:format(webp)/nginx/o/2020/12/28/13550873t1h4795.jpg)
- Lume ja libeda saabudes kipuvad tagaveoliste autode juhid külge ette laskma
- Libedasõidu harjutamine on õige aga seda tehakse täiesti vales kohas
- Avalikus kohas enda ja masina võimete katsetamne on ohuks ümbritsevatele
Eelmise nädala sees ja esimesel jõulupühal maha sadanud lumi ei rõõmusta üksnes lapsi või valgetest jõuludest unistajaid, vaid ka tagaveoliste masinate omanikke, kes käivad vaikellu vajunud parklates meelelahutuseks külge ette laskmas.
Üks sellistest kohtadest on Paides Järvamaa kutsehariduskeskuse parkla, nagu kunagi oli parkla Paide muusika- ja teatrimaja juures. Kool on vaheajal ja parkla seisab jõude.
Viimastel päevadel, õhtutel ja öödel on tavaline, et mõni seltskond keerab tänavalt parklasse, teeb autoga, külg ees, ringi või paar, laseb masina lappama ja teeb mõne pirueti ning naaseb minutiga linnaliiklusse.
Viimase nädala viis lumist ööpäeva on näidanud, et vahel tullakse suurema seltskonna ja mitme autoga, tehakse suitsunurgas peatus, aetakse juttu, jäädakse kauemaks – nii veerandtunnikski.
Teise jõulupüha õhtul otsustas kaks roolikeerajat oma auto ninad vastamisi keerata ja üks neist sõitis päri-, teine vastupäeva. Õnneks jätkus neil oidu ringil kohtudes hoogu taltsutada.
Öisel ajal vahest polekski sellest rohkemat, kui riskitakse oma auto mõlkimise ja muhkudega, aga päeval on palju jalutajaid linnaümbruse kergliiklusteedele minemas või sealt tulemas.
Järvamaa kutsehariduskeskuse direktor Rein Oselin teab, et parklates käiakse paarutamas. Seda juhtub nii Paides kui ka Säreveres.
Kui silma jäävad oma kooli õpilased, saab neid distsiplineerida. Võõraste peale hammas ei hakka. «Kui asi läheb hulluks, helistame politseisse,» ütles Oselin.
Paide kõnealuses parklas on keelumärk, mis lubab sisse sõita territooriumi valdaja loal. Ilmselgelt enamikul parklasse sõitjatel sinna koolivaheajal asja ei ole.
«Olen kaalunud tõkkepuu paigaldamist, aga see ei lahendaks olukorda, sest koolitöö ajal on paljudel hoonekompleksi asja ja tõkkepuud avavaid pulte ei jõuaks kõigile jagada,» selgitas Oselin. «Kui puldid on paljudel, pole olukord ikkagi kontrolli all.»
Järva autokooli juhatuse liige Kulno Klein ütles, et nood juhid teevad õiget asja, kui harjutavad libedaga sõitmist, aga täiesti vales kohas. Ta lisas, et Paides on kaks ametlikku õppesõiduplatsi: üks kutsehariduskeskusel, teine Järva autokoolil. Kumbki neist pole mõeldud libedasõidu harjutamiseks.
Klein loodab, et kui peaks külma kauem pidama, on Järvamaal autospordientusiaste, kes märgivad maha lumeraja, kuhu võib iga soovija kokkuleppel harjutama minna. Neil radadel oleks turvalisem ega ohustaks kaasliiklejaid või juhuslikke möödakäijaid.
Järvamaa politseijaoskonna välijuht Heigo Tamsalu sõnas, et kui lumi maha tuleb ja libedaks läheb, on iga-aastane asi, et parklates tagasillaveoga masinatega vennad gaasi annavad.
Tamsalu lubas, et politseinikud heidavad pilgu kutsehariduskeskuse nurgatagusesse parklasse ja kui keegi juhtub seal autoga olema, siis nad kontrollivad juhti ja vestlevad temaga.
Mõistagi ei saa politseipatrullid keskenduda ühele punktile maakonnas. Silma tuleb hoida peal laiemalt, käia väljakutsetel. Kuniks lund, sööstavad süstikud korraks, külg ees, parklasse ja kaovad jälle. Tühi parkla tõmbab nooremapoolseid juhte nagu põlev lamp ööliblikaid sumedal suveõhtul.