Tänavu on oodata, et toidutootjad optimeerivad oma toodete sortimenti, toidupoodide omabrändi osakaal kasvab ja keskkonnanõuded ning tarbijate ootused eeldavad uudsete toodete ja pakendite turule toomist. Nõo Lihatööstuse nõukogu esimees Simmo Kruustük ja tegevjuht Ragnar Loova toovad välja viis märksõna, mis mõjutavad tänavu toiduainetööstust.
Viis olulist tegurit, mis mõjutavad tänavu toiduainetööstuse käekäiku
Käibemaksu tõus
Käibemaksu muudatusega seoses näeme, et tarbijad teevad poodides valikuid allahindlusest lähtuvalt ja tunnevad rohkem huvi keskmise hinnatasemega toodete vastu nagu näiteks viinerid, keeduvorstid, süldid, pasteedid jms. See on pannud toidutootjaid optimeerima oma sortimenti ning sellest tulenevalt on tulekul ka uued tooted ja pakkelahendused. Tarbijate ootustele vastu tulles tuuakse turule senisest rohkem laiemale tarbijaskonnale sobilikuma hinnaga tooteid. Nõo Lihatööstuselt on tänavu oodata mitmeid hea hinna ja kvaliteedi suhtega uusi grillvorste, šašlõki tooteid, suitsuvorste, sinke ja pasteete.
Private label toodete osakaal suureneb
Toidupoodide omabrändi ehk private label toodete osakaal kasvab. Tarbijate hulgas eelmisel aastal läbiviidud küsitlused näitavad, et ligi 80% jaoks ei ole vahet, kas osta poe omabrändi tooteid või kindla tootja nime all müüdavaid tooteid. Ligi poolte küsitletute jaoks oli valiku tegemisel määravaks hind või siis hinna ja kvaliteedi suhe. Seega on oluline suurendada veelgi Eesti toidutootjate ja poekettide koostööd, et private label tooted jääksid kodumaisteks ja vastaksid tarbijate harjumuspärasele maitsele ning kvaliteedile.
Investeerimise vajadus
Nii majandusolukord, keskkonnanõuded kui ka tarbijate võimalused ning ootused eeldavad uudsete toodete ja pakendite turule toomist ning muudatusi tootmisprotsessis. Tööstused investeerivad uutesse pakkeliinidesse, mis võimaldavad kasutada keskkonnasõbralikemaid pakkelahendusi ja pakendada toitu ka senisest väiksemate portsjonitena. Nõo Lihatööstus on võtnud selge suuna tööprotsesside automatiseerimisele, mis lisab efektiivsust ja vähendab kulusid ning võimaldab valmistada hea hinna-kvaliteedi suhtega tooteid. Ettevõte jätkab põhimõttel, et raskel ajal tuleb investeerida ja headel aegadel säästa.
Fookuses on uued eksportturud
Toidutootjate fookusesse tõuseb senisest enam eksport. Seoses kodumaise tarbimise vähenemisega on Eesti toidutootjate jaoks väga oluline ekspordimahtude suurendamine, seega otsitakse senisest aktiivsemalt uusi turge, vaadates Balti- ja Põhjamaadest kaugemale. Näiteks Nõo Lihatööstusel on eesmärgiks oma snäkktoodete eksporti kahekordistada.
Toiduainetööstus palkab uusi töötajaid
Tööturg on püsinud tugev majanduslangusest hoolimata. Pangad prognoosivad küll tänavu tööpuuduse määra suurenemist 8,5-9,5 protsendile, kuid juba järgmisest aastast peaks hakkama tööpuudus taas vähenema. Toiduainetööstus on selline sektor, kus teatud töökohtadele on alati inimeste vajadus ja uusi töökäsi otsitakse aktiivselt ka praegu. Oskustööliste roll on muutumas üha olulisemaks ning tore on tõdeda, et huvi kutsehariduse omandamise vastu on viimastel aastatel pidevalt tõusnud ja seda ka toiduainetööstuse erialadel. Nõo Lihatööstus on avatud koostööks erinevate kutseõppeasutustega ja pakub neile suveks praktikakohti.