Eesti tsöliaakia seltsi juhatuse liige, gluteenivaba kaubamärgi kontaktisik
Gluteenivaba kaubamärk, mille tähis on läbikriipsutatud viljapea, on rahvusvaheliselt tuntud kvaliteedimärk tsöliaakiahaigetele sobilikele toitudele, mida teatakse kui gluteenivabu toite.
Mis ajast tsöliaakia selts gluteenivaba kaubamärki välja annab?
Sõlmisime Euroopa tsöliaakia seltside assotsiatsiooniga lepingu gluteenivaba kaubamärgi litsentseerimiseks Eesti tootjatele 2015. aastal.
Kulus üle poolteise aasta, et valmistada ette kõik kaubamärgi väljastamisega seonduv. Esimene ametlik litsents anti Eesti tootjale 1. septembriel 2017.
Kui paljud ettevõtted on saanud õiguse märki kasutada ja kui paljudel toodetel see peal juba on?
Eestis on kolm ettevõtet: RemedyWay, Tõrvaaugu mahetalu ja Euroleib, kellel on õigus kasutada gluteenivaba kaubamärki oma registreeritud toodetel. Eestis on selliseid tooteid 38.
Eelmise aasta lõpu seisuga on aga kogu Euroopas kaubamärgiga registreeritud tooteid üle 17 000.
Oluline viis eristamaks ametlikult registreeritud toodet on otsida kaubamärgi kujutise all ka registrinumbrit.
Millistele toodetele märk üldse antakse?
Gluteenivaba kaubamärki kandev toode vastab igas riigis samadele nõuetele. Toode, millele tähist taotletakse, peab vastama ELS standardi nõuetele ja olema tõendatult gluteenivaba. Kusjuures seda kontrollitakse igal aastal.
Mida gluteenivaba kaubamärk tootjale annab?
See on tootjale gluteenivabade toodete turul kindlasti oluline lisagarantii. Märk näitab tarbijale, et tootja on võtnud vastutuse oma tootmise puhtuse eest ning nad teavad, kellele on gluteenivaba toit mõeldud ja mis kohustused sellega kaasnevad.
Usaldusväärsus tarbija silmis suurendab kindlasti müüki. Samuti on Eesti tootjad sammukese lähemal oma Euroopa konkurentidele, kes on meie turul juba mõnda aega kaubamärgiga tooteid müünud.
Sel kevadel oli üle-euroopaline turu-uuring gluteenivaba toidu tarbijate seas ning Eestis vastas lausa 73 protsenti tarbijatest, et usaldavad kaubamärgiga tooteid, sest nad teavad, et neid on kontrollitud.
Samuti on äsja gluteenivabale dieedile jäänud tsöliaakiahaigel poodides oluliselt lihtsam orienteeruda ja leida kõige sobivamad tooted.
Kindlasti avab gluteenivaba kaubamärk tootjale rahvusvahelisi turge, sest riikides, kus teadlikkus tsöliaakiast ja gluteenivaba tootmise nõuetest on suurem, otsivad ka tarbijad enim selle kaubamärgiga tooteid.