Bussikatastroofi lahendamise võti leiti üles (1)

Kuido Saarpuu
Copy
Foto: Dmitri Kotjuh / Järva Teataja
  • Suurt olemasolevate teede ümberehitust selle plaaniga ei kaasneks
  • Bussipeatuste rajamise hinnaks on arvestatud umbes 900 000 eurot

Kui keerata ajaratas 11 aastat tagasi ja olla 350 000 eurot vaesem, siis jõuame päeva, mil Mäos avati reisiterminal, koht, mis pidi saama Kesk-Eestit läbivate busside ristumispaigaks. Nii ei läinud.

Tallinna–Tartu ja Pärnu–Rakvere maanteel toimetavad bussiettevõtted said kiiresti aru, et karusselitamine piisavalt keerulises Mäo liiklussõlmes kulutab niigi vähest aega ning annab otse sõitvatele konkurentidele reisijate silmis eelise.

Kohalikele jäi väljumisaegu aga üha vähemaks ja praegu pole bussiterminalis suurt ei sõitjaid ega ka sõiduvõimalusi.

Nüüd on aga transpordiametis küpsenud plaan, kuidas aastaid tagasi tehtud möödalaskmine korvata, reisijad trassile lähemale tuua ja bussid peatuma panna.

Täiendus Mäo viaduktile

Transpordiameti Ida teehoiuosakonna juhataja Anti Palmi selgitas, et seoses Tallinna–Tartu maantee järgmise, täpsemalt Mäeküla–Imavere lõigu neljarealiseks ehitamise ettevalmistusega võtsid nad kaaluda ka siinse, seni puudulikult lahendatud ühistranspordiküsimuse. «Arutasime uue bussiterminali ehitamise varianti, mille puhul räägiksime ümberkaudsetega läbi, et nad organiseeriks maakondlikud bussiliinid sinna kokku,» avaldas ta. «Seejärel kerkis üles teine lahendus – rajada bussipeatused Mäo liiklussõlme. See tundub osapooltele mugavam variant, sest on teele lähemal ja igasugune busside ringitiirutamine jääks ära.»

Transpordiameti plaani järgi peaks Tallinna–Tartu suuna kommertsliinide bussipeatus tulema Tartu poole sõitvatele bussidele põhimaantee pealesõidurambi algusesse ja Tallinna-suuna bussipeatus on kavandatud Mäo liiklussõlme rampidevahelisele alale. «Suurt olemasolevate teede ümberehitust selle plaaniga ei kaasneks, pigem rajaksime rampidele väiksemaid teekesi juurde,» selgitas ta.

Samuti on bussipeatuste juurde planeeritud auto- ja jalgrattaparklad, ümberistumiseks maakonnaliini bussipeatused ning vajalikud ühendusteed. «Vahemaa Paidest Mäosse võib ilusal ajal läbida ju kas või elektritõukerattaga, kuid oluline on, et buss peatuks,» rõhutas Palmi. «Jah, ma saan aru, et bussiliini ära lõpetada on lihtne, kuid inimest auto asemel uuesti bussiga sõitma saada võib olla palju raskem. Sõiduharjumus ja positiivne kogemus tekib aga ainult siis, kui inimesel on võimalus teatud liine püsivalt kasutada.»

Olgu öeldud, et kogu eelnev lahendus käib Tallinna–Tartu, mitte Pärnu–Rakvere maantee kohta ehk Lääne-Virumaale ja Pärnusse saaks endiselt olemasolevatest bussipeatustest.

Viimane Järva maavanem ja praegune Paide linnavolikogu liige Alo Aasma on Järvamaa nigelate bussiühenduste pärast südant valutanud juba aastaid. «Tegelikult on mul praegu hulga kergem, sest see paariteise aasta vanune probleem on kuhugi poole lahenema hakanud,» tunnistas ta nüüd. «Lisaks transpordiameti plaanile koostame ühistranspordikeskusega ka alternatiivset ettepanekut. See täiendaks algset plaani ja seda oleks võimalik realiseerida juba varem.»

Järvamaa ühistranspordikeskuse nõukogusse kuuluv Aasma täpsustas, et nende plaan näeb ette, et viadukti alt tuleks olemasolevat maanteed bussitasku võrra laiendada. «Täpselt nii on tehtud näiteks Kose-Uuemõisas ja see loob esimese võimaluse busside peatumiseks ning inimeste peale- ja mahalaskmiseks,» ütles ta. «Küll maakonnasiseselt suudame juba ise bussireisijaid soovitud sihtkohta liigutada.»

Bussitaskud otse maantee äärde

Alo Aasma sõnas, et nende poolt Tallinna–Tartu maantee äärde pakutud lahendus on mitu korda soodsam ning lootis, et see mahub käiku minevate tööde nimekirja ka varem. «Me ei ole seda mõelnud ajutise lahendusena, vaid pigem transpordiameti bussipeatuste plaani n-ö esimese etapina, et saada suur murekoht kiiresti lahendatud ja bussid peatuma,» ütles ta. «Viaduktilt tulevad trepid alla ja sealt saaksid inimesed ju viaduktile tagasi ning kergliiklusteed pidi uutesse bussipeatustesse.»

Aasma sõnas, et töö tõttu tuleb tal omajagu pealinnas käia ning ta on tegelikult väga aktiivne bussireisija. «Et kella üheksaks Tallinna koosolekule jõuda, näeb praegune liikumislogistika välja selline, et pean esmalt sõitma Mäost Mäekülla, et siis Tallinna poole tagasi liikuda. See on nonsenss, ma enne lähen jala, kui sellise piinliku otsa teen,» lisas ta.

Millal aga transpordiameti plaan peaks realiseeruma, Anti Palmi öelda ei osanud. «Viimase teehoiukava järgi peaks aastal 2025 algama Mäekülast edasi neljarealise maantee ehitamine ja ma olen üsna kindel, et selle projekti käigus saame ka Mäosse bussipeatused ära teha,» sõnas ta ning nentis samas, et kuigi Eesti peamagistraalide nüüdisajastamine on endiselt prioriteet, siis teatud plaanid kipuvad kriisiperioodidel venima. «Siiski arvan, et Mäosse bussipeatused tulevad ja seda loodetavasti järgmise viie aasta jooksul.»

Bussipeatuste rajamise hinnaks on arvestatud umbes 900 000 eurot. «See on projekteerija hinnang, mitte turusituatsioonist lähtuv kalkulatsioon,» täpsustas Palmi. «Praegu on tegu eskiislahendusega, kuid sel aastal kavatseme alustada ka lõpliku projekti koostamisega. Eelarves pole pea kunagi vaba raha, kuid teeme seda kõike selleks, et vajalik lahendus esimesel võimalusel käiku lasta.»

Üks suur küsimärk on kogu selle asja juures siiski veel ja selleks on Mäo-poolse bussipeatuse ühendustee valmimine.

Järvamaa ühistranspordikeskuse tegevdirektor Urmas Kupp teadis samuti, et transpordiamet on lubanud projekteerimisega küll alustada, aga eelnevalt peab kohalik omavalitsus valmis ehitama Lageda tee, mis viib peatuse juures oleva parkimisplatsini. «Paide linn on püüdnud selle tarbeks ka projektirahastust saada, kuid seni tulutult,» märkis ta.

Samuti kinnitas Kupp Alo Aasma juttu, et keskuse juhatus on arutanud olukorda liikumisel ühistranspordiga Mäost Tallinna või Tartu suunas ja plaanib leida lahendusi Mäo viadukti all kiirendusradade lähedusse peatuskohtade võimalikuks ehituseks. «See eeldab projektlahendust, kooskõlastust ja rahastusallikaid, aga oleks võimalus, kuidas ühistransporti liikumiseks suurematesse keskustesse siiski kasutada saaks.»

Praegune lahendus on aeganõudev ja tülikas

MK Autobuss AS teenindab Tallinna–Tartu–Põlva–Võru suunal iga päev mõlemas suunas kahte kommertsliini.

Bussifirma esindaja Tair Teder ütles, et Järvamaa ühistranspordikeskuse palvel peatuvad praegu mõlemad nende kiirkaugliinid Mäo terminalis. «See aga on Tallinna–Tartu reisijatele tegelikult üsna aeganõudev ja tülikas ettevõtmine,» nentis ta. «Seetõttu peatub seal väga vähe busse ja ei teki ka reisijaid. Nokk-kinni-saba-lahti olukord.»

Teder lisas, et transpordiameti plaan muudaks olukorra Järvamaa inimesele kindlasti paremaks, pannes Tallinna ja Tartu vahel sõitvad bussid Mäos peatuma, kuid siis muutuks põllule ehitatud Mäo bussiterminal veelgi kasutumaks.

ASi Lux Express Estonia juhatuse liige Ingmar Roos kinnitas, et ka nemad tajuvad, et Mäo ja Paide piirkonna kesiste kaugbussiühenduste üks peamine põhjus on Mäo reisiterminali halb asukoht. «Idee siduda Tallinna–Tartu ning Rakvere–Pärnu suunas käiv liiklus Mäos kokku oli paberil küll ilus, kuid neljarealiste maanteedega liiklussõlme rajatud reisiterminalile ligipääs on sedavõrd keerukas, et põhjustab linnadevahelistele bussiliinidele märkimisväärset ajakulu,» sõnas ta. «Võib muidugi tekkida küsimus, et kas see 5–10 minutit on siis niivõrd oluline, et suuremate linnade sõitjate kiirema kohalejõudmise nimel jätta Kesk-Eesti inimestele vajalik peatus tegemata, kuid küsimus taandub ühistranspordi konkurentsivõimele eraautoga. Kui piletitulust toimival bussiliinil muuta suuremale osale reisijatest ühendus võrreldes autoga aeglasemaks, kaldub nende reisijate kaalukauss transpordiliigi valikul eraauto poole ja püüdlus suunata inimesi rohkem ühistransporti kasutama teeb tagasikäigu. See on ka põhjus, miks ühistranspordi taristu asukoht ja lihtne juurdepääsetavus on ühisliikuvuse arendamise seisukohalt kriitilise tähtsusega.»

Roos lisas, et kui transpordiameti plaan rajada otse Tallinna–Tartu neljarealise maantee äärde kergliiklusteedelt ligipääsetav ning parkimisvõimalusega bussipeatus õnnestub, hakkab arvestatav osa Lux Expressi Tallinna–Tartu ja Tallinna–Võru bussidest seal ka peatuma. «Pean selle all silmas, et sellisel juhul võiks Mäos peatuvate busside arv olla samas suurusjärgus Puhu-ristiga, kus mõlemal sõidusuunal teeb peatuse üle kümne bussi päevas,» täpsustas ta. (JT)

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles