Eestimaa teedel sõidab peagi 232 uut elektrisõidukit

Copy
Alexela avas Imavere tanklas elektriautode laadimispunkti.
Alexela avas Imavere tanklas elektriautode laadimispunkti. Foto: Silver Raidla

Keskkonnainvesteeringute Keskus (KIK) on tänaseks teinud kõik elektrisõidukite ostutoetuse esimese taotlusvooru otsused. Kokku sai positiivse vastuse 55 taotlust ning Eestimaa teedel sõidab peagi 232 uut elektrisõidukit. Toetuse kogusumma on 1,16 miljonit eurot. 

„Suur huvi elektrisõidukeid osta on väga rõõmustav,“ ütleb keskkonnaminister Rene Kokk. „Otsustasime esimese taotlusvooru summat esialgu kavandatuga võrreldes suurendada ning leiame lisaraha ka teise taotlusvooru tarvis. Loodame teise vooru avada veel enne suve.“

„Huvi oli tõepoolest suur ning kõigile, kes esimeses voorus taotluse täitmise ja esitamisega vaeva nägid, toetust siiski ei jätkunud,“ selgitab KIKi juhataja Andrus Treier. „Teises voorus tuleb joone alla jäänutel koos uute huvilistega taotlus uuesti sisestada ja esitada ning moodustub uus taotlejate järjekord,“ lisab ta. „Anname teise vooru toimumisest avalikkusele teada ning siis saavad taas kõik eraisikud ja ettevõtted samadel tingimustel kuu aega oma taotlust sisestada.“

Esimesest voorust toetust saanute seas oli 40 ettevõtet ja 15 eraisikut. Kümme ettevõtet said toetust viieteistkümne sõiduki soetamiseks. Näiteks on nende seas Eleport OÜ, Telia Eesti AS ja Elmo Rent OÜ. Haja Autokool OÜ kliendid saavad peagi viieteistkümne uue elektrisõidukiga õppesõitu teha ja Eurostauto OÜ hakkab pakkuma kümmet elektrisõidukit asendusautodeks. Tesla huvilistel on varsti võimalus Tesla Rent OÜ kaudu kümmet toetuse eest soetatud autot rentida. Kuusteist ettevõtet said toetust ühe elektrisõiduki soetamiseks. Näiteks Tallinna Krematooriumi AS võtab matusetalitustel urniautona kasutusele elektrisõiduki, et vähendada heitgaaside sissehingamist ja müra.

Mitu eraisikust toetuse saajat rõhutasid taotluses, et peavad oluliseks oma pere panust kliimaeesmärkide täitmisesse ning soovivad olla eeskujuks näidates sugulastele ja tuttavatele, et elektriautod sobivad igapäevasteks ja ka pikemateks sõitudeks. Näiteks sai toetust üks pereisa, kelle laste kool on 22 ja muusikakool 36 kilomeetri kaugusel kodust. Kokku väheneb taotleja hinnangul selle pere fossiilsete kütuste tarbimine 2000-3000 liitri võrra aastas.

Soetatavate automarkide loetelu on järgmine: Nissan Leaf (69), Hundai Kona Electric (33), Renault Zoe (31), VW E-UP (22), Škoda CITIGOe (17), Peugeot 208 GT Electric (16), Tesla Model 3 (16), Hundai Ioniq (15), Nissan e-NV20 (10), Audi e-tron (1), Kia e-Niro (1), Mini Cooper (1). GPS-seadet soovivad autole paigaldada 8 toetuse saajat. Ülejäänud on valmis KIKile esitama kuni 80 000 kilomeetri läbimiseni korra aastas auto läbisõiduinfo ning seda ka KIKi soovil kahe päeva jooksul ette näitama.

KIKis algas elektriliste sõidukite ostutoetuse esimesse vooru taotluste esitamine 18. detsembril 2019 ning vastuvõtt 17. jaanuaril 2020 kell 9 ning lõppes juba samal päeval kell 13 seoses suure huvi ja meetme eelarve täitumisega. KIKile saabus 85 taotlust ning kokku sooviti osta 297 sõidukit kogusummas 1,485 miljonit eurot. Jaanuari lõpus otsustas Keskkonnaministeerium elektriliste sõidukite ostutoetuse esimeses voorus toetada sõidukite ostu kogu meetme eelarve ulatuses (1,2 miljonit eurot, mis sisaldab ka KIKi halduskulu ja seireteenuse maksumust) ning leida teise vooru tarbeks lisavahendeid. Eeldatavasti kujuneb teise vooru maht esimese omast väiksemaks.

Taotlusvoorust toetatakse uute täiselektriliste M1 ja N1 kategooria sõidukite ostu. Toetuse summa ühe sõiduki kohta on 5000 eurot ning elektrisõiduki hind võib olla kuni 50 000 eurot käibemaksuta. Nelja aasta jooksul peab toetusega soetatava elektriautoga läbima vähemalt 80 000 kilomeetrit ja sellest vähemalt 80% Eestis.

Toetust antakse Euroopa Liidu kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse ühikutega kauplemissüsteemi enampakkumistuludest ning toetusmeetme töötas välja Keskkonnaministeerium.

Märksõnad

Tagasi üles