Märkimisväärsed autosportlased Eesti ajaloos

Copy
Foto: Pixabay

Autosporti on eestlaste seas hoiutud au sees 1921.aastast alates, kui peeti esimesed võidusõidud autode ja mootorratastega. Distantsiks oli Tallinn-Rapla ja tagasi Tallinna, osalemas olid 8 autot ja 2 mootoratast, kes pakkusid pealtvaatajatele nii rõõmu kui ka kaasaelamisvõimalusi. Eesti Autoklubi asutati vaid kolm aastat hiljem ning kandis sama nime 1940nda aastani. Teise Maailmasõja puhkedes lakkas aga klubi töötamast ning Nõukogude aja saabumisega tekkis analoogne spordiklubi Eesti Autospordi Föderatsioon, mis tegutses kuni 1988.aastani.

Rallisõitjad jagunevad mitmesse erinevasse kategooriasse ja seda tänu mitmekülgsetele ralli võimalustele. Kergrallisportlaste hulka kuuluvad näiteks kardisõitjad ning väikevõistlusvahendite juhid. Autosportlased on pigem rahvaralli ning ralli sõitjad, kes kvalifitseeruvad näiteks WRC sõitjad.

Ajalooliselt on ralli autosportlased mitmekülgsed spordiharrastajad, kes lisaks motospordile tegelevad ka teistel aladel. Paljud autosportlased omavad nii päevatööd kui ka hästi tasustatavaid hobisid, mille abil oma karjääri sponsoreerida. Alates ehitajatest kuni blackjack mängijateni - sportlased lahutavad oma meelt ning vähendavad stressi neile sobivate vahenditega, et siis jätkata oma sportlase karjääri võistluste tarbeks.

Ajalooliselt ning märkimisväärse ajalooga sportlaste hulka kuuluvad:

  1. Toomas Napa - Toomas on nüüdseks 68.aastane endine rallisportlane, kes alustas oma karjääri kardisõidus noorte 125 cm³ masinaklassis. Esimest korda istus Toomas rallimasinasse 1968.aastal ning juba aasta hiljem osales ta ka esimesel eesti-sisesel võistlusel. Kõige enam kuldmedaleid võitnud kardisportlane Nõikogude Liidus vahetas 1970.aastal kardi vormelimasina vastu ning jätkas oma karjääri vormeli roolis kuni oma karjääri lõpuni ralliradadel. Napa õppis tehnikumis autode tehnilist teenindust, mis aitas tal ka luua enda jaoks head sidet masinatega ning teadis nende tehnilist olukorda paremini kui mõni teine autoga seotud tehnik.

  2. Rain Pilve - 1970.ndal aastal sündinud rallisportlane alustas oma rallikarjääri Toomas Napa sarnaselt kardi roolis. Võistlustel suuri üllatusi toonud autosportlane liitus aga hiljem ookeani taguse ralliklubiga Toyota, mille lipu all Rain oma karjääri jätkas. Rain Pilve on osa võtnud nii rahvusvahelistelt kui ka kodumaistest võistlustest, võisteldes isegi meediaväljaande Õhtulehe fotograafiga.

  3. Uno Aava- ühe kõige mitmekesisema rallikarjääriga autosportlane vahetas 1958.aastal mootoratta auto vastu ning jätkas rallivõistlustel üle kogu Nõukogude Liidu kiirema masina taga. 1957.aastal asus Aava tööle Tallinna Autoremonditehasesse nr1, kus ehitati samal ajal võistlusautosid. Uno aitas kaasa nii Estonia-1 kui ka Estonia-2 ehituse juures, kuid võistles vaid kasutades masinaid Estonia-1 ja Estonia-5. 1969.aastal kolis Uno neljaks aastaks Nigeeriasse, et aidata ehitatada Nõukogude Liidu poolt loodud autode müügiks jaotusvõrk. Kodumaale tagasi saastes asus Uno Aava tööle EAF tegevdirektorina ning jätkas samas positsioonis 17.aastat. 2013.aastal avaldati tema elulooraamat “Elu- ja ralliradadel”, mis välvis peagi ka kirjanduspreemia.

  4. Vello Õunpuu - on üheks legendaarsemaks rallisportlaseks nii Saaremaal kui ka Eestis, sest härra suutis ralliradadel korda saata märkimisväärseid tulemusi ka GAZ-i roolis. Tehumardi rallilt alguse saanud sportlase karjäär pälvis Vellole mitmeid eluloo preemiaid ning tunnustusi ka töökohtadena Nõukogude Liidu ajal. Vello Õunpuu suri 2022.aasta veebruaris ning teda mälestati kui suursugust autosportlast Eesti ajaloos.

Tähelepanu! Tegemist on hasartmängu reklaamiga. Hasartmäng pole sobiv viis rahaliste probleemide lahendamiseks. Tutvuge reeglitega ja käituge vastutustundlikult!

Copy
Tagasi üles