Nõukogude dissidentliku kunsti tähed Kumu näitusesaalis

Järva Teataja
Copy
KUMU kunstimuuseum.
KUMU kunstimuuseum. Foto: Elmo Riig

Märtsis sõjavastase solidaarsusžestina Kumu kunstimuuseumis tühjalt avatud näitus „Mõtlevad pildid“ on täitunud piltidega. Väljapanek kutsub külastajaid tutvuma nii eesti, läti ja leedu kunstnike kontseptuaalsete teoste kui ka Moskva teisitimõtlejate loominguga. Suur osa väljapanekust on Eestisse jõudnud tuntud Ameerika kunstikoguja Norton Dodge’i kollektsioonist New Jerseyst.

Mitmeid nõukogude aja võimukriitilise kontseptuaalkunsti tuntumaid näiteid Ilja Kabakovilt, Viktor Pivovarovilt, Erik Bulatovilt ja Irina Nahhovalt eksponeeritakse Eestis esimest korda. Nii mõnigi näitusel väljas olevatest suurejoonelistest sarjadest on Ameerika ja Euroopa kunstikogude vahele laiali pillutatud ning kohtuvadki uuesti Kumu näitusel. Sel viisil saavad kokku näiteks läti kunstniku Miervaldis Polise silmapaistvad sarjad „Polis Venise (Polis Veneetsias)“ ja „Kolosside saar“, mille osad kuuluvad praegu Zimmerli Kunstimuuseumile New Jerseys ja Zuzānsite kunstikogule Lätis. Leonhard Lapini 1970. aastate lõpu efektne maalisari „Märgid“ on aga Eestis terviklikuna eksponeeritud esmakordselt, sest Norton Dodge omandas sarja nõukogude perioodil ning see sattus Ameerika Ühendriikidesse.

Kumu suures saalis esialgu sõjavastase protestina ilma teosteta avatud näitus hakkas alates aprilli teisest poolest töödega täituma. Igasse teemaruumi on lisandunud paarinädalase intervalliga üks teos või sari, mis avab seda teemat või astub dialoogi varasemate töödega. Teoseid lisandub ekspositsiooni iga kahe nädala tagant kuni augusti alguseni. Muutunud kontseptsiooni ja lahendusega soovib muuseum esitada küsimusi kaasaja sündmuste kohta ning panustada arutellu kultuuri rolli üle kriisiolukorras.

„Tegime seda näitust hoopis teistsuguses maailmas, kui algselt planeeritud ning kus Moskva ja Baltimaade dialoogist kõnelemine omandas täiesti teise tähenduse. Tühi saal osutas selle dialoogi võimatusele uues geopoliitilises olukorras. Samas on näitusel esinevad Moskva kunstnikud väga mitmekesise etnilise ja kultuurilise taustaga, elavad juba aastakümneid Lääne kunstikeskustes ning ei esinda mingil viisil tänapäeva Venemaad. Tühja näitusesaali täitmisel oleme jätnud seetõttu kõrvale riiklikud või rahvuslikud kategooriad ning lähtunud üksikutest teostest, nende ajaloolisest ja nüüdisaegsest tähendusest. Ühtlasi soovime dissidentliku kunsti eksponeerimisega toetada Venemaa demokraatlikku arengut, mis on taas vajunud totalitarismi rüppe ning vajab hädasti muutust ka selleks, et sõda saaks lõppeda,“ tutvustavad kuraatorid Liisa Kaljula ja Anu Allas protsessiks kujunenud näituse taustamõtteid.

Alates 2016. aastast koostöös Ameerika Ühendriikides asuva Zimmerli Kunstimuuseumiga ette valmistatud uurimusliku näituse „Mõtlevad pildid“ keskmes pidi olema Baltimaade ja Moskva kunstnike dialoog 1970.–1980. aastatel. Näitus arendab edasi 2016. aastal Zimmerli Kunstimuuseumis toimunud Jane A. Sharpi kureeritud väljapanekut „Mõtlevad pildid. Moskva kontseptuaalne kunst Norton ja Nancy Dodge’i kogust“. Norton Dodge (1927–2011) oli Ameerika Ühendriikide majandusteadlane ja sovetoloog, kes reisis esimest korda Nõukogude Liitu Harvardi Ülikooli tudengina 1955. aastal. Järgmiste kümnendite jooksul kogus Dodge agentide abiga arvukalt nii vene kui ka teiste liiduvabariikide mitteametlikku kunsti ning smugeldas selle Ühendriikidesse. Nüüdsel ajal hoiab tema rohkem kui 20 000 teosest koosnevat kollektsiooni Rutgersi Ülikooli juures asuv Zimmerli Kunstimuuseum.

Näitus Kumu suures saalis jääb avatuks 14. augustini. Näituse kuraatoriteks on Anu Allas (Eesti Kunstiakadeemia), Liisa Kaljula (Eesti Kunstimuuseum) ja Jane A. Sharp (Zimmerli Kunstimuuseum).

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles