Novembrist Paide kunstikoolis kunstiõpetajana töötav Liina Tamme sai neljanda klassiga ühele poole grupitööga, mida sellest nädalast eksponeeritakse kunstikooli ees Laial tänaval. Valmis koopiamaal Sandro Botticelli teosest "Venuse sünd".
Paide linna pandi püsti maailmakuulus maal
Liina Tamme selgitas, et grupitööga hakkasid nad pihta juba talvel, vahepeal oli koroona tõttu vaikelu ning suvises maalilaagris tehti koopiamaal valmis. "See maal oligi mõeldud välistingimustesse. Ka värvid said valitud selle eesmärgiga," selgitas ta. "Maalil on näoaugud ja see muudab selle ka praktiliseks- linnarahvas saab end lasta seal pildistada."
Maalimistöö algas ruudustiku pealemõõtmisega. Kahe kaupa tõmmati jooni ja üks õpilastest arvutas joonte ristumiskohad.
Koopiamaal arendab
Tamme märkis, et koopiamaalide tegemine on hea meetod maalitehnikate õppimiseks. „Selle käigus uurib õpilane üksikasjalikult meistri pintslitõmbeid ja värvisegamise ning joonistamise oskusi,“ ütles ta. „Paide kunstikooli neljas klass oli juba varasemalt koopiamaali teha proovinud, küll aga väikesele formaadile. Kuna mina ise olen palju kokku puutunud just suurte maalipindadega, tekkis mul mõte ka oma õpilasi julgustada end proovile panema. Suuremõõtmelise kunstitöö tegemine arendab tohutult, väljakutseid on selle juures palju. Loomulikult nõuab selline töö kannatlikkust, sest tulemuseni jõudmine võtab aega.“
Esmalt tuli välja valida sobiv maal. „Lähtusime sellest, et hiljem saaks maalifiguuridel näod välja lõigata. Teadsime, et kui see ükskord linnaruumi üles saab, peaks sel olema peale ilusa visuaali ka lõbus praktiline kasutus. Valikus oli palju erinevaid maale ja alguses oli plaan igale suurele alusele (neid oli kokku kolm) teha erinev maal, kuid arutelu käigus mõistsime, et ühte suurt maali oleks grupiga etem ja jõukohasem teostada,“ selgitas ta.
Maale läbi vaadates sattusid asjaosalised Boticelli maali „Venuse sünd“ peale, mille puhul tundus kõikidele õpilastele paljas Venus humoorikas valik. Tamme sõnas, et tegelikul on ka selle maali originaalmõõtmed meie tehtud koopiamaaliga enam-vähem samad.
Tegemist on tõepoolest ühe kuulsa maaliga, mis on äratuntav igaühele, kes on vähegi kunstiajalugu õppinud. Maal on tehtud 1482–1485 aastal itaalia kunstniku Sandro Boticelli poolt. Maalil on kujutatud armastuse, viljakuse, külluse jumalanna Venuse sündi merevahust. Renessansiaja maalile kohaselt on figuuridel vaba ja liikuv asend. Maali figuuridel on hea ja vaba enesetunne, kadunud on romaani ja gooti stiili ranged kehahoiakud. Venus on ka kehastus tolle aja naisiluideaalist, naisel pidi olema keskmisest suurem keha, laiad puusad, kumer kõht ja tugevad jalad.
„Töö oli meil alati jagatud. Õpilasi oli piisavalt, et teha tööd sõbralike vahetustega, kui mõte või silm ära väsis, võttis teine töö üle. Nii said kõik ka keerulistest etappidest kogemuse,“ jätkas Liina Tamme koopiamaali valmimise loo jutustamist.
Korralik eeltöö
Maalimistöö algas ruudustiku pealemõõtmisega. Kahe kaupa tõmmati jooni ja üks õpilastest arvutas joonte ristumiskohad. Enne lõuendile joonistamist tehti paberil käeharjutusena maali kõik jooned läbi valguslaua peal, vaadati, kus asuvad maalil tumedamad ja heledamad kohad. Maaliplaatidele ruudustiku abil ettejoonistamine pani paljudel alguses käe värisema, seda enam, et tegemist oli ühise pingutusega ja ei tahetud ju üksteist alt vedada, viimased jooned aga tõmmati juba palju enesekindlamalt.
Maalimise alustamine tekitas taas elevust- õpilased jagati kolme gruppi, iga grupi ülesandeks jäi ühe osa maalimine. Täpseid värvitoone segati hoolikalt. Maalimisel tuli kasutada klassikalist lähenemist, kus maalikihte on palju ja iga kiht muudab pinda järjest ruumilisemaks. Alustama pidi varjutoonide värvimisest, kihthaaval liiguti heleduse poole, kusjuures õpiti juurde olulisi töövõtteid. Alumine värvimine tuli teha tumedates toonides läbipaistmatult, pindmised kihid pidid jääma kohati läbipaistvad, et elustada esimest läbipaistmatut tooni. Selliselt maalides tekkis iga kihiga maalile järjest rohkem ruumilisust, mis omakorda motiveeris õpilasi edasi pingutama. „Maalides oli ka raskeid momente, kus arvati, et töö käib üle jõu, näiteks kanga ruumiliseks maalimine osutus üsna keeruliseks ülesandeks,“ avaldas Tamme. „Lõpptulemusega olid õpilased aga väga rahul ja said enda üle uhkust tunda.“
Elurõõmsa olekuga Venuse välimus pani kunstiõpetaja tähelepanekut mööda õpilasi itsitama ja samas lõi see mahuka töö tegemiseks mõnusa meeleolu. „Viimased tõmbed olid tõepoolest juba nalja ja naeru saatel. Õpilased teadsid ju, et maalifiguuridest oma nägu läbi lükates saab teha kelmikaid fotosid. Lootsime, et see paneb kõiki inimesi pilte tehes kasvõi korrakski muigama.“
„Me tõesti siiralt loodame, et linnarahvale meeldib meie ettevõtmine ja kõik tulevad maali vaatama,“ lootis ta. „Samas julgustan kõiki lapsi, kes armastavad ja tahavad joonistada ning maalida, tulema Paide kunstikooli, et leida sellest endale palju rõõmu pakkuva hobi. Loomingulise eneseväljendusega tegelemine rikastab ja arendab last harmooniliselt ning õpetab hindama ja hoidma ka teiste loomeinimeste töid.“
Algaval õppeaastal toimub õpilaste vastuvõtmine Paide kunstikooli 25. augustil ning 2.-3. septembril kell 15-18.
Olgu öeldud, et sel nädalal olid kunstihuvilised lapsed taas maalilaagris. Võsul. Tagasi Paidesse jõuti neljapäeva õhtul.
Valminud maali eksponeeritakse Järvamaa keskraamatukogu ees haljasalal, uue Paide tervisekeskuse vastas üle tee.
KUNSTNIK
Liina Tamme (endise nimega Liina Talts) on üks neist, keda võib pidada omamoodi Paide linna kunstnikuks. Tema suuri seinamaalinguid leiab linnast mitmeid.
„Aravetel üks kortermaja, Paides garaažide otsasein, kaks alajaama,“ loetles ta 2018. aasta hilissügisel maakonnalehele oma seniseid Järvamaal tehtud seinamaalinguid.
Samal ajal oli tal käsil järjekordsele alajaamale maalimine. Paide kesklinnas, raekoja taga ehk alajaamu on kokku juba kolm.
Liina Taltsi loomingut saab Järvamaal näha ka siseruumides. Põigake Roosna-Allika põhikooli või võtke ette käik Paide muusikakooli viiuliklassi ning teile peaks saama koheselt selgeks, kelle pintslitõmbed on vastavate maalingute taga.
Kunstikooli lastega valminud koopiamaal oli tema viimase aja suuremaks avalikus ruumis eksponeeritud kunstiprojektiks. Lapsi lõi selles projektis kaasa üle kümne.