Kiirtee ei röövinud Anna kaupluse püsikliente ega töötajate head tuju (1)

Laine Hallika otsib väikesse poodi erilist kaupa, mis paneks ostjad üllatuma ja sealt teinekordki läbi astuma. Foto: Anne Põder
Anne Põder
, ajakirjanik
Copy
  • Kuuldused poe sulgemisest on enneaegsed
  • Omanäolisus tasub ära
  • Suvel tuleb ettevõtluses rasva koguda

«Ei, me ei pane uksi kinni ega tee lõpumüüki. Me pole läinud pankrotti,» vastab Anna kaupluse juhataja Laine Hallika peaaegu iga päev inimeste küsimusele kaupluse käekäigu kohta. Kuigi tiheda liiklusega maantee jääb neist eelmisest sügisest eemale, polnud see väikesele maapoele sugugi surmahoop.

Teisipäeva lõunaajal seisab Anna poe ukse ees mitu sõidukit ja kaupluses ostleb üllatavalt palju inimesi. On ümbruskonnas tegutsevad töömehed, kes tulevad sinna suppi või hamburgerit sööma, on kohalikud, kes ostavad lehti ja janujooki, ning möödasõitjad, kes haaravad kaasa tassi kohvi ja mõne piruka. «See ongi läbilõige meie põhilistest klientides,» sõnab Hallika heatujuliselt.

Anna poe puhul sobib Hallika meelest kasutada Mark Twaini klišeeks muutunud lauset «Kuuldused minu surmast on enne­aegsed», ehk siis kuuldused kaupluse sulgemisest ei vasta sugugi tõele. «Suure liikluse kadumisest on möödas ligikaudu pool aastat. See aeg on õpetanud meid teistmoodi majandama. Oleme lootusrikkad ja saame hakkama,» lausub ta.

Laine Hallika ütleb, et oli kiirtee avamise järel valmis selleks, et käive kukub 80 protsenti. «See oli minu ettekujutuses kõige mustem stsenaarium, aga ei läinud nii. Käive kukkus 40 protsenti ja see oli pigem positiivne märk,» ütleb ta ning lisab, et pingutab käibe tõstmise nimel iga päev ja otsib poodi erilisemat kaupa, mis ostjate tähelepanu köidaks. «Me ei konkureeri kellegagi, vaid ajame oma rida, püüdes olla võimalikult omanäolised,» lisab ta.

Omanäoline kaup meelitab läbi põikama

Hallika näitab põnevaid OMG-pallikestega mulliteesid, mida pole teistes Järvamaa kauplustes müüa olnud. «Näe, tõin selleks suveks sisse ka Minimeltsi graanuljäätised. Need vajavad küll tavalise 18kraadise sügavkülma aseml 28 miinuskraadiga erikülmikut, kuid leidsin selle ruumi,» tutvustab ta. «Tavalised Minimeltsi jäätisepallid olid meil juba varem müügil.»

Erilised on ka Tai riisimaiused mochid. Need pidavat olema veganite suured lemmikud. Ostjate tähelepanu on köitnud Hollandi päritolu šokolaadisüdamed vahukommidega, mis on mõeldud kuuma joogi valmistamiseks. «Need näevad karbis ilusad välja ja nii mõnigi haarab südamed letilt kaasa kingiks või külakostiks,» sõnab Hallika.

Selgitus on Hallikal ka selle kohta, kui Anna poe Facebooki postitustes on mõnikord hinnasiltidel tavatult odavad hinnad. «Selle peale küsitakse, kas teen tühjendusmüüki. Ei tee. Ma lihtsalt ajan välja hea hinnaga kampaaniatooteid,» lausub ta.

Nii võibki mõnikord poest saada 80 sendi eest hamburgeri kastme, 50 sendiga energiajoogi või 30 sendiga paki glögijooki.

Kui sügisel arvasid müüjad, et tõmbavad alkoholiriiuleid poole vähemaks ja tööstuskaubal pole enam poes kohta, siis praegu on ikka pudeleid mitme riiuli jagu ning tööstuskaupa tuleb aeg-ajalt juurde tellida. «Hiljuti sõitis siia näiteks Paide Teatrikohviku juhataja Priit Põder, kes ütles, et naised köögis saatsid ta nuge ostma,» ütleb Hallika ja imestab, et Paides selliseid klassikalisi väikese teraga nuge saada pole.

Zippo prillide ja tulemasinate ning Victorinoxi nugade müügiesindaja ei jõua Hallika sõnul ära imestada, kuidas on võimalik, et väike külapood müüb rohkem kui mõni linnakauplus.

Kevade hakul sai ootamatult otsa ka aknal laiutanud kaasaskantavate kõlarite valik. «Ei tea, kas peaks neid nüüd juurde tellima?» arutleb ta.

Vahepeal on poodi tulnud kiirtee tuleku järel sealsamas poe kõrval suletud Anna tankla omanik Raivo Schilf. Laine Hallika ütleb, et Schilf käib sageli poes ajalehte ostmas ja eks ta vaata siis oma valdused ka kõrval üle. «Kui tööl olen, siis ikka küsin, millal ta tankla uuest lahti teeb,» sõnab ta. Heatahtlikult provotseerivast küsimusest ei pääse Schilf ka seekord. Ta vastab, et tal on teine töö olemas ega näe mõtet tanklaga jännata. Seal võiks tema hinnangul olla vaid automaattankur, mis ise raha vastu võtab, aga istuma tanklas küll enam keegi ei hakka.

Hallika arvab, et automaattankuri mõte pole üldse halb ning küll tankla omanik ükskord leebub ja midagi välja mõtleb.

Suvele läheb Anna kauplus igal juhul vastu helgete mõtetega. Juba praegu on näha, et inimesi liigub rohkem ning ümbruskonna elanikud ja ammused läbisõitjad astuvad jälle uksest sisse.

Nagu tellitult tulebki uksest sisse RMK töötaja Aivar Lagenõmm, kes võtab üht-teist maiustamiseks tee peale kaasa. «Ega ma siia sageli satu, aga kui töösõidud Anna kanti toovad, siis astun ikka harjumusest läbi,» ütleb ta.

Sealjuures teab Lagenõmm täpselt, kus miski kaup asub, ja tundub, et tal on omad kindlad lemmikud välja kujunenud.

Hamburgeri kuulsus ulatub kaugele

Terrassil lõunapausi pidavad töömehed kiidavad väga Anna hamburgerit ja seljankat, mis on toekas kõhutäis, mitte mingisugune lurr. Hallika lisab, et hamburger on tõesti olnud minev kaup. «Enne kiirtee tulekut müüsime keskmiselt 80 hamburgerit päevas. Siis kukkus talveks müük umbes 60 hamburgeri peale nädalas, aga nüüd olen viimastel nädalatel tellinud juba 240 kuklit ja need saavad nädalaga otsa. Seega oleme jõudnud ligikaudu 30 hamburgerini päevas tagasi,» selgitab ta.

Hallika näitab, et võttis suveks menüüsse ka jäätisekok­teili, mida müüja Kaia Karu kohe ploomimahlast tegema asub, sest poest läbi põiganud kohalik ettevõtja Kalle Kalvik otsustab selle väikese kauplemise peale ikkagi ära proovida.

Kalvik ütleb, et Anna pood on kogukonnale oluline ja ta astub siit läbi nii sageli kui võimalik. «Siin on hea toit, huvitav kaup, korralik kohv ja suurepärane teenindus,» kiidab ta.

Suvehooajale mõeldes seisab leti vastas laual ka pehme jäätise aparaat. «Sellega saab igaüks ise endale topsitäie külma maiust teha, kohe tulevad vahvlitopsid ka,» lausub Hallika.

Loodetavasti on see midagi meelepärast lastele, kes pikema sõidu ajal auto tagaistmel igavlevad ja alati kannatamatult poepeatust ootavad.

«Iga väike asi loeb. Kui see, mis me teeme, toob kasvõi mõnegi ostja juurde, siis oleme rõõmsad,» ütleb Laine Hallika. «Panin mitu suve tagasi kaupluse kõrvale puu alla lamamistoolid. Mulle öeldi, et see on asjatu vaev ja need varastatakse ära, aga ei ole varastatud. Näen seal hoopis sõidust väsinud prouasid lehtede varjus pikutamas ja kohvi nautimas või lapsi kokteili luristades mõnulemas. Tegelikult on see väike asi, aga kellelegi on see mingil hetkel oluline ja tekitab head emotsiooni.»

Kohalikule kogukonnale mõeldes käib kauplusse ka Smartposti kuller, kes vahendab pakipunkti saadetisi. Hallika andmetel elab Anna külas ametlikult ainult 54 inimest, aga olemas on oma pood ja pakipunkt. «See kõlab nagu luksus, aga pole nii. Mina olen seda meelt, et elu maal on siiski võimalik ja kui kogukond ühte hoiab, annab palju asju ära teha,» lausub ta. «Nii on ka meie kauplusega, mis vastupidi igasugusele loogikale toimib ja end ära majandab. Jah, me ei saa siin rikkaks, aga inimestel on nende töökohad vähemalt alles ja me püüame uute oludega kohaneda.»

Kaupluses on ametlikult tööl viis inimest, kes käivad vahetusi tegemas ka sama firma Tarbja kaupluses. Varasemaga võrreldes on Anna poe lahtiolekuaeg lühenenud vaid kaks tundi päevas: on argipäeviti avatud seitsmest seitsmeni ja nädalavahetusel teeb uksed lahti tunnike hiljem.

Laine Hallika andis oma töötunde Anna poes ära teistele müüjatele ja käib nüüd Tiku­poisi tanklas valveid tehes lisa teenimas. «Ma loodan väga, et suudame ka edaspidi end ära majandada nii, et keegi ei pea oma töökohta kaotama,» ütleb ta.

Juhuslikud möödujad üllatuvad

Tartu poolt tulijate tarvis on mõni aeg tagasi tee äärde pandud kauplust ja kohvikut tähistav liiklusmärk. Laine Hallika plaanib lähiajal seada bänneri üles ka Korba viadukti lähedale, et Tallinna poole liikujaile endast aegsamini märku anda ja natuke reklaami teha.

«Kui eelmisel nädalal avarii tõttu liiklus Anna kaudu ümber suunati, astus nii mõnigi möödasõitja silmad suured peas sisse ja küsis, kas oleme ikka veel lahti. Järelikult peame ennast nähtavamaks tegema, et oleme jah,» põhjendab Hallika reklaami vajadust.

Õnnetused kiirteel siiski Anna poodi suurt õnne ja rikkust ei too. Hallika tähelepanekut mööda polnud selle päeva kassa märkimisväärselt suurem kui muidu. «Teistmoodi oli küll, kui järsku hakkasid autod jälle voorima, kuid ega meile eriti palju sisse keeratud. Inimesed on sellistel puhkudel niigi ootamisest häiritud ning siis on ainus eesmärk plaanitud aeg tasa teha ja õigeks ajaks kohale jõuda,» selgitab ta.

Küll on Anna poele kindlateks püsiklientideks jäänud Jõgevalt Tallinna tööl käivad inimesed. Need, kes kasutavad veidi otsemat ja rahulikuma liiklusega Piibe maanteed, jõuavad välja Purdi risti. Kohe kiirteele keeramise asemel sõidavad nad hoopis Anna kaudu, teevad parajalt pika sõidumaa järel kohvipausi ja liiguvad siis edasi 12 kilomeetri kaugusel oleva Mustla viaduktini, et sealt kiirteele keerata.

Hallika on täheldanud, et suurem osa Tallinna poole liikujaist, kes nende juures peatuvad, eelistavadki edasi sõita mööda vana maanteed, mitte ei keera tagasi, et kiiremini kiirteele jõuda. Vana tee on endiselt heas korras. «Erandiks on vaid talv, kui on teada, et kõrvalteede libedatõrje pole nii kiire kui kiirteel. Siis keeratakse küll liiklusohutuse pärast tagasi ja minnakse Anna viaduktilt kohe kiirteele,» ütleb ta.

Suvel hakkavad Anna kaudu sõitma ka Matsimäe rabajärve ääres käijad ning sügisel seenelised ja marjulised. «Siis on hea tee äärest toidu- ja joogipoolist kaasa haarata,» kiidab Hallika takka. «Me oleme tõesti iga ostja üle õnnelikud ja ootame inimesi poest läbi astuma.»

Suvi on Anna poe eesmärkides järjekordne võimalus talvel tekkinud käibelangust tasandada ja aasta kokkuvõttes ikka plusspoolele jõuda. «Siis saame uuele aastale julgemalt vastu astuda ja näha, kuidas elu edasi läheb,» ütleb Hallika. «Kindlasti oleme positiivsed ja loodame parimat.»

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles