Fotokunstnik püüdis rallimehe treeningud muinasjutulistele piltidele

Juhuslikult leitud külili vajuvast puust sai tõmbenumber, kust tulid ühed reisi kauneimad fotod. Foto: Jaanus Ree
Copy
  • Sõidumehed nautisid Lapimaa lumiseid teid
  • Talvised olud hoiavad sõiduvormi soojana
  • Sõitjad kibelevad rallidele, kuid seni pole ühtki välja kuulutatud
  • Fotograaf võlus tundrast välja imelisi pilte

Sel nädalavahetusel passib Eesti edukaim rallifotograaf Jaanus Ree Monte Carlos suurepäraseid hetki, et maailma parimatest rallisõitjatest superkaadreid saada. Veel paari nädala eest mängis ta aga lume ja valguse harmooniaga Soome tundras, kui pildistas Järvamaalt pärit Roland Muraka ja teiste rallihuviliste treeningsõite.

Roland Murakas ütles, et Põhja-Soomes Rovaniemis tehtud Ree fotosid vaadates tundub tallegi, et oleks justkui muinasjutus käinud. «Sõidukoolituse ja treeningute keskel olles ei saanud sellest ilust aru, aga professionaalse rallifotograafi silm nägi midagi muud,» lausus ta.

Niisugused võtted paneksid igat rallimeest talviseid võistlusi taga igatsema, selles polnud Murakal kahtlustki. Paraku on tänavuste talverallidega nagu on. Eestis on need tühistatud ja Lätis on olukord veel hullem.

«Et natukenegi käsi soojana hoida ja talvist sõitu nautida, tuli mõte minna jaanuari algul Põhja-Soome Rovaniemile onu Margus Muraka iga-aastasele sõidukoolitusele,» ütles ta.

Et sõiduhuvilistega oli kaasas ka WRC-sarja ametlik fotograaf Jaanus Ree, tuli Murakale üllatusena. «Tean, et ta on onuga koostööd teinud, kuid see seik andis ettevõtmisele kahtlemata lisaväärtuse,» märkis ta.

Sõitjaile oli siiski esmatähtis kogemusi saada ja autosid proovile panna.

Kui 19 autoga seltskond 9. jaanuaril Soome poole teele asus, olid Eestis lumeolud veel kesised. Roland Muraka ütlust mööda just seepärast Rovaniemis käiaksegi, et seal jätkub lund ja jääd alati. «Nii saab kohe hooaja alguses sõidutunnetuse kätte ja kindlam on võistlustele vastu minna. Samas on hea ka põhjamaiselt karges kliimas võistlusmasinat proovida,» selgitas ta.

Murakas viis oma võistlusauto Ford Fiesta proto kohale treileril, et teha kaasa onu õpetussõnu järgides nii sõidukoolitus kui näpistada lisaks üks töine treeningpäev koos kaardilugeja Kalle Adleriga. «Saime korralikult harjutada. Olud olid suurepärased,» märkis ta.

Kaks päeva Soome tundra teedel olid Muraka meelest elamuslikud. «Külma oli 15–20 kraadi ja teed mõnusalt lumised,» lisas ta.

Arctic Driving Centeri rajad olid kinnised ja spetsiaalselt neile broneeritud. See andis turvatunde.

«Hea on sõita, kui tead, et miski ega keegi ei saa segama tulla. Nii saab endast ja masinast parima välja pigistada,» lausus Murakas.

Kolmas sõidupäev möödus Snow Rally Ringsi jäärajal, kus võis vahelduseks tavalistele tänavasõidu naastrehvidele kasutada ka piikrehve. «Need rajad olid tõeliseks talviseks lustimiseks, sest libedasõit on hoopis midagi muud, kui lumistel teedel. See paneb juhi oskused veelgi tõsisemalt proovile ja ajab adrenaliini kõrgeks,» ütles Roland Murakas.

Pärast sügisest Saaremaa rallit pole Murakas treeninguteks palju mahti leidnud. «Pikk paus andis algul küll tunda, kuid eks ralliauto ohjamine ole nagu jalgrattasõit, ega see päris käest ära lähe. Mida rohkem sõidad, seda kindlam tunne jälle sisse tuleb,» lausus ta.

Nii tundis ka Murakas end pärast Lapimaa ralliradadel möllamist enesekindlalt ja sõiduvees olevat. «Kahjuks ei oska ma praegu öelda, millal võiksin kogemusi sel talvel ära kasutada. Äkki ikka tehakse Eestis üks talveralli? Mingeid sahinaid on kuulda. Sellist talve, nagu nüüd ka meil on, oleks kahju raisku lasta,» arutles ta.

Rallikrossi Murakas sel hooajal sõita ei plaani ja ega neidki võistlusi praegu väga välja hõisata. «2019. aasta rallikrossil osalemine oli üheaastane projekt. Ja et see lõppes meistritiitli võiduga, oli eesmärk täidetud. Pigem olen keskendunud ikka suurele rallile, kuid eelmisele aastale vajutas koroona kahjuks oma pitseri. Eestis sain sõita vaid kahel rallil,» meenutas ta.

Tänavustest plaanides on Roland Murakal keeruline rääkida, sest ega keegi täpselt tea, mis ja millal toimub. Kui mõni ralli ka tehakse, siis tõenäoliselt piiratud publikuhulgaga või üldse ilma raja ääres seisjateta. «Ausalt öeldes pole see ikka päris see. Sportlasena tunnen, et publiku ja fännide olemasolu on siiski oluline. Ma ei sõida ju ainult endale, tahan ka rallisõpradele elamusi pakkuda,» selgitas ta.

Igal juhul on Murakas ja tema meeskond sõitudeks valmis, ükskõik kus siis start esimesena antakse.

Rovaniemi talvist sõidukoolitust korraldanud Henri Murakas täpsustas, et sellist sõitjate talvist ettevalmistust on nad koos isa Margus Murakaga teinud 11 aastat.

«Need üritused pole mõeldud üksnes rallisõitjatele, vaid ka tavalistele inimestele, kes tahavad ennast talvel libedaga autoroolis kindlamalt tunda,» ütles ta.

Seetõttu tullaksegi üritusele oma autodega, et tunda, kuidas tavapäraselt ohjatav masin talvistes oludes käitub. «Sõidame tavaliselt Soome kahe suure treileriga, mõlemal kaheksa masinat peal. Mõni masin tuleb ka omal käel,» lausus ta ja lisas, et selline 16–20 sõitjast koosnev punt ongi harjutusreisiks paras.

Murakas teadis öelda, et see kant, kus nad Lapimaal käivad, on kuulus rallipiirkond. «Nendel teedel kihutavad ka tuntud Soome rallisõitjad ja tehased teevad autodele katsesõite. Sealne turvatase on kõrge,» lausus ta. «Meiega samal päeval oli näiteks jäärajal sõitmas vormeliäss Lewis Hamiltoni Mercedese meeskonnakaaslane Valtteri Bottas, kes valmistus Lapimaa ralliks.»

Et sõidukoolitusel käivad ka tavainimesed ja masinad, on turvalisus Muraka ütlust mööda ülioluline. Just seetõttu nad spetsiaalseid radu kasutavadki. «Eks kiiresti sõites ole alati väike risk, kuid enamasti piirdub see seal lumevalli sõitmisega. See on väike mure, sest vallist saab masina jälle välja ja teekond võib jätkuda,» selgitas ta. «Olulisem on, et samal ajal poleks rajal kõrvalisi autosid ega ka metsloomi.»

Seekord said koolitusel osalejad boonusena endale mälestuseks vägeva kogumiku rallifotosid Jaanus Reelt. «Ega Reel ole suurte maailmarallide kõrvalt kuigipalju vaba aega, kuid see jaanuari alguse nädalalõpp oli tal õnneks vaba,» ütles Murakas.

«Korra on ta varem meiega Lapimaal kaasas käinud, seetõttu oskasime oodata, et midagi lahedat püüab ta sealt kindlasti piltidele.»

Muraka meelest on tippfotograafi tööd kõrvalt näha omaette elamus. «Kogu see tehnika, mis tal kaasa oli, ja oskus ägedad võttepaigad ära tunda on hämmastav,» märkis ta.

Valgusega tuli Reel Lapimaal palju mängida, sest ega valget aega seal jaanuari alguses palju ole. Loomulikku päevavalgust jagub sõltuvalt ilmast parimal juhul paariks-kolmeks tunniks, kui sedagi. Fotograafil kaasas olnud välkude abil jääb paljudest piltidest mulje, nagu oleks Lapimaa vägagi valgusküllane.

Roland Murakas sõnas, et Ree sõitis osalejatega kaasa ja kui leidis sobiva võttepaiga, said kõik võimaluse efektselt pildile jääda. «Näiteks kolmandal päeval jääl sõites avastas ta ägeda poolenisti külili vajunud puu. Ta sättis valgused paika ja sõitjad andsid minna nii, et lund lendas. Nendest tulid ühed reisi ägedaimad pildid,» meenutas ta.

Teatud mõttes oli lumisel Lapimaal pildistamine Jaanus Reele eelmäng 26.–28. veebruarini Rovaniemil peetavale WRC Arctic ralli etapile, kuhu läheb kindlasti kihutama ka Ott Tänak. Nii oli kasu mõlemal poolel: Ree sai karmides talveoludes pildistamise kogemusi ja sõidukoolitusel osalejad said mälestuseks suurepärased pildid.

Järgmise Rovaniemi talvise sõidukoolituse korraldab Margus Murakas juba märtsis. Kel huvi, võib selle kohta lähemalt uurida leheküljelt margusmurakas.com.

Tagasi üles