Palavad suvepäevad on rattavarastele magus aeg, sest inimesed liiguvad jalgratastega palju ringi ning trepikodade uksed jäetakse tihti pärani lahti. Toome teieni nõuanded, kuidas enda ratast varaste eest kaitsta.
Kuidas kaitsta end rattavaraste eest?
Põhja prefektuuri Ida-Harju jaoskonna menetlustalituse juhi Inna Toateri sõnul varastatakse kõige rohkem jalgrattaid, millele on vaba juurdepääs. Näiteks tänavatelt, õuealadelt ja hoovidest, aga ka trepikodadest ja koridoridest.
Paraku toimub vargusi ka lukustatud garaažidest, keldritest ja rattahoidlatest. “Ekslikult arvatakse, et trepikoda on jalgratta hoidmiseks turvaline koht, sest uks on rauast ja fonolukk ees. Paraku teesklevad vargad, et on maja elanikud või kellelegi külla tulemas ning pääsevad kergelt trepikotta sisse,” sõnas G4Si kommunikatsioonijuht Maxim Tuul.
Kahtlasele tegevusele tuleb pöörata tähelepanu
Enamasti müüakse varastatud jalgrattaid käest kätte, vahel viiakse ka pandimajja. Kui inimene on sattunud rattavarguse ohvriks, siis tuleks selle kohta teha politseile avaldus. Tuule sõnul on politseisse pöördudes oluline teada rattaraami numbrit või mõnda muud olulist tundemärki, mille abil jalgratast tuvastada.
“Pöörake tähelepanu igasugusele kahtlasele tegevusele ja teavitage 112 – iga kodaniku sekkumine aitab tagada turvalisust meie ümber,” sõnas Toater.
“Oma ratast saab kaitsta eelkõige turvalise lukuga ja võimalusel panna see kohta, kus vargusi on raske toime panna,” soovitas Toater. Soovitatav on hoida jalgrattaid lukustatud keldris, kuuris, garaažis või hoiuruumis. “Kui selliseid võimalusi ei ole, soovitan jalgratast hoida korteris, mis võib küll olla tülikas, kuid on kindlam viis varakaitse seisukohast,” sõnas Toater.
„Ka keldris olevale rattale tuleks osta selline rattalukk, mille läbilõikamine on keeruline. Lisaks tasub keldrites ja panipaikades mõelda turvasüsteemidele,“ soovitas Tuul.
Ka linnapildis on kõige parem jätta jalgratas spetsiaalsesse jalgrattahoidlasse, mida kaitsevad lukk ja videovalve. Muudes avalikes kohtades tuleks jälgida, et rattad ei jääks varju ning oleks lukustatud ning kindluse mõttes võiks pöörata tähelepanu videovalve olemasolule. “Praktika on näidanud, et U-lukud on varaste jaoks keerulisemad kui teised rattalukud,” märkis Toater.
Sel kevadel oli Balti Jaama Turu juures juhtum, kui G4Si turvatöötaja nägi kaameratest, kuidas kaks isikut üritasid varastada hoone kõrval lukustatud jalgratast. Turvatöötaja jooksis kohale ja üritas isikud kinni pidada ning hoidis sellega varguse ära. “See on hea näide sellest, et jalgratas tuleks kindlasti kinnitada korraliku lukuga, mille läbilõikamine võtab vargal kauem aega ja lisaks tasub ratas jätta sellisesse kohta, mis jääb mõne turvakaamera vaatevälja,” sõnas Tuul.
Kuidas veel vargusi ennetada:
Tee enda rattast ja raami numbrist fotod ja hoia neid kindlas kohas;
tähista ratas eritunnustega, et lihtsustada ratta tuvastamist;
rattapassi olemasolul tee ka sellest foto;
kallima jalgratta puhul kaalu ratta kindlustamist.