Nutisõltuvusest on saamas suurim liiklusoht

Kuido Saarpuu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nutitelefon.
Nutitelefon. Foto: KIRILL KUDRYAVTSEV/AFP

PZU kindlustuse ekspertide sõnul ei saa kindlalt öelda, kui paljud liiklusõnnetused juhtuvad nutitelefonide kasutamise tõttu, sest seda on võimatu tagantjärele tuvastada. Küll aga on liikluspilti vaadates selge, et telefonide kasutamine autoroolis on endiselt terav probleem ning seda isegi autodes, kus käed-vabad süsteem on standardvarustuses.

 

PZU sõidukikahjude juhi Jaanus Tanne sõnul on pea võimatu tuvastada, kas avarii põhjustas nutitelefoni kasutamine – ainult siis kui juht seda ise tunnistab, mida enamasti ei tehta. „Küll aga on üha enamatel autodel pardakaamerad ning on juhtumeid, kus videosalvestuselt on näha, et õnnetuse põhjustanud juhi tähelepanu oli häiritud, sest ta askeldas parajasti telefonis,“ toob Tanne näite.

Tanne sõnul on üha enamatel autodel olemas käed-vabad süsteem, kuid miskipärast näeb liikluses sageli, et isegi uuemate ja kallimate sõidukite juhid seda ei kasuta. „Jääb paratamatult mulje, et autojuhid lihtsalt ei vaevu oma käed-vabad süsteemi seadistama, kuigi see on märkimisväärselt mugavam ning ohutum. Ka autodel, millel käed-vabad süsteem puudub, on võimalus paigaldada vastav süsteem lisavarustusena või äärmisel vajadusel kasutada kõrvaklappide abi. Sõidukit juhtides tuleks telefoniga rääkimist siiski pigem vältida, sest igal juhul häirib see juhi keskendumisvõimet,“ ütles Tanne kelle sõnul peaks autoroolis juhi esmane ülesanne olema sõiduki juhtimine.

OÜ Autosõit juhatuse liige ning koolitusspetsialist Indrek Madar räägib lihtsas koolilapse keeles: „Oluline on et sõidukijuhi pilk on suunatud liiklusele. Ohtlikud on seega hetked, kui  valitakse numbrit või otsitakse aadressiraamatust nime, sõnumi kirjutamisest ja chattimisest ei ole siinkohal enam mõtet rääkida. Mõistlik on siinjuures meelde tuletada natuke matemaatikat. Linnakiirusel 50 km/h läbib sõiduk 1-s sekundis 14 meetrit seega 3-sekundit (mis ei ole eriti pikk aeg numbri valimiseks) tähelepanu telefonis ja sõiduk on läbinud 42 meetrit juhita – kui palju päevas selliseid meetreid koguneb…?“ jättis Madar lause lõpetamata.

PZU kutsub inimesi üles autoroolis telefoni kasutamist tervikuna vältima – inimene peab mõistma, kuivõrd ohtlik selline käitumine on nii talle endale kui ka teistele liiklejatele.

Madara hinnangul on nutitelefonisõltuvus analoogne tubaka või mõne muu mõnuainega. „Inimene peab endale aru andma, kas ja kuivõrd nutitelefoni kasutamine tema keskendumist autosõidule mõjutab. Kui kiusatus seda liikluses kasutada on muutunud halvaks kombeks, siis tasuks kaaluda telefoni jätmist pagasiruumi sõidu ajaks.“

„Telefonil võiks olla sõidukis kindel koht, kust see äkilisema pidurduse või kurvi korral istmevahele või jalgade juurde ei pudeneks. Telefoni armatuurlauale fikseerimiseks on erinevaid lahendusi, mis on abiks ka näiteks siis kui kasutad telefoni navigatsiooniseadmena“ lisas Madar

„Üks asi on see, kui sa parklas väiksel kiirusel auto vastu teist autot ära rihid. Nüüd, kus pime aeg on algamas ning lapsed tagasi koolis tuleb arvestada, et tähelepanematusega võivad kaasneda ka inimvigastused,“ ütles Tanne.

PZU kutsub inimesi üles autoroolis telefoni kasutamist tervikuna vältima – inimene peab mõistma, kuivõrd ohtlik selline käitumine on nii talle endale kui ka teistele liiklejatele. PZU aastas käsitletavate sõidukikahjude arv on enam kui 22 tuhat ning kui kasvõi üks neist jääks olemata, siis oleks meil ka rohkem õnnelikke ja terveid inimesi.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles