Talve tulek on kindel igal aastal. Ometigi üllatavad esimesed külmakraadid autoomanikke ning ikka ja jälle venib autode saba autoremonditöökodade ja autoesinduste uste ees detsembri saabudes pikaks.
Auto varakult ja stressivabalt talvekorda - neid asju pead teadma
Kas rehvivahetus on ainuke töö, mis on vaja enne talviste kraadide saabumist ära teha või peaks autoomanik oma sõiduki hea tervise ja turvalisuse huvides ka teistele asjadele tähelepanu pöörama? Nõu annab Amservi järelteeninduse juht Ahti Aasala.
Jälle need rehvid
Talveks valmistumisel mõtleb autoomanik eeskätt rehvidele - esiteks võib tee muutuda üleöö libedaks, teiseks reguleerib rehvide kasutamist seadus. “Auto eluea pikendamiseks ja töökindluseks miinuskraadidel tuleb sõidukile siiski rohkem tähelepanu pöörata kui lihtsalt “jooks” välja vahetada,” kinnitab Amservi Järve järelteeninduse juht Ahti Aasala. “Paratamatult mängib temperatuuri langus auto jaoks olulist rolli ja sellega arvestamata jätmine võib jätta autojuhi hätta või tekitada lausa liiklusohtliku olukorra.”
Aasala soovitab alustada talverehvide paigaldamist nende seisukorra hindamisest. Seda eriti siis, kui rehve on kasutatud juba mitu talve. Visuaalselt saab kontrollida väsimusmärke - näiteks, kas rehvi külgedel on pragusid või kas rehv on kulunud ebaühtlaselt. “Rehvitootjad on rehvi kulumise jälgimise üsna lihtsaks teinud - selleks on rehvimustri vahel kulumisribad, mis hakkavad välja paistma siis, kui muster juba üsna kulunud on. Talverehvi sügavus peab olemal vähemalt 3 mm,” ütleb Aasala, kuid lisab, et see on tõepoolest miinimum. “Selleks, et rehvidega kevadeni välja veaks, võiks olla sügavus rohkem kui 3-4 mm.” Kui talverehvideks on naastrehvid, siis tuleks hinnata ka kui palju naastusid mustris alles on ja kas naelad ulatuvad mustri pinnast pisut kõrgemale. Kui mustrist vaatavad üle 25% vastu tühjad augud, tuleks kaaluda uute rehvide soetamist.
Eriline tähelepanu akule
Osa auto talveks ettevalmistamise toiminguid saab teha omanik kodus, kuid leidub töid, mis tasub jätte ekspertide hooleks. Aasala toob näiteks aku vastupidavuse kontrollimise, mida saab teha esindustes ja töökodades. “Kuni 3 aastat vana aku puhul ilmselt veel probleeme pole, kuid akude vastupidavus sõltub nii mudelist kui ka kasutamisest. Üldiselt tagab aku pika kestvuse selle pidev laetus. Aasala lisab, et aku eluiga väheneb kiiresti, kui talvisel ajal teha lühikesi sõite, mille jooksul kulutab auto elektrit, kuid laadimist toimuda ei jõua. Külmakraadid mõjuvad tühjenenud akule halastamatult. Kui käivitades ei jaksa aku korralikult starterit vedada ja aku on selliselt juba mitmeid kordi tühjaks lastud, siis ei pruugi selle täislaadimine enam aidata, sest aku on oma mahtuvuse kaotanud.
Kulunud tulesid saab kaitsta ja taastada
Äsja läksime taas talveajale ning juba kella 16 ajal pärastlõunal läheb hämaraks. Õige pea on meil valget aega vaid mõni tund päevas. Plastikust autotuled võivad üsna kiiresti tuhmuda, lisanduvad kivitäkked, kriimud, pleekimine ja teised kahjustused. Amservi spetsialisti sõnul muutub auto tule klaas keskkonnamõjude tõttu aastatega matimaks ja tule kasutegur kahaneb üle 50%. “Probleemiks on vanemad, 10-15 aastased sõidukid,“ toob Aasala välja. Ta lisab, et paljudel sellises vanuses sõidukitel on tuled väsinud.
Tulede kvaliteedi langus avastatakse tavaliselt ülevaatuse ajal. Aasala rahustab autoomanikke, et auto tuleklaasi kaitsmiseks ja taastamiseks on mitmeid tehnoloogiaid ning enamjaolt pole nähtavuse parandamiseks vaja tuld välja vahetada. “Üks võimalus on plastiktulede taastamise teenus, mille käigus eemaldatakse tule klaasilt pleekinud kiht, väiksemad kriimud ja täkked ning lisatakse kaitselakk. See annab klaasi pinnale kaitse UV-kiirguse ja muude keskkonna mõjude eest ning ei lase sellel peatselt uuesti tuhmuda. Tulesid on võimalik kaitsta ka spetsiaalse kaitsekilega,” kinnitab Aasala. “Kindlasti tasub teeninduses nõu pidada, sest talvisel ajal on korralikult valgustavad tuled kriitilise tähtsusega.”
Vedelikud külmakindlaks
Püsiva miinuskraadi eel oleks hea kontrollida üle ka erinevad vedelikud. “Kui auto vajab õli ja õlifiltri vahetust, siis tuleks see enne talve ära teha,” toonitab Aasala. “Sobivaima mootoriõli leiab omanik sõiduki käsiraamatust, kuid kindlasti teab soovituse anda ka teeninduse töötajad. Kütusepaak tasuks talvisel perioodil võimalikult täis hoida, sest see hoiab ära temperatuuride erinevusest sinna tekkiva kondensvee sattumise. Diiselautode omanikel tasuks varakult tankida ka talvise märgistusega kütust.
Samamoodi on talvisel ajal vaja kasutada klaasipuhastuseks sellist vedelikku, mis sobib madalamale temperatuurile. Väga oluline on kontrollida ka jahutusvedelikku, see peab olema samuti külmakindel. “Ja lõpuks veel pidurivedelik, sest talvel peame arvestama libedamate teeoludega. Kui viimasest pidurivedeliku vahetusest on juba 2 või rohkemgi aastat, siis on selle niiskustase arvatavasti juba üle 3% ning vedelik tuleks ohutu sõidu tagamiseks kindlasti vahetada. Pidurivedelikus külmaga hanguv niiskus raskendab pidurdamist,” selgitab Aasala.
Ahti Aasala tõdeb, et kõige mugavam ja ohutum on jätta talvised ettevalmistused ekspertide hoolde. “Hetkel pole rehvivahetuse järjekorrad veel meeletult pikad ning nädala-kahe jooksul saab töö kenasti tehtud.” Samas lisab Aasala, et olukord võib tundidega muutuda ja viimaseid novembri päevi pole mõtet ootama jääda. “Piisab sellest, et korraks tulevad korralikud külmakraadid ja maapind püsib juba päev-kaks lumine. See ajab tavaliselt inimesed liikvele ja siis valitseb väikest viisi kaos.”
Kuidas auto turvaliselt ja kontaktivabalt auto rehvivahetusse viia?
“Praegusel keerulisel ajal, kui kontaktide vältimine on rangelt soovitav, mõtlevad autoesindused välja uusi lahendusi, kuidas kliente riskivabalt teenendada. Nii saavad näiteks Amservi kliendid oma autod iseteeninduskappide abiga teenindusse jätta. Nii Amservi Tähe kui ka Järve esindustes on iseteeninduskapid, kuhu saab auto võtmed jätta.” Siiski tuleb kappide kasutamine Aasala sõnul enne broneerida ja esindusele sellest teada anda.