältimatult kokku puutuma. Muudatuse järgi ei tohi alkohoolsete jookide väljapanek olla lisaks väljastpoolt müügikohta märgatavalt nähtav ka ülejäänud müügisaalist, välja arvatud juhul, kui nende nõuete täitmine ei ole müügisaali suurust arvestades mõistlikult teostatav. Väljapaneku piirangud jõustuvad üleminekuajaga alates 2019. aasta 1. juunist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles