Arstikutse asemel teatrisse
Eesti teatrisügise ühes kõige oodatumas lavastuses «Kuidas minust sai HAPKOMAH» kaasa lööv Miika Pihlak on seda meelt, et neist karmidest lugudest ei tohi vaikida. Enam mitte.
Järgmisel kolmapäeval jõuab Ugalas lavale Vallo Kirsi lavastus «Kuidas minust sai HAPKOMAH». See valmib koostöös TÜ Viljandi kultuuriakadeemia teatrikunsti 13. lennuga. Laval on seitse tudengit, nende seas ka Miika Pihlak.
Miika Pihlak, esimene suurem roll suures teatris ja kohe kurikuulus narkomaanilugu. Kuidas selline pakkumine sinuni jõudis?
See oli eelmisel talvel, mil kursusele tehti teatavaks, et meil on võimalus selles projektis osaleda.
«Kuidas minust sai HAPKOMAH» on meie esimene diplomilavastus. Lavastaja Vallo Kirs pöördus kooli poole ja tegi pakkumise, et lavastab meie kursuse näitlejatudengitega ühe noortetüki.
Miks? Sest teatrikoolide viimased kaks aastat on mõeldud praktikateks.
Väga karmid lood – see ei ole lihtne tükk?
Absoluutselt! Lavastuslikust poolest on see väga tehniline ja liikuv tükk. Rollide mõistes on samuti keeruline. Mul läks omajagu aega, et rolli sisse elada.
Kui lavastuse alguse Risto on selline, nagu ma ka ise päriselus olen, ehk naljatlev seltskonnahing, siis eneses lavastuse lõpu Risto leidmisega...
Eks meil kõigil ole elus madalseise olnud ja nii polnudki muud, kui kogetu väga jõuliselt mängitavaks karakteriks ümber tõlgendada. Korjuseks.
Kuivõrd palju on see lugu lavastuslik narkoennetustöö?
Meie prooviprotsess algas taustatöö tegemisega. Kohtusime endiste ja praeguste narkosõltlaste, politseinike ja noorsootöötajatega, käisime süstlavahetuspunktides ja taastusravikeskuses.
Kuulata neid inimesi rääkimas, saada aimu sõltlaskonna suurusest, seal ringlevatest rahasummadest – see oli paras šokk. Mulle oli kogu aeg jäänud tunne, et see on kauge maailm, mis ei puutu minusse. Tegelikult on see siinsamas, meie kõigi kõrval. Trammis, poes, koduuksel – narkosõltlased on tavalised inimesed.
Peaaegu täiesti tavalised. Midagi on siiski muutunud. Sõltlased ei karda seda kõige hullemat, nad ei karda surma. Nad kardavad võõrutusnähtusid! See miski, mida nad tarvitavad, on nad viinud sellesse punkti.
Kõikjalt kostis läbi, et varjunime HAPKOMAH taha peituva autori kirjapandud lood on erakordsed. Erakordsus peitub selles, et üks sõltlane oli nõus meile kõigile seda maailma näitama. Kui ta tegelik nimi välja tuleks, siis kaotaks ta kõik. Ka selle vähese, mis talle veel alles jäänud on.
Kindlasti püüame selle looga teha ennetustööd. Moel või teisel.
Kuidas viid end maailma, mida laval näitate? Maailma, kus noored inimesed surevad, kus kogu eksisteerimine käib mingi keemilise aine ümber.
See on enese motiveerimise kunst.
Meie õnneks eelneb etendusele veerandtunnine intro, mille abil kaotame ära nii-öelda neljanda seina laval toimuva ja teatripubliku vahel.
Me teeme seda loo jooksul korduvalt. Suhtleme publikuga vahetult, räägime asjadest otse. Meie räägitu ei ole ümmargune mull. Need on päris lood, päris inimestelt päris inimestele.
Kuidas sulle kui noornäitlejale niisugune tükk sobib?
Pean ütlema, et mul on end kui näitlejat väga keeruline defineerida. Ma otsin, õpin ja arenen. Endiselt.
See on väga lahe, kogemuse mõttes, et meile sellist võimalust pakuti. See on olnud hea õppimiskoht. «Kuidas minust sai HAPKOMAH» on esimene suurem võimalus panna seni läbitud kaheaastane alusõpe praktikas proovile.
On olnud põnev. Ja varsti läheb veelgi põnevamaks. Hakkame lavastusega ju üle Eesti tuuritama.
Mõneti hirmutab repertuaariteatri vormiga kohanemine. Olla õhtust õhtusse valmis tükki esitama sama hästi ja energiliselt, nagu oleks see esimest korda. Samal ajal jätkub ka koolitöö.
Kas see lugu muutub ajaga? Osatäitjate vilumus ju suureneb.
Kindlasti. Mida rohkem mängime, seda omasemaks lugu meile saab, seda sujuvamaks ja usutavamaks meie esitus läheb.
Lähiajal peaks olema neli-viis etendust kuus. Olen saanud aru, et lugu peaks Ugala mängukavas püsima kaks aastat ehk ajani, mil lõpetame kooli.
Esietendus seevastu on alati rahmeldamine. Kõik on närvis – ikkagi esimene kord, rohkearvulise publiku ees – ja siis mõtle veel oma näitlejatööle.
Kuivõrd omaks on sulle saanud seitsmene punt, kellega selles loos laval olete?
See on vist teatrikoolide värk. Ajapikku saavad kursakaaslastest inimesed, kelleta on nüüd juba raske hakkama saada. Meie seitsmene punt on väga ühtehoidev. Oleme head sõbrad. Väga lähedased.
Millised on sinu meelest loo olulisimad õpetussõnad?
On väga oluline, et teadvustaksime sellise varimaailma olemasolu. On oluline tunnetada, et see maailm on siinsamas, meie lähedal.
Olen elanud kolm aastat Tallinnas. Ole ükskõik millises seltskonnas, ükskõik kus, kuid peaaegu alati on võimalik leida kedagi, kes tunneb kedagi, kellelt saab peonarkootikume. See on esimene samm allakäigutrepil.
Jah, loomulikult, kõik ei astugi järgmisi samme, samme sealt trepist allapoole, aga kunagi ei või teada, kumma poole seas oled sina.
See ei ole vaid noortetükk. See võiks kõigile inimestele olla silmiavav vaatamine. Laval ei loeta kellelegi moraali. Tulge, vaadake, heitke pilk põrgusse ja püüdke mõista, kuhu narkootiumide tarvitamine inimese välja viia võib.
Oled esietendusele tulevaid koduseid ikka hoiatanud?
Otseselt ei ole. Viljandis kooliskäimisega on sellised lood, et ega koduseid eriti tihti näegi.
Loodan, et nad tulevad etendust vaatama avatud meelega ja on mõistvad. Eesmärk ei ole ju kedagi hirmutada, pigem panna mõtlema, et selline maailm on päriselt olemas.
Etendused olla mitu kuud välja müüdud. Kas see paneb jala ka värisema?
Ikka paneb.
Mis juhtub 2021. aasta kevadel, kui Viljandis kool läbi saab?
Esmalt tuleb kaitseväes ära käia.
Tunnistan ausalt, ega ma täpselt tea. Sooviksin kaasa lüüa võimalikult eriilmelistes tükkides ja õppida nende kaudu iseennast tundma.
Kolm aastat tagasi ütlesid kohalikus vallalehes, et töötuid näitlejaid on Eestis küllalt ja sinu soov on saada hoopis arstiks. Ometi kohtume oktoobri alguses Ugala teatris. Mis juhtus?
Teater ei olnud tol hetkel minu esimene valik, aga sain üsna kiiresti aru sellest, et olen ikkagi õiges kohas. Sain Viljandisse kooli õppima asumisega teada, et see siiski on ainuõige valik, ja praegu pole teater enam ammugi teisejärguline.
Ma ei ole ka arstiks saamise mõtet peast täielikult ära kaotanud. Mine sa tea, võibolla kunagi lähen siiski arstiks õppima. On ju need ametid mõneti võrreldavad: mõlema esindajad peavad olema valmis elukestvaks õppeks. Üksnes praktika on see, mis arendab.
Esmalt lõpetan Viljandis kooli ära. Paljud asjad on viimase kahe aastaga saanud selgemaks. Kindlasti on näitlemine üks neist tegevustest, millega ma oma elu siduda kavatsen.