Ja seda võib igaüks endale vaevata tuletada, et see nii just on, kui mõtleme näiteks märksõnadele "põlevkivienergeetika", "eestikeelne kool", "ühtne põhjamaine hoolekandesüsteem".
Me oleksime kõike saanud teha palju rohkem, meil võiksid olla ammu valmis avamere tuulepargid, mille üle me praegu suurte vintsutuste saatel alles arutame ja arutame ning mida kuidagi valmis ei saa. Me oleme mõnegi oma võimaluse lihtsalt ära visanud, aga see on ainult üks näide, neid on paljudelt aladelt ja asi ei ole takerdunud mitte teadmiste ja oskuste taha selles valdkonnas, vaid otsustamise taha.
Muidugi on teada seegi, kuidas põhimõtteliselt olukorda saaks muuta. See on muidugi eraldi teaduse ja konverentside teema ja siin ma detailidesse ei lähe, aga selleks, et oma jutu lõpp jutu algusega kokku viia, siis ma küll lubasin, et ma ei tsiteeri Heinrich Rosenthali, aga ma teen seda lõpuks ikka.
Nimelt on Heinrich Rosenthal oma äia, Johann Voldemar Jannseni kohta oma mälestustes kirjutanud nii:
"Jannseni põhiteene seisneb rahvusteadvuse ning rahvustunde äratamises. Tema üksi viis selle mõtte ellu. Ta ülendas talupojarahva eesti rahvaks. Kuni tema ajani ei saanud need, kes talupojad polnud, ka talurahva hulka kuuluda. See on loogiline. Seepärast tuli igaüht, kes oli saanud saksakeelse hariduse ega olnud põllumees pidada sakslaseks. Alles Jannsen lõi selle üldlevinud seisukoha kõikuma, see on tema vaieldamatu teene ning tema tegevuse põhitähendus. Alles sellelt aluselt sai võimalikuks luua Eesti seltsielu, kutsuda ellu rahvuslikud peod, millest said alguse hilisemad kultuuripüüdlused."
Nüüd mugandada ja kohandades seda tsitaati tänapäevastesse oludesse, siis eks me võib-olla vajame jälle ühte Jannsenit, kes näitaks ja suudaks ka praktilises elus või võimuvõitluses tõestada, et ei ole nii, et võimurahva hulka saavad kuuluda ainult parteilased. Ma arvan, et selline taevariiklik Eesti on võimalik pigem parteitul kui parteilisel juhtimisel.