Esimene tasuta buss väljus täna hommikul kell 6.35 Paide kultuurikeskuse eest. Roolis tuntud kohalik poliitik ja linnavolikogu liige Valeri Ivanov.
Esimest tasuta bussi roolis keskerakondlane
Minut aega enne bussi väljumist ootasid peatuses tasuta sõitu kaks meest, Raivo Läske ja Jatsuk Veniamin. Mõlemad mehed olid bussisõidu muudatusest teadlikud. Veniaminil oli tasuta sõitu võimaldav kaart juba rahakotis, Läskel taskus täpselt kahe euro väärtuses sente, et bussijuhi käest kaart osta.
Kui buss peatusesse jõuab, teatavad mõlemad mehed, et näe, Ivanov sõidab täna. Seda bussijuhti tunnevad paljud kohalikud, sest lisaks roolikeeramisele töötab ta ka päästeteenistuses ja on pikka aega kuulunud Paide linnavolikokku. Keskerakonda kuuluv Ivanov on Paides populaarne poliitik ja viimastel valimistel teinud alati korraliku tulemuse.
Tasuta sõit algab siiski väikese viperusega, sest kui Läske ja Veniamin oma kaarte piiksutavad, siis ilmub tabloole punane kiri, mis teavitab rikkest. „Aparaadil on midagi viga,“ teatab Ivanov ja „müüb“ nulleurosed piletid.
Ivanov selgitab, et kui Türilt tagasi Paidesse jõuab, siis tuleb dispetšerile helistada ja teada anda, et validaatoriga on probleeme.
Kahe esimese sõitja arvates on tasuta bussiõit igati õige asi.
Läske sõidab iga päev Paidest Kirnasse ja tagasi, sest käib seal ühte inimest hooldamas. Kuus kulub tal bussisõidule umbes 50 eurot ja nüüd jääb see raha tema taskusse.
Tavaliselt sõidab ta Kirnasse kella üheksa paiku, kuid kuna tänasest on sõit tasuta, siis soovis ta kohe esimese reisi kaasa teha.
Veniamin on seni ostnud kuupileti, mis maksab 42 eurot. Veniamin sõidab Türilt rongiga Tallinna tööle. Selle kuupilet maksab 70 eurot. Veniaminil poleks midagi selle vastu, kui tulevikus hakkaksid Eestis ka rongid tasuta sõitma. Kokkuhoid oleks veelgi suurem.
Need kaks meest on pühapäeva varahommikusel sõidul ka ainsad reisijad. Kui Veniamin Türi raudteejaamas maha läheb, sõidab Ivanov Säreveres asuvasse lõpp-peatusesse ilma ühegi reisijata.
Säreveres pöörab ta bussi ümber ja algab tagasisõit Paidesse. Taas ilma ühegi reisijata.
Ivanov keeras bussirooli ka eile ja räägib, et ega varahommikul ja õhtul reisijaid palju ei ole. Eile oli samal liinil viimasel sõidul ainult üks reisija. Noor naine. Ivanov rääkis, et kui naisele eile pileti müüs, siis soovitas tal see alles hoida, sest tegemist on maakonnaliini viimase piletiga. Ajalugu.
Türil Grossi kaupluse juures ootab tasuta sõitu kolmas reisija. Tiiu Sulu sõidab Paidesse tööle. „Õige asi,“ võtab ta tasuta bussisõidu kokku. Seni kulus tal Paide ja Türi vahet pendeldamisele kuus 25–26 eurot.
Türi raudteejaamas ootab sõitu Paidesse Üllar Kütsaar. Võhmas elav mees tuli hommikul rongiga Türile. Pilet maksis 1.60 eurot. Lõpppunkt on Paide ja õhtul jälle tagasi Võhma. Tänu uuendusele jääb täna õhtuks Kütsaare rahakotti kaks eurot alles.
Türi kesklinnast astub bussi juba neli inimest. Kõik on muudatusest teadlikud, kellel on rahakoti vahel juba pealinna tasuta sõidukaart, kellel kaks eurot valmis pandud, et bussijuhi käest uus kaart osta.
Justkui imeväel on ka validaator tööle hakanud.
Kui valimiskampaania ajal jagab Ivanov pastakaid ja voldikuid ning küpsetab Paide kesklinnas rahvale pannkooke, siis täna hommikul ta reisjatele Keskerakonna ideed ei kiida. Hetkel on ta ametis bussijuhina ja ega selle töö kõrvalt jäägi aega propagandat teha.
Ajakirjaniku küsimuse peale, kas tasuta bussisõit on õige asi, vastab ta siiski hetkegi mõtlemata, et muidugi õige asi.
Ivanov selgitab, et ega varemgi reisijad kogu sõitu kinni maksnud. Piletitulu moodustab Järvamaa liinidel alla kolmandiku, ülejäänud summa tuli ka seni riigilt ja kohalikelt omavalitsustelt. Nüüd maksab riik lihtsalt senisest natuke rohkem ja reisjatel pole vaja bussis enam rahakotti avada.
Paidesse jõudes pöörab Ivanov taas bussi ümber ja algab täpselt sama reis. Türile pääsemist ootavad juba kaks reisijat. Bussi siseneb ka üks vanem naine, kes teatab, et tema praegu sõita ei tahagi. Küll ostaks aga selle kaheeurose kaardi, sest homme on vaja bussiga surnuaeda sõita ja siis oleks vajalik kaart juba olemas.