Kaupmees: Eestis vohab nutidiskrimineerimine

Copy
A1000 Market Lasnamäel. Pilt on illustreeriv.
A1000 Market Lasnamäel. Pilt on illustreeriv. Foto: Eero Vabamägi / Postimees Grupp

A1000 Market odavpoodide keti juhi Tarmo Lauringu sõnul on paljud poed, kohvikud, kinod ja ka telekomifirmad lõpetanud inimteenindajate ning osalt ka sularaha kasutamise, mis muudab inimeste elu keeruliseks või on lausa ebaseaduslik.

Tarmo Lauringu sõnul on mitmed suured toiduketid surunud kliendid jõuga iseteeninduskassadesse ja neilt sellega valiku ära võtnud. „Paljud poeketid on inimteeninduse klientidele teadlikult piinarikkaks teinud ning heal juhul on avatud vaid üks tavakassa. Tegelikult pole tihti sedagi ja eriti vanemad inimesed ning lapsed on nutikassadega hädas. Sisuliselt sarnane on olukord ka näiteks telekomifirmade klienditeenindusega, kuhu kirjutades või helistades vastab kõnerobot, millest tavaliselt kasu pole. Klient annab lõpuks tegelikult lihtsalt alla ega saagi abi,“ ütles Lauring.

„Poodide nutikassadel on kindlasti omad eelised. Näiteks paari asja ostmine ja kiiresti lahkumine. Samas arvutasime välja, et inimteenindajaga saab ostud siiski keskmiselt kiiremini tehtud ja seda eriti suurema ostukorvi puhul. Samuti näitas klientide küsitlus, et rohkem eelistatakse endiselt inimteenindust. Ka on toidupoodide iseteeninduskassadega pidevalt probleeme – masin ei loe triipkoodi, vanuse tõestamiseks peab kutsuma teenindaja ning piinlikud pistelised kontrollid varaste püüdmiseks,“ sõnas Lauring.

A1000 Marketi juhi sõnul võtab aga näiteks kohvikus või niiöelda hamburgerirestoranis terminalist tellimine tavakassast kordades kauem aega. „Viimasel ajal on inimeste masinatega asendamine ületanud juba seaduslikkuse piiri. Hiljuti ei jõudnud sõbra lapsed kinno, sest ema andis neile kaasa sularaha, aga tasuda oli võimalik ainult terminalis ning kaardiga. Kuigi klienditeenindaja kinnitas, et süsteem ei lubagi enam sularaha kasutada, siis pole kaupmeestel Eestis õigust sularaha vastuvõtmisest keelduda. Pealegi polegi ju lastel alati pangakaarti,“ ütles Lauring.

„Inimeste masinatega asendamise peamine eesmärk on kokkuhoid. Kui inimene teeb kogu kassapidaja töö ära, siis peaks talle selle eest maksma ka niiöelda töötasu ehk pakkuma allahindlust. Paradoksaalselt on Eestis pea täielikult iseteenindusele üle läinud just kallimad poeketid, mis juba niikuinii küsivad sama kauba eest rohkem raha. See näitab ülbust ja ahnust, et tegelikult inimeste arvamus ei lähe korda – võta või jäta,“ märkis Lauring.

„Tegime teadliku otsuse jätta oma poodidesse ka edaspidi inimteenindus alles. Paljud kliendid endiselt eelistavad seda ja nii säilivad ka vajalikud töökohad. Iseteenindus peaks olema valik, mitte peale surutud kohustus,“ lisas Lauring.

A1000 Market ketti kuulub 13 kauplust üle Eesti.

Tagasi üles