KIK avab taas elektriliste sõidukite ostutoetuse taotlusvooru

Kuido Saarpuu
Copy
Analüütikud ennustavad elektriautode massilise kasutuselevõtmise läbimurret hiljemalt 2027. aastaks. 
Analüütikud ennustavad elektriautode massilise kasutuselevõtmise läbimurret hiljemalt 2027. aastaks. Foto: Pm

Alates reedest, 13. novembrist saab taas täiselektriliste sõidukite ostuks taotlusi E-toetuse keskkonda sisestama hakata. Taotluste esitamine algab 15. detsembril kell 9. Toetuse summa ühe sõiduki kohta on 5000 eurot ning elektrisõiduki hind võib olla kuni 50 000 eurot käibemaksuta. Esimesest voorust toetust saanud uuesti taotleda ei saa.

 

„Toetuse eesmärk on propageerida elektrisõidukite kasutuselevõttu, et vähendada transpordisektoris fossiilsete kütuste kasutamisest tingitud kasvuhoonegaaside ja õhusaasteainete heidet,“ selgitab Keskkonnaministeeriumi kliimaosakonna juhtaja Getlyn Denks. „Seetõttu ei saa esimesest voorust juba toetust saanud uuesti taotleda, kuna nad juba kasutavad elektrilist sõidukit.“

„Paraku ei jätku toetust kõigile huvilistele, mistõttu vähendasime koos Keskkonnaministeeriumiga ühe ettevõtte kohta toetust saavate sõidukite hulka viieteistkümnelt kümnele,“ tutvustab tingimuste muudatusi KIKi toetuste ja teenuste osakonna juht Antti Tooming. „Samuti peab taotluses kirjeldama, milliseks tegevuseks hakatakse sõidukit kasutama - ettevõtte saab elektrisõiduki osta oma põhi- või kõrvaltegevuse tarbeks. Soovitame taotluse esitada ainult sel juhul, kui elektriauto ostusoov lähima aasta jooksul on kindel ja läbisõidukohustus täidetav.“

KIKi vastutav projektikoordinaator Aive Haavel sõnab, et sellel korral peaks taotluste täitmine E-toetuse keskkonnas lihtsamini minema, kuna oleme seda heade partnerite abiga kergemaks muutnud. „Taotluste sisestamise ja esitamise vaheline ajaraam on tingitud sellest, et huvilistel jääks aega oma soovid ja võimalused rahulikult läbi mõelda ja taotlused ettevalmistatult sisestada. Nii on kõikidel võrdsed võimalused toetust saada.“ Haavel soovitab veel jälgida E-toetuse keskkonnas küsimärkide all abistavaid tekste ja enne esitamist kõik andmed üle kontrollida. „Mida põhjalikumad ja korrektsemad on taotlused, seda kiiremini jõuame need läbi vaadata ja rahastamisotsused teha.“

KIKi vastutav projektikoordinaator Aive Haavel sõnab, et sellel korral peaks taotluste täitmine E-toetuse keskkonnas lihtsamini minema, kuna oleme seda heade partnerite abiga kergemaks muutnud.

Peamised tingimused

  • Toetatakse uute täiselektriliste M1 ja N1 kategooria sõidukite ostu.

  • Taotlejateks võivad olla Eesti e-äriregistris registreeritud ettevõtjad ja Eesti isikukoodi omavad füüsilised isikud.

  • Toetuse summa sõiduki kohta on 5000 eurot. Elektrisõiduki hind võib olla kuni 50 000 eurot käibemaksuta.

  • Elektrisõidukiga tuleb nelja aasta jooksul läbida vähemalt 80 000 kilomeetrit ning sellest vähemalt 80% Eestis. Ostutoetust saanud sõiduki omanik on kohustatud nelja aasta jooksul andma KIKile infot läbitud kilomeetrite kohta. Selleks paigaldatakse kas toetuse saaja nõusolekul sõidukile meerik või edastab isik kord aastas KIKile läbitud kilomeetrite summa.

  • Elektrisõiduki esimese 80 000 kilomeetri läbimiseks kulutatud energiakulu ulatuses tuleb tarbida taastuvenergiat.

  • Maksimaalselt toetatakse 10 sõiduki ostmist ühe ettevõtjast taotleja kohta ning ühe sõiduki ostmist eraisikust taotleja kohta. Eraisikutele makstavast toetusest peab KIK tulumaksuseaduse kohaselt kinni tulumaksu.

  • Toetust ei saa ettevõtja, kelle omanike ringi kuulub ükskõik kui kaudselt selline ettevõtja või füüsiline isik, kes on juba toetust saanud või kelle ettevõte on juba toetust saanud. Kasusaajaks loetakse ka isik, kes võtab teise isiku poolt toetusest soetatud auto enda kasutusse, näiteks oma kaubamärgi alla. Seega, kui toetuse saaja annab toetusest soetatud auto teisele isikule kasutada, peab ta veenduma, et tegemist ei ole antud meetmest toetust saanud isikuga.

  • Elektrisõiduk tuleb kindlustada kaskokindlustusega kuni läbisõidunõude täitmiseni.

  • Toetuse saamiseks tuleb elektrisõiduk soetada Maanteeameti või Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) kontrollitud automüüjalt. Kui toetuse saaja ei soovi autot soetada nendes nimekirjades olevalt automüüjalt on lubatud auto soetada ka Euroopa majanduspiirkonna riigist või Šveitsist elektriauto valmistajalt, ametlikult esindajalt või valmistaja või ametliku esindaja poolt tunnustatud edasimüüjalt. Sel juhul tuleb toetuse saajal esitada KIKile dokumendid, mis kinnitavad automüüja vastavust kehtestatud nõuetele.

  • Enam ei pea taotlusega koos esitama sõiduki tüübikinnitustunnistust ja liisingupakkumist. 

  • Taotluse juurde tuleb esitada auto müügipakkumus. Oluline on silmas pidada, et autot ei võetaks Maanteeameti registris arvele enne taotluse rahuldamise otsuse saamist.

Taotlusi saab E-toetuse keskkonnas sisestama hakata 13. novembrist kell 9. Taotluste esitamine algab 15. detsembril kell 9 ning kestab kuni eelarve täitumiseni. Vooru eelarve on 400 000 eurot, millest läheb maha meerikutele minev summa ja 5% KIKi halduskulusid antud taotlusvooru läbiviimiseks. Vooru eelarvele lisanduvad esimesest voorust katkestatud projektide arvelt laekunud vahendid. Taotluseid menetletakse pärast 15. detsembrit nende esitamise järjekorras ning see võtab aega maksimaalselt 70 päeva. Täpsema info taotlusvooru tingimuste kohta leiab koos korduma kippuvate küsimustega KIKi kodulehelt.

2019. aasta detsembris välja kuulutatud esimeses taotlusvoorus rahastas KIK 55 taotlust kokku 232 elektriauto soetamiseks. Kolme elektriauto ostmisest on tänaseks loobutud. 4 novembri seisuga on KIKile toetuse väljamaksmiseks esitatud 79 sõiduki dokumendid. Toetuse abil liikleb Eestis juba 18 Hyundai Konat, 16 Nissan Leafi, 14 Renault ZOEt, 12 Volkswagen E-UPi ja 1 E-Golf, 10 Škoda CITIGOd, 4 Tesla Model 3, 1 Audi E-Tron, Mini Cooper, Peugeot 208 GT-Line Electric ja Kia e-Niro.

Toetust antakse Euroopa Liidu kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse ühikutega kauplemissüsteemi enampakkumistuludest ning toetusmeetme töötas välja Keskkonnaministeerium.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles