Käes on viimane aeg, et auto talveks ette valmistada

Copy
Illustreeriv foto rehvivahetusest.
Illustreeriv foto rehvivahetusest. Foto: Elmo Riig

Paljud autojuhid mõtlevad talve lähenedes küll rehvivahetusele, kuid see on sõiduki talveks ettevalmistamisest vaid üks osa – lisaks tuleb tähelepanu pöörata ka tuledele, uste tihenditele ja lukkudele, klaasipühkijatele ning akule.

Rehvid

„Ehkki talverehvide kasutamine on kohustuslik alles 1. detsembrist, peaksid juba praegu kõik autojuhid suverehvid talverehvide vastu vahetama, sest ilmaolud on muutunud selliseks, et suverehvidega sõitmine ei ole enam turvaline,“ ütles PZU Kindlustuse sõidukikahjude grupi juht Teet Järv.

Talverehvide puhul tuleb pöörata tähelepanu kahele põhilisele näitajale – rehvimustri sügavus peab olema vähemalt 3 mm, soovitatavalt isegi 5 mm, ja rehvi vanus mitte üle viie aasta. „Aja jooksul rehvisegu vananeb, mistõttu rehv muutub jäigemaks ja seetõttu pole sellega talvel turvaline liigelda ka siis, kui mustri sügavus on piisav,“ märkis Järv.

Tuled

Valget aega jääb praegu iga päevaga vähemaks, mistõttu on aina sagedamini tarvis liigelda autoga pimedas. Seetõttu tuleb alati veenduda, et kõik auto tuled on töökorras. „Lisaks tasub meeles pidada, et päevatuledega sõites paljudel autodel gabariidituled ei tööta ehk auto tagumine ots on täiesti pime, mis võib kehvades ilma- ja valgusoludes muutuda ohtlikuks,“ rääkis Järv.

Paljudel tänapäevastel autodel on olemas küll tulede automaatrežiim, kuid sellele Järve sõnul lootma jääda ei tasu. „Automaatrežiim töötab lähtuvalt valgus- ja mitte ilmaoludest ja seetõttu on parem lörtsi- või lumesajus lähituled käsitsi sisse lülitada,“ sõnas ta.

Uksed

Enne talve saabumist tuleb üle vaadata ka uste tihendid ja lukud, sest nende jäätumise korral võib juhtuda, et autosse pole võimalik sisse pääseda, halvemal juhul võivad ust jõuga avades viga saada tihendid või isegi ukse käepide. „Tihendite määrimiseks on kõige parem kasutada kvaliteetset silikooni ja lukkude õlitamiseks spetsiaalset lukuõli,“ sõnas Järv. „Sedasi ei saa tihendid ega lukud miinuskraadidega jäätuda ja uksed avanevad tõrgeteta igasuguse ilmaga.“

Klaasipühkijad

Kuna pimedal ajal on hea nähtavus eriti oluline, siis tuleks kindlasti veenduda ka klaasipühkijate heas seisukorras. „Kui klaasipühkijad jätavad töötades klaasile triipe, siis on käes aeg harjade väljavahetamiseks,“ märkis Järv ja lisas, et kindlasti ei maksa klaasipühkijaid sisse lülitada ka siis, kui esiklaas on jääs, sest see lühendab oluliselt harjade eluiga.

„Paljud autojuhid tõstavad oma autodel klaasipühkijad parkimise ajaks üles, ent ka see pole hea, sest sedasi võib nõrgeneda vedru, mille põhiülesanne on hoida klaasipühkija korralikult klaasi vastas,“ sõnas Järv. Selleks, et vähendada klaasipühkijate klaasi külge jäätumist, on võimalik need paljudel autodel jätta pärast sõidu lõpetamist hooldusasendisse, üles tõsta võib neid aga vaid auto lumest ja jääst puhastamise ajaks.

Aku

Enne talve tulekut tasub üle kontrollida ka auto aku tervis, sest vastasel juhul võivad tekkida käivitusprobleemid, mis omakorda tähendab vajadust autoabi järele. „Kui autoga sõidetakse peamiselt linnasiseseid lühikesi otsi, siis ei jõua generaator sageli akut piisavalt laadida ja käivitusprobleemid võivad tekkida ka täiesti korras aku puhul,“ sõnas Järv.

Eriti palju energiat nõuab külma mootori käivitamine ja seetõttu on nii aku kui ka kogu auto tervisele parem, kui püüda mitu lühikest sõitu omavahel ühendada, nii et auto mootor ei jõua vahepeal maha jahtuda ning aeg-ajalt tasub ette võtta ka maanteesõit.

Märksõnad

Tagasi üles