Kaupmees: käibemaksu tõus mõjutab ostukorvi tegelikult alla 1€

Copy
A1000 Marketi kaubapaigutus uues kohas sarnaneb kunagise Selvehalli omaga.
A1000 Marketi kaubapaigutus uues kohas sarnaneb kunagise Selvehalli omaga. Foto: Mati Määrits

A1000 Market odavpoodide keti juhi Tarmo Lauringu sõnul mõjutab käibemaksu tõus rahakotti igapäevaselt suhteliselt vähe, aga märksa suurem on oht, et kaupmehed panevad hindadele kordades rohkem otsa või inimesed ostavad aasta lõpus end ebavajalikest asjadest vaeseks.

“Värske Kantar Emori uuringu kohaselt plaanib viiendik inimesi tööstus- ja kauem säilivaid toidukaupu enne aasta lõppu ette osta. Kindlasti näeme tänavu suuri reklaamikampaaniad, mis kutsuvad inimesi asju varuks soetama. Eks see on kaupmeeste suur unistus, et aasta lõpus tehakse laod tühjaks, aga reaalselt on rahaline vahe väike. Näiteks 50-eurose toidukorvi hind tõuseb puhtalt käibemaksu tõttu 80 senti ja 700-eurose televiisori hind kallineks maksust tulenevalt vaid 11,6 eurot,“ ütles Lauring.

„Käibemaksu tõus on lakmuspaber, mis näitab, kuidas ettevõtjad käituvad – kas proovitakse tarbijatele võimalikult vähe haiget teha või siis kasumit kasvatada. Seepärast võiksid inimesed rohkem jälgida, kuidas nende keskmise toidukorvi hind lähikuudel muutub. Kui see tõuseb euro asemel juba viis-kuus, siis on midagi valesti,“ ütles Lauring.

„Meile laekub tootjatelt infot, et pigem plaanivad erinevad ketid hindasid juba kuu-kaks varem ja 5%–7% tõsta. Nii võib küll juhtuda, et sama televiisor hakkab uuel aastal juba 799 eurot maksma,“ rääkis Lauring.

„Praegu on majanduses ees langus ja inimesed võiksid realistlikult hinnata, kas neil on uut televiisorit üldse ilmtingimata vaja. Ka oleks mõistlik seekord jõulude ajal kinkidega natuke rahulikumalt võtta ning poes üldiselt rohkem hindasid võrrelda,“ soovitas Lauring.

A1000 Market odavpoodide ketti kuulub 13 kauplust üle Eesti.

Tagasi üles