Viis kõige sagedasemat küsimust kodulaenude kohta

Järva Teataja
Copy
Foto: Margus Ansu

Laenu võtmisel tekib paljudel inimestel erinevaid küsimusi. Olgu need siis protsessi enda või laenu tagasimaksmise kohta. Enim küsitud kodulaenuga seotud küsimustele vastab Luminori eraisikute panganduse juht Tanel Rebane.

Kas mul peab olema konto selles pangas, kust ma laenu võtan?

Laenutaotlejatel kerkib tihti küsimusi, mis on seotud nende pangakontoga. „Laenumakse võetakse iga kuu automaatselt maha laenulepingus täpsustatud kontolt,” sõnas Rebane. Seega on kliendi enda jaoks mugavam, kui tema konto on samas pangas, kust on võetud kodulaen. „Nii ei pea muretsema selle pärast, et raha saaks õigeks päevaks teisele kontole kantud. Kui aga klient soovib, on tal võimalik avada spetsiaalne konto, mida kasutatakse vaid laenumaksetele kuluva raha hoidmiseks,” lisas ekspert.

Kui aga lepingus märgitud kontol ei ole piisavalt vahendeid, on pangal õigus puuduv summa ilma klienti teavitamata maha arvestada teistelt kontodelt, mis laenulepingus märgitud. Kui laenul on kaastaotleja, tähendab see seda, et osamakse võidakse võtta ka tema kontodelt.

Kui kaua kulub aega, et ma laenu saaksin?

Luminori eraisikute panganduse juhi sõnul on üks sagedasemaid küsimusi kõikide laenusoovijate seas, kui kaua kogu protsess aega võtab. Alustades laenutaotluse esitamisest kuni ostulepingule allakirjutamiseni.

„Kui klient on juba leidnud sobiliku kinnisvara ning tal on olemas kinnisvara hindamisakt, võtab kogu protsess reeglina 2-4 nädalat. Tavaliselt sellest 1-2 päeva kulub pangal otsuse langetamiseks. Siiski olenevalt sellest, millist lisainformatsiooni ja dokumente pank veel vajab, et krediidivõimekus välja selgitada, võib see võtta ka kauem. Kõik muu oleneb sellest, kui kiiresti jõuab klient allkirjastada ostu-müügilepingu, pantida vara jne,” selgitas Tanel Rebane.

Kas laenumakseid on võimalik edasi lükata?

On mõistetav, et suur hulk laenutaotlejatest mõtlevad, mis saab stsenaariumis, kus nad satuvad keerulisse finantsolukorda. Luminori eraisikute panganduse juhi sõnul ei ole see koht muretsemiseks, sest laenumakseid on võimalik edasi lükata kuni kolm kuud.

Tema sõnul otsivad pangad alati võimalusi, kuidas keerulistes olukordades kliendile toeks olla. „Pangad pakuvad kliendile võimalust maksta kokku lepitud aja jooksul ainult laenuintressi eest. See lahendus kehtib küll vaid olukordades, kus laenaja või tema abikaasa kaotavad töö, vähemalt kolmandiku sissetulekust või jäävad töövõimetuks. Samuti olukorras, kus abielu lahutatakse või abikaasa surma korral,“ lausus Rebane, lisades, et erandjuhtudel on võimalik laenumakset edasi lükata ka pikema perioodi jooksul kui kolm kuud.

Mis juhtub, kui laenumakse hilineb?

„Kui tavaline laenumakse tähtaeg ületatakse, võtab pank kasutusele erinevad meetmed,” sõnas ekspert. Lisaks sellele, et pangal on võimalik kohaldada hilinenud makse eest suurem intress, võidakse tõsta ka konkreetse laenu üldist intressi või määrata rahatrahv. Kõik oleneb sellest, kui kaua laenumakse viibib.

„Klient, kes kuritarvitab panga usaldust ja ei maksa oma võlgu pikema aja jooksul, ei riku ainult oma krediidiajalugu, vaid riskib ka laenulepingu lõpetamisega,” hoiatas Rebane ning selgitas et sellisel juhul ei jää pangal muud üle, kui panna kõne all olev vara müüki, et laen tagasi maksta.

Milliste kuludega peale laenusumma tuleks enne lepingu sõlmimist veel arvestada?

Rebase sõnul on potentsiaalsed lisakulud, mis ei kuulu laenu hulka, alati kodulaenu taotlejate jaoks olulised. „On loomulik, et inimesed soovivad detailideni teada saada, millise hulga vaba rahaga tuleb arvestada kogu laenuvõtmise ja koduostu teekonna juures,” tõi Rebane välja. Siinkohal tuleks arvestada lisakuludega, nagu notari tasu vara pantimise eest, ostu-müügileping, lisaks eelnevatele ka kinnisvara hindamisakt ning kindlustamine. „Näiteks 100 000 euro eest kodu ostmisel tuleks lisatasusid arvestada veel 1500-2000 eurot,” lisas Rebane.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles