Kelmid jahivad petulehtedega ostlejate vara

Anne Põder
, ajakirjanik
Copy
Facebooki veebipood
Facebooki veebipood Foto: Eero Vabamägi

Eesti Panga andmetel ulatus e-kaubanduse käive Eestis eelmisel aastal 2,5 miljardi euroni. Luminori pettuste tõkestamise spetsialisti Veiko Kiige sõnul on koos e-kaubanduse kasvavate mahtudega suurenenud ka veebipõhised müügipettused.

Peamiselt esinevad kelmid veebimüüjatena petulehekülje või päris jaemüüja veebisaidile asetatud võltsreklaami kaudu. Suvepuhkuste planeerimisega kaasnev hoogustuv lennupiletite ja majutuskohtade soetamine tähendab tipphooaega ka kelmidele. Ausa ja usaldusväärsena näiva veebilehe loomine on lihtne ega vaja eriteadmisi.

Kiik rääkis, et sageli kasutatakse järele tehtud veebisaidikujundusi, kopeeritakse logosid ja päris jaemüügiettevõttega sarnaseid domeeninimesid. "Paljudel petulehekülgedel pakutakse müügiks kallist kaupa väga madalate hindadega ning see peaks olema ostja jaoks esimene ohumärk. Kui miski paistab liiga hea, et tõsi olla, siis enamasti see seda polegi,“ ütles ta.

Eesti E-kaubanduse liidu andmetel moodustab veebikaubandus juba vähemalt 15 protsenti kogu jaekaubanduse mahust. Vältimaks raha kaotamist petturite veebipoes, tuleks Kiige sõnul esimese asjana uurida müüja tausta. Negatiivse teabe leidmisel peaks ostu tegemise suhtes olema eriti ettevaatlik. Lisaks tasub kontrollida, kas veebisaidil on olemas raha tagasi saamise või kauba tagastamise põhimõtted – parematel veebipoodidel on üksikasjalikud kaebuste lahendamise protseduurid juhuks, kui miski peaks valesti minema.

„Sageli piisab sobiva majutuskoha otsingul inimeste petmiseks ja broneeringu tegema panemiseks vaid ilusatest fotodest, mis püüavad pilku, kuid ei vasta tegelikkusele. Võltsitud majutuskohti reklaamitakse sageli ametlikel veebilehtedel, kuid broneerides võidakse eraldi ühendust võttes soovida ettemaksu eraisiku kontole või suunatakse klient edasi juba võltsitud lehele,“ lisab Kiik näite võimalikust petuskeemist.

TEAVE

Millele pöörata tähelepanu, et vältida veebipõhise müügipettuse ohvriks langemist:

*toodet reklaamitakse uskumatult madala hinnaga;

*müüja veebisaidil puudub teave tarneviiside ja -põhimõtete kohta või need on esitatud väga lühidalt;

*veebimüüja ei anna piisavalt teavet isikuandmete kaitse, kasutajatingimuste, kaebuste lahendamise või kontaktandmete kohta;

*müüja aktsepteerib ainult mõnda vähetuntud makseviisi;

*kui oled langenud võltspoe pettuse ohvriks ja kaotanud selle tõttu raha, tuleks viivitamata panga ja politseiga ühendust võtta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles