Kaitse oma rahakotti ürituste piletite järelturul hangeldajate eest

Kontsert Tallinnas. Pilt on illustratiivne.

FOTO: Konstantin Sednev

Suvel tuleb palju kontserte, festivale ja muid üritusi nii Eestis kui lähiriikides, kuhu sageli sõidetakse. Kui ametlikust piletimüüjalt pääset osta ei õnnestunud, tasub oma rahakoti huvides järelturult piletit ostes olla väga tähelepanelik, sest lõkse seal jagub. Näiteks on osas riikides piletite järelturg keelatud või hinnale lisandub hulgaliselt lisatasusid.

Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse jurist Heldin Malmet kirjutab, et väga populaarsetele kontsertidele müüakse ametlikes kanalites kõik piletid välja minutitega, mis loob soodsa pinnase piletitega hangeldama hakata ehk piletitele tekib järelturg.  Leidub platvorme, kus on võimalik maha müüa oma kontserdi või spordiürituse pilet. Järelturu pileteid võivad müüa nii teised füüsilised kui ka juriidilised isikud ning ost võib osutuda üsna problemaatiliseks. Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus Eestis on saanud tarbijatelt  küsimusi seoses selliste piletimüükide kohta ning jagab soovitusi, kuidas end kaitsta.

Hiljuti on Soome tarbijakaitse hoiatanud Šveitsi järelturupiletite müügiportaali Viagogo.com eest, kuna üle 500 tarbija on teinud avalduse. Ka Eestis on samas asjus pöördunud tarbijaid, kes on soovinud saada teada oma õiguste kohta. Peamised tarbijate pöördumiste põhjus on piletite kättesaadavus ja juurdehindlus. Nimelt reklaamib Viagogo.com veebileht  end kui maailma suurimat järelturukeskkonda, kus nad enda väitel kuvavad müüja, kes on eraisik, kehtestatud hindasid, mis võivad olla turuhinnast kõrgemad või madalamad.

Tarbijad on veel välja toonud, et Viagogo.com lehel piletit ostes on segajaks ajapiirang, millega kiirustatakse tarbijat takka ostu kiireks lõpuleviimisek, seejuures manipuleerides piletite saadavuse ja hinnamuutusega. Näiteks jookseb ekraanil pidevalt teavitus, mitu minutit see hind veel kehtib ning mitu inimest seda piletit praegu vaatab. Selle eesmärk on kiirustada tarbijat tehingusse.

Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse jurist Heldin Malmet kirjutab, et väga populaarsetele kontsertidele müüakse ametlikes kanalites kõik piletid välja minutitega, mis loob soodsa pinnase hakata piletitega hangeldama ehk piletitele tekib järelturg.

Näiteks on Eesti tarbijal juhtunud, et Viagogo.com ei ole soetatud piletit talle edastanud väitega, et see saadetakse alles nädal enne kontserti. Tarbija soovis piletiostust taganeda, kuna selline olukord põhjustab ebakindlust. Kindlus on väga vajalik eelkõige kui arvestada, et kontsert on  välisriigis ning tarbija teeb täiendavaid kulutusi majutusele ja sõidule teadmata, kas ürituse pilet talle üldse edastatakse.

Hinnaga manipuleerimise tõi esile Eesti tarbija, kes küll sai spordiürituse pileti kätte, ent ümbrikut avades leidis ta piletile trükitud hinnaks 35 eurot, mille eest tarbijalt küsiti hoopis 116 eurot. Täpsemalt uurides selgus, et müüja küsitud hinnale lisandusid veel platvormi lisatasud, näiteks lepingutasu, käitlustasu, pileti edastamise tasu, mis võivad olla pileti müügihinnast märkimisväärselt suuremad.

Tasub teada, et piletite soetamine järelturult ei ole Euroopa Liidust ühtselt reguleeritud. Siseriiklik seadusandlus on olemas Norras, Saksamaal, Suurbritannias, Belgias, Prantsusmaal, Hispaanias, Portugalis, Horvaatias ning Taanis. Teistes liikmesriikides on kas piletite järelturgu puudutav regulatsioon veel väljatöötamisel või jäetakse see valdkond reguleerimata. Eestis on piletite järelturult soetamine seadusega reguleerimata.

Soome tarbijakaitse ombudsmani väitel ei selgitata Viagogo.com veebilehel selgel sõnal tarbijatele, et teatud riikides ei ole piletite soetamine järelturult seadusega lubatud. Näiteks on piletite edasimüük järelturul keelatud Belgias, Prantsusmaal, Hispaania, Taanis, Poolas ja Horvaatias. Teistes liikmesriikides, kus piletite järelturul müük on seadusega reguleeritud, kuid see ei ole keelatud või on lubatud vaid teatud tingimustel. Näiteks võib Portugalis küll pileteid järelturul edasi müüa, kuid edasimüügi hind ei tohi olla pileti esialgsest hinnast üle 20 protsendi kõrgem. Enne pileti järelturul soetamist tasub uurida Prantsusmaa ELi tarbija nõustamiskeskuse koduleheküljelt, kas ja kuidas piletite järelturg on reguleeritud või on pileteid järelturult osta sootuks keelatud.

Mida siiski silmas pidada, kui kindlasti soovite üritusel osaleda, kuid pileteid enam saada ei ole?

  • Kontrollige alati enne ostu kaupleja tausta: kes on müüja, kus ta asub, kuidas temaga kontakti saab, millised on ostutingimused ning kes on ürituse korraldaja ja millised on sinu õigused juhuks, kui üritus jääb ära. 

  • Kui pileti müüja on eraisik, siis ei kaitse teid tarbijakaitseadus ega ELi tarbijaõiguse direktiivid.

  • Veenduge, kas kasutatav müügiplatvorm pakub ostutehingule täiendavat kaitset, näiteks raha kantakse kõigepealt deposiitkontole ning kui ostjal pilet käes, alles seejärel saab müüja raha kätte.

  • Hangeldaja müüb tavaliselt pileteid esialgsest ostuhinnast kallimalt, olles enamasti füüsiline isik. Nagu varem öeldud, ei kaitse teid sellisel juhul tarbijakaitseseadus.

  • Järelturult piletite oste ei ole kõikides ELi riikides seaduslik. Esialgu ostetud piletid võivad olla nimelised, iga ostja võib osta vaid näiteks neli piletit ning ostja peab olema ürituse alale sisenedes koos teiste piletisaajatega, kuna neile piletitele läheb ühe ostja nimi. Korraldajad võivad kontrollida nime ja isikut tõendava dokumendi vastavust. Näiteks on selle olulisust rõhutanud Ed Sheeran, kes annab sel reedel Riias kontserdi. Nimelisi pileteid müüakse ka juulis Eestisse tuleva Metallica kontserdile.

  • Piletit ostes vaadake lõpphinda, kuna esialgselt kuvatud hinnale võivad lisanduda täiendavad tasud. 

  • Veenduge, kas pilet on ehtne. Kui mõni edasimüüja müüb pileteid juba enne ametlikku piletimüügi algust, siis ilmselt on tegemist pettusega, kuna ametlik müüja teavitab täpse kuupäeva ja kellaaja, millal algab piletimüük.

  • Uurige müüja tausta internetist. Näiteks Belgias on petturite avastamiseks loodud veebileht. Kuigi see veebileht on vaid hollandi ja prantsuse keeles, on võimalik musta nimekirja lisatud piletivahendajatega lihtsasti tutvuda.

Mida teha, kui olete raha maksnud, kuid piletit ei saanud?

Kontakteeruge kauplejaga mitte ainult telefoni teel, vaid ka kirjalikult. Kui tasusite piletite eest krediitkaardiga, saate pöörduda oma kaardi väljastanud panga poole. Euroopa Liidus registreeritud kauplejalt osteud pileti puhul saab abi paluda Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuselt Eestis. Loe täpsemalt siit!

Tagasi üles