“Tänaseks on Riigi IT Keskus varustanud kõik kohtud ekraanidega ning lisatud on ka videokõne võimekus,” ütleb Eesti kohtute IT juht Raivo Tammus. “Enne uuendusi oli ka praegu absurdsena näivaid olukordi, kus oli vaja videokõnesid teha ja tegime seda näiteks oma isiklike Skype kontodega. See ei olnud kindlasti ei sujuv ega turvaline,” tõi Asi näite.
Kohtute IT juht selgitab, et selleks, et tänastele nõuetele ja vajadustele vastata on kõikide kohtute sisustus üle vaadatud. Kohtusaalide arendamiseks on välja töötatud spetsiaalne standard, mis kirjeldab ära minimaalsed tehnilised ning akustilised nõuded, et kohtusaalid saaksid ühetaoliselt ja kvaliteetselt ehitatud, remonditud ja sisustatud. Standardit ajakohastatakse minimaalselt kord aastas. “Lisaks ekraanile on enamikes saalides ka ekraani juhtimise seade, mis on oma olemuselt nagu väike tahvelarvuti, mille abil kohtunik saab ekraane juhtida ja näitada soovitud ekraanile vajalikku infot.”
Innovaatilised näited teistest riikides
Kui tihti on Eesti teenuste digitaliseerimise osas maailmas esirinnas, siis kohtute osas on Tammuse sõnul väga tugevaid näited ka mujalt maailmast. “Näiteks Holland on väga arenenud ja nende süsteemid on kaasaegsed, mis lubavad juba praegu istungite transkriptsiooni ja sünkroontõlget. Meil veel seda võimekust ei ole, samas võimaldaks selline lahendus jälle ressursse kokku hoida.”
“Enda suureks üllatuseks olen näinud ka seda kui hästi on asjad lahendatud Hispaanias. Nimelt seal filmitakse kogu istungit ning video kõrval on kohe ka transkriptsioon. Hiljem on järgmises kohtuastmes võimalik istungist videot vaadata selliselt, et transkriptsioonist saab Ctrl+F abil otsida välja kõik kohad, kus räägitakse konkreetsest esemest, olukorrast või inimesest. See on kohtuniku jaoks meeletu aja kokkuhoid võrreldes sellega, mis materjali meie hetkel peame läbi töötama selleks, et oluline info üles leida,” tõi kohtunik näite mujalt maailmast.