Järvamaa aasta teo valimine oli tänavu nagu põnev spordivõistlus. Eelmisel aastal tormas Paide gümnaasiumi hoone esimesel päeval teistest ette ja kogus lõpuks ligi pooled hääled, aga tänavu rebis selle tiitli pärast viis kandidaati.
Sportlik Järvamaa aasta tegu selgus finišisirgel
Kui Järvamaa aasta teo hääletus möödunud aasta viimasel päeval algas, vajutasid rallisõbrad kohe gaasipedaali põhja ja saavutasid mitmeks päevaks edumaa. Tasa ja targu hakkasid hoogu koguma jalgpallurid, kes andsid oma hääle Paide linnameeskonna edule eurosarjas.
Aasta teo hääletus näitas sedagi, et pealinna on siinsetel inimestel sageli asja ning ajavõit ja turvaline liiklemine on neile olulised, sest Võõbu–Mäo uue teelõigu avamine astus rallile ja jalgpallile tihedalt kandadele.
Tublid hääletajad olid ka ajaloosõbrad, kes upitasid esikohakonkurentsi Wittensteini tegevusmuuseumi avamise. Kogu aeg püsis seal samuti kohvikresto Ajatu avamine Türil.
Viimastel päevadel oli juba selge, et tagantpoolt neid viit kandidaati enam keegi ei ohusta ja Järvamaa aasta tegu 2022 selgub just nende hulgast.
Viimasel hääletuspäeval rebis ennast napilt esimeseks kohvikresto Ajatu ja suutis kohta hoida seni, kuni hääletuse lõpuni olid jäänud loetud tunnid.
Sõna otseses mõttes 15. jaanuari viimastel minutitel, kui hääletus lõppes, oli ärkvel veel palju rallifänne, kes ütlesid internetihääletusel oma sõna sekka. Rallimeeste lõpuspurdist jätkus selleks, et tõsta kõigest kolme häälega Paide Rally Järvamaa aasta teoks 2022.
Täna ennelõunal olid Paide Rally korraldajad ja Järvamaa omavalitsusjuhid kogunenud Järva vallas Kuksema külas kohta, mida teab une pealt iga rallisõber ja mis on rallisõitjate hirmuunenägu. Just selles kurvis on paljud rallimehed olnud lohutamatult kurvad, vaadanud puruks sõidetud masinaid ja lausunud vandesõnu. Täna seevastu olid seal üksnes rõõmsad inimesed, sest oli põhjust tähistada võitu – Paide Rally võitu.
Möödunud aastal pärast 13 aastat kestnud pausi otsustas seltskond rallisõpru, et on õige aeg legendaarne võidukihutamine ellu äratada. Nad tegid selle ära ja nii edukalt, et kiirusekummardajatel on ka tänavu sinna asja.
Paide Rally üks korraldajaid, Priit Seire, ütles, et kui pärast Pandivere talverallit meeskond tema juures maha istus ja arutas, et võiks midagi suuremat ette võtta, pakkusid noored mehed välja puhuda elu sisse Paide Rallyle. «Ausalt öeldes mina kartsin algul, et see on meile liiga suur amps, kuid noorte meeste optimism nakatas lõpuks ka vanemaid mehi,» lausus Seire naerdes.
Suvest alates oli iga päev ralliga ametis kümmekond, aga võistluspäevadel koguni 600 inimest. Seire ütles, et ralli korraldamine osutus kõigeks muuks kui lihtsaks ja tagantjärele julgeb ta tunnistada, et veel kuu või kaks enne võistluspäeva kahtles ta, kas nad saavad kõigega hakkama. «Õnneks kõik laabus ja rahule jäid nii sõitjad, publik kui ka toetajad,» sõnas ta.
Kui otsus korraldada 13 aasta järel taas Paide Rallyt oli vastu võetud, oli kohe selge, et üks kiiruskatse peab läbima Sõpruse Auku. «Ükskõik kellega ma Paide Rallyst rääkima hakkasin, tuli kohe küsimus, kas Sõpruse Auk ikka on sees,» lausus Seire.
Pole ühtegi eestlast, kes ei teaks Ott Tänakut, aga Priit Seire meelest ei leidu Eestis ka ühtegi rallisõpra, kes ei teaks Sõpruse Auku.
Täna sai Seire kindlalt väita, et Paide Rally tuleb ka tänavu, kuupäevad on juba teada: 25. ja 26. august. Ta loodab, et tänavu kulub korraldusele vähem aega, energiat ja närvirakkegi, sest nüüd teab meeskond juba täpsemalt, mida kuidas teha. Tänavu on lihtsam leida ka toetajaid ja loodetavasti tuleb pealtvaatajaid samuti rohkem.
Järva Teataja peatoimetaja Tiit Reinberg ütles, et 20 aasta jooksul on Järvamaa aasta tegu selgunud mitmeti. «On olnud aastaid, kus kohe hääletuse alguses pole võitjas kahtlust, sest üks kandidaat kogub toetust teistest rohkem,» lausus ta. «Seekordne hääletus näitas, et möödunud aastal tehti Järvamaal palju olulisi asju, sest esikoha nimel käis viie kandidaadi vahel tihe rebimine.»
Möödunud aasta teo hääletusest võttis osa üle 2200 lugeja. Enamik hääli laekus Järva Teataja veebilehe vahendusel, kuid oma sõna öeldi sekka ka sotsiaalmeedias, e-kirja teel või ajalehes ilmunud kupongi täites.
AASTA TEOD
2003 Imavere kõrts
2004 Türi staadion
2005 võidupüha paraad Paides
2006 Eesti tõe ja õiguse aasta üritused Albu vallas
2007 Valgehobusemäe suusa- ja puhkekeskuse külastuskeskuse valmimine
2008 segakoori Suisapäisa teguderohke aasta
2009 Paide spordihall
2010 Mäo liiklussõlm
2011 Imavere sotsiaalmaja
2012 Järvamaa haigla õendusabi keskus
2013 Paide arvamusfestival
2014 Koeru keskkooli õpilaste esikoht noorteprogrammis ENTRUM, kus nad tulid välja ökonätsuga Nätrum
2015 Aruküla mõisa ennistus
2016 Arvo Pärdi muusikaaed Paides
2017 Otsus rajada Paidesse piimakombinaat
2018 Paide teater
2019 Järva-Jaani vanatehnika varjupaiga laiendus ja muuseumide keskus
2020 Kirna tulbimeri paelus tuhandeid
2021 Paide gümnaasiumi hoone valmimine
Järvamaa aasta tegu 2022 kandidaadid
Kirjanduse pidunädal Järva vallas
Kohvikresto Ajatu avamine
Maksimarketi juurdeehitis
Michelini tärn Põhjaka mõisarestoranile
Paide linnameeskonna edulugu eurosarjas
Paide Rally taassünd
Tikupoisi tuulik
Väätsa prügila müük
Võõbu–Mäo uue teelõigu avamine
Wittensteini tegevusmuuseumi avamine
Mis asi on Sõpruse Auk?
Selles suhtes, kuidas Kuksema külas asuv järsk kurv Sõpruse Augu nime sai, pole rallimeeste hulgas üksmeelt.
Ühe variandi järgi sõitsid kaks klubi Sõprus autot seal teelt välja. Teise variandi järgi kihutasid seal kraavi erinevast rahvusest rallisõitjad.
Teist põlve rallisõitja ja kümmekond aastat tagasi Paides Sõpruse Augu nimelise spordipubi avanud Ivo Tuiken ütles, et ajalooga on tõesti segased lood, kuid tema on vestelnud mitme selle aja rallimehega, kes kalduvad selle poole, et kurv sai nime ikkagi klubi Sõprus rallisõitjate järgi. Pole aga teada, kas klubi autod ei suutnud seal teel püsida ralli ajal või kihutasid nad kraavi hoopis treeningul.
Rallisõitja Marko Virkoja on Tre raadiole selgitanud, et kurvist väljasõit on asjaolude kokkulangemine. «Sinna tullakse väga suure hooga, maksimaalkiirusega. Tükk aega suure kiirusega, näiteks 200ga sõites harjub silm ära. Antud kurvis, kui lasta kiirus 120 peale, tundub, et võiks jala nagu maha panna. Vaatad, et hoog ei olegi veel väga suur, ja kui lõpuks sealt metsa vahelt kurvi näed, siis on hilja. Enam midagi teha ei ole ja nii see auto välja vajubki. Oleneb, kui suure hooga minna. Võib-olla pääseb napilt, võib-olla vajub alla auku.
Kui kaardilugeja jääb kurvi ütlemisega hiljaks, siis ega suurt hoogu enam pidama saa. Hästi keeruline on rallimehele peale keeravad kurvid. Kui kurv hakkab peale ja läheb järjest järsemaks, just nagu Sõpruse Auk. See, kuidas sa endale selle selgeks mõtled ja kirja paned: millal kurv muudab raadiust, millal pean trajektoori muutma, millal pean pidurdama.
Rallivõõrale inimesele võib see keerukus arusaamatuks jääda, aga tegelikult ongi kõige raskem ära hinnata seda kohta, kus kurv muudab raadiust.
Seal ei ole väljasõit nii karm, midagi väga hullu ei ole juhtunud, lihtsalt auto saab kannatada. Osa mehi on edasi sõitnud, osa autosid jääbki vaatama.»