OOMEGA-3 PÄEV ⟩ Miks söövad eestlased viis korda vähem kala

Anne Põder
, ajakirjanik
Uuendatud 3. märts 2024, 10:11
Copy
Oomega-3 on tervisele olulisem, kui seda arvatakse.
Oomega-3 on tervisele olulisem, kui seda arvatakse. Foto: Erakogu

Täna on rahvusvaheline oomega-3 päev, mille eesmärk on juhtida inimeste tähelepanu tõsiasjale, et meil on selle toitaine osas tõsine defitsiit ja see võib viia päris raskete tervisehäireteni.

Farmatseut Kaidi Kukk ütles, et ülemaailmselt ei tarbi 80 protsenti inimestest piisavalt oomega-3 rasvhappeid. "Seetõttu kannatame sagedamini südamehaiguste, kõrgenenud vähiriski, psüühikahäirete, depressiooni, ateroskleroosi ja paljude teiste haiguste ja immuunprobleemide käes," selgitas ta. "Ja see pole nali – üksnes südame-veresoonkonna haigustesse suremuse poolest oleme meie, eestlased, Euroopa Liidu antitopi esimestel positsioonidel, muudest haigustest rääkimata.“

Kuke hinnangul seisneb probleem teadmatuses, sest 23 protsenti Eesti elanikest näiteks ei oska nimetada ainsatki põhjust, miks oomega-3 on oluline. "See on eriti väljendunud noorte seas. Uuringud näitavad, et 34 protsenti 18–29-aastaseid ja 21 protsenti 30–39-aastaseid ei tea oomega-3 vajalikkusest midagi," täpsustas ta.

Kukk ütles, et küsitlused näitavad, et siiski 54 protsenti küsitletud eestlasi teab, et EPA ja DHA (oomega-3 rasvhapetes sisalduvad rasvhapped) aitavad immuunsust toetada. "Aga muude aspektidega ollakse väga vähe kursis,“ lisas ta.

Uuringufirma Norstat viis kalaõlibrändi Fjord Strong tellimusel 2023. aasta septembris läbi uuringu, milles osales tuhat Eestis alaliselt elavat inimest vanuses 18–74 aastat. Selle uuringu kohaselt selgus:

*vaid 10% eestlastest teab, et oomega-3 aitab normaliseerida vererõhku

*9% teavad, et oomega-3 vähendab triglütseriidide taset veres

*19% teavad, et oomega-3 alandab „halva“ kolesterooli taset veres

*18% teavad, et oomega-3 pidurdab ateroskleroosi arengut

*20% teavad, et oomega-3 vähendab insuldi ja infarkti riski

*4% teab, et oomega-3 aitab võidelda arütmiaga

*7% teavad, et oomega-3 aitab vähendada teatud vähivormide riski

*9% teavad, et oomega-3 parandab nägemist

*38% teavad, et oomega-3 parandab vaimset töövõimet ja keskendumisvõimet

*10% teavad, et oomega-3 aitab raseduse ajal kaasa loote aju täisväärtuslikule arengule

Kaidi Kukk selgitas, et kahjuks ei taju inimesed igapäevaelus oomega-3 defitsiiti. Küll aga tuntakse end lihtsalt palju halvemini, kui võiks, eriti aastate möödudes, kuna sellel puudusel on kumulatiivne mõju. „See, mis algab kerge depressiooni või keskendumisraskusena, väljendub kesk- ja vanemas eas juba tõsiste psüühiliste probleemidena, südame- ja veresoonkonna- ning liigeshaigustena. Lisaks on mõned uuringud hakanud leidma seost oomega-3 puudulikkuse ja teatud tüüpi vähi vahel. Omega-3 on meie jaoks oluline alates eostumisest, sest see aitab moodustuda ajul, närvisüsteemil ja nägemisorganitel ning toetab organismi kõrge eani välja,“ rääkis ta.

Kuke sõnul on oomega-3 päevane norm on 1000 mg ja kõige paremad toidud, kust seda saada, on järgmised:

*Atlandi lõhe – 1,29–1,38 EPA/DHA 1 portsjoni (75 g) kohta

*Kasvanduses kasvatatud lõhe – 1,61–1,77 EPA/DHA 1 portsjoni (75 g) kohta

*Heeringas – 1,6 EPA/DHA 1 portsjoni (75 g) kohta

*Küpsetatud forell – 0,66–0,74 EPA/DHA 1 portsjoni (75 g) kohta

*Tursk – 0,11 EPA/DHA 1 portsjoni (75 g) kohta

*Angerjas – 0,11 EPA/DHA 1 portsjoni (75 g) kohta

*Karpkala – 0,56 EPA/DHA 1 portsjoni (75 g) kohta

*Munad – 0,07 EPA/DHA portsjoni kohta (2 muna)

Seega saab oomega-3 vajaliku koguse kätte, kui tarbida kaks korda nädalas vähemalt 180–200 grammi kala ja mereande. Taimsetest allikatest on kahjuks väga raske saada piisavalt oomega-3, kuna neis on vähe vajalikke happeid.

Kahjuks ei ole oomega-3 saamine oma tavamenüüst lihtne. Mitte kõik meist ei söö 400 grammi kala nädalas – keskmiselt tarbib eestlane vaid 70 grammi nädalas ehk 10 grammi päevas. Samuti peab arvestama asjaoluga, et kuumtöötlus vähendab oomega-3 imendumist.

Kukk selgitas, et toores lõhe sisaldab kaks korda rohkem EPA-d ja DHA-d kui küpsetatud lõhe. "See tähendab, et kui süüa termiliselt töödeldud kala, siis tuleb meeles pidada, et sellest saab vähem toitaineid kui toorest kalast,“ lausus ta.

„Kui mõistate, et ei saa oma menüüsse lisada piisavas koguses tooreid mereande, siis saab defitsiiti kompenseerida toidulisanditega. Kalaõli on apteekides müügil nii kapslitena kui vedelal kujul, kuid neid ostes tuleb otsida apteegiriiulitelt võimalikult suure kontsentratsiooniga toodet,“ soovitas Kukk.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles