E-ostlemise suure kasvuga tõuseb ka pettuste osakaal

Kuido Saarpuu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

E-ostlemine kasvab Eestis jõudsalt, 35-40 protsenti aastas. Samas mahus kasvab ka piiriülene ostlemine, nii moodustavad tehtud e-ostudest kuni 45 protsenti ostud välisriikidest. Piiriülese kauplemise kasvuga paralleelselt langeb aga aina enam ostjaid pahatahtlike pettuste lõksu.

Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuhi Tõnu Vääti sõnul on viimastel kuudel jõudnud e-liitu mitmel korral infot välismaistes e-keskkondades levitavates petuskeemidest. „Kõige enam on probleeme oksjonikeskkondadega väljaspool Eestit, kust on soetatud kasutatud asju – päikesepaneele, kasutatud autosid, väiketehnikat – mille tegelik seisukord, läbisõit, varustus ei vasta pakkumises kirjeldatule,“ kirjeldab Väät.

Lisaks tegutseb piiri taga hulgaliselt e-poode, mis müüvad tuntud brändide tooteid teistest pakkujatest märkimisväärselt odavamalt. „Kui hind on ikka ahhetamapanevalt odav, tasub olla ettevaatlik. Kui sa ei ole müüjast enne midagi kuulnud, veebist ei ole võimalik leida müüja kontaktandmeid või e-poe enda lehel puuduvad kommentaarid või tagasiside ostjatelt – on mõistlik olla skeptiline,“ sõnab e-liidu tegevjuht.

Vääti sõnul kasutavad sellised e-poed peamiselt kaht stsenaariumi. Umbes kaks nädalat pärast tellimuse tegemist saadetakse vabandav e-kiri, kus teatakse, et soovitud kaupa pole ning raha kantakse tellijale tagasi. „Kogusummast on küll maha arvavatud 1,6-eurone „käitlustasu“, mis pole niivõrd suur summa, et keegi selle pärast kaebuse esitaks. Teisalt, kui iga päev teeb e-poodi paartuhat sarnast tehingut, teeb see kokkuvõtteks päris suure summa.“

Teine reegel on tühja paki või hoopis vale, odavama toote saatmine.

Teine reegel on tühja paki või hoopis vale, odavama toote saatmine. „Tehingust jääb järgi elektrooniline teekond – saatja näeb, et oled kauba kätte saanud, mistõttu on hiljem väga keeruline tõestada, et sa ikkagi ei saanud seda toodet. Seepärast on mõistlik juba kulleri juuresolekul pakk avada. Kui sisu ei vasta tellitule, tasub see kullerile tagasi anda või fikseerida probleem tunnistaja juuresolekul,“ soovitab Väät.

Omniva juhatuse liikme Andre Veskimeisteri sõnul on ka Omnivas, kes suure osa veebioste ostjatele kätte toimetab, viimase aasta jooksul täheldatud erinevate petuskeemide kasvu. „Nagu kübermaailmas toimub kasusaamise eesmärgil spämmimine ja viiruste levitamine, on pettused levinud ka e-kaubanduses. Ja need muutuvad üha keerulisemateks: müüakse kaupu, mida reaalselt olemas ei olegi, ja saadetakse pakke, mida adressaat ei ole tellinud,“ selgitab Veskimeister, kelle sõnul aitab siin vaid ohtudest rääkimine ja teadlikkuse kasvatamine.

E-osteldes tasub olla tähelepanelik

Petuskeemidest hoolimata julgustab Väät e-ostlema. „E-ostlemine on mugav ja väga rangelt reguleeritud. Näiteks võib ostetud toote ilma igasuguse selgitusega müüjale 14 päeva jooksul tagastada. Siiski tasub oste tehes olla kasutada kainet mõistust – jälgida, et tegemist on ikka e-poega, lugeda läbi kasutustingimused, lugeda teiste ostjate tagasisidet. Eesti e-poodides ostlemisega on muidugi lihtsam – enam kui 100 neist kannab oma veebilehel „Turvalise  Ostukoha“ märgist – see on kui kvaliteedigarantii,“ lisas Väät.

Kuigi eestlasele on omane ebaõnnestumistest vaikida, võiksid inimesed siiski teisi petturite eest hoiatada, andes tagasisidet konkreetses keskkonnas, hinnavaatlusportaalides või sotsiaalmeedias. „Ilmselt jätaksid ka ise 4-5 väga negatiivse või suisa pettusele viitava kommentaari lugemise järel ostu tegemata,“ julgustab  Väät kogemusi jagama.

7 asja, mida jälgida, et e-ostlemine oleks turvaline:

  • Suhtu kriitiliselt välismaistesse oksjonikeskkondadesse, eriti kasutatud asja ostmise puhul

  • Kui hinnad on liiga head, et tõsi olla, tasub olla ettevaatlik

  • Kui sa pole konkreetsest e-poest varem ostnud ega neist ka midagi kuulnud, otsi enne ostu infot internetist (googelda). Kui e-poe kohta on väga palju negatiivseid kommentaare, tasub olla ettevaatlik

  • Kontrolli, kas e-poe veebilehel on üleval ettevõtte kontaktandmed (telefon, email, töötajad, riik, füüsiline aadress) ning ostu tagastus- ja garantiitingimused

  • Eesti poodidest e-osteldes vaata, kas e-pood kannab esilehel “Turvalise ostukoha” märgist

  • Eelista eestimaist! Eesti e-poodidest ostes on lihtsam müüjaga ühendust võtta, saadetis kiirelt tagastada ning vajadusel Eesti Tarbijakaitseameti või kohtu poole pöörduda

  • Tuntud ettevõtete puhul, olgu tegu Eesti või välismaise e-poega, võid olla kindel, et ostukoht on reaalne ja toimiv

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles