E-apteegist saab nüüdsest tellida retseptiravimeid ainult iseendale

Kuido Saarpuu
Copy
Foto: Pixabay

Apotheka e-apteek täitis Andmekaitse Inspektsiooni (AKI) ettekirjutuse, millega keelati ära lähedasele inimesele, näiteks oma lapsele retseptiravimite tellimine. Nüüdsest saab e-apteegist retseptiravimeid tellida ainult iseendale. Kõiki muid apteegitooteid saab jätkuvalt tellida uute piiranguteta.

 

Apotheka e-apteegi omaniku ja juhi Jürgen Jänese sõnul ei saa alates üleeile pealelõunast e-apteegist oma lähedasele retseptiravimeid tellida. „Siiani oli võimalus näiteks COVID-19 diagnoosi saanud lapse emal tellida oma lapse retseptiravimid e-apteegist. Praeguses olukorras, kus sageli viibib terve pere isolatsioonis, oli selline võimalus väga suureks abiks retseptiravimeid üldse saada. Sarnane olukord on maal elava vanavanemaga, kes ei pääse ise apteeki. Ka temale sai lähedane kuni eilseni tellida e-apteegist retseptiravimid koos kojukandega. Paraku nüüdsest seda enam ei saa teha,“ selgitas Jänese.

Siiani kasutas võimalust tellida oma lähedasele ravimid e-apteegist ligi kolmandik kõikidest e-apteegi kaudu retseptiravimite ostjatest. Eriti suur vajadus tekkis sellise tellimisviisi järgi kevadise eriolukorra ajal ja on aktuaalne taaskord uue viiruse puhangu oludes.

Proviisor Jürgen Jänese rõhutab, et jätkuvalt saab tellida Apotheka e-apeegist iseendale määratud retseptiravimeid ja kõiki muid tooteid uute piiranguteta.

Apotheka e-apteegi omaniku ja juhi Jürgen Jänese sõnul ei saa alates üleeile pealelõunast e-apteegist oma lähedasele retseptiravimeid tellida.

E-apteegist retseptiravimite tellimine on turvaline protsess. Varasemalt kui ravimit osteti oma lähedasele, toimis retseptikeskkonda sisselogimine ja ravimi väljastamine selliselt: ravimi ostja tuvastas end isiku tuvastamist võimaldaval viisil (smart-ID, mobiili-ID või ID-kaardiga), seejärel sisestas oma lähedase inimese isikukoodi, proviisor tegi seejärel päringu Haigekassa retseptikeskusesse, valiti soovitud ravimid ning proviisor väljastas need. Täpselt samasugusel põhimõttel toimub täna retseptiravimite väljastamine teisele isikule, näiteks perekonnaliikmele ka füüsilises apteegis: ostja tuvastab ennast isikut tõendava dokumendi alusel ning ütleb proviisorile teise isiku isikukoodi.

Igast retseptiga tehtavast toimingust, muuhulgas retsepti vaatamisest ja müümisest, jääb maha turvaliselt säilitatud digitaalne logi, mis on tagantjärele tuvastatav ning taasesitatav. Samuti saab iga inimene igal ajal www.eesti.ee lehelt kõiki enda isikuandmetega tehtud toiminguid jälgida ning soovi korral toiminguid teinud ettevõttele selle kohta ka järelepärimisi teha.

Digiretsepti välja kirjutades on võimalik piirata selle väljostjate ringi. Sellist piirangut saab seada patsiendi soovil retsepti väljakirjutades arst. Kui aga arst pole sellist piirangut seadnud, siis õiguslikult on inimene andnud volituse retsepti välja osta ka kolmandale isikule.

Riik on loonud süsteemselt võimaluse kuidas kolmas isik saab patsiendile retseptiravimi välja osta nii e-apteegist kui ka tavaapteegist. Haigekassa selgitab oma kodulehel protsessi toimivust.

Apotheka e-apteegi omanik ja juht Jürgen Jänese ütleb, et Eesti riigis ei tohiks ükski inimene jääda bürokraatlike takistuste tõttu ravimiteta. „Eriti praeguses olukorras, kus COVID-19 levimus on niivõrd ulatuslik ei ole õige piirata ravimite kättesaadavust. Loodetavasti leitakse kiiresti lahendus, kuidas siiski tagada ravimite kättesaadavus ka olukorras, kus inimene ei saa ise apteeki minna ja ka lähedasel isikul ei ole võimalik abivajajale ravimeid füüsiliselt kohale viia.“

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles