1. detsembril jõustunud liikluskindlustuse seaduse muudatuse kohaselt tuleb liikluskindlustuse leping sõlmida ka maastikusõidukitele, näiteks mootorsaanidele ja maastikusõidukina registreeritud ATV-dele.
Mootorsaan ja ATV peavad nüüd olema kindlustatud (2)
Liikluskindlustus laieneb sõiduki kasutamisele transpordivahendina, sõltumata asukohast, kus sellega sõidetakse. Maastikusõidukil peab olema liikluskindlustus ainult sel perioodil, kui seda kasutatakse.
Eesti Liikluskindlustuse Fondi (LKF) juhatuse liikme Lauri Potsepa sõnul tuleb üldjuhul maastikusõiduk liiklusregistris registreerida. „Kui maastikusõidukit kasutatakse transpordivahendina, siis sel peab olema liikluskindlustus sõltumata sellest, kas sõidetakse teel, maastikul või metsas.
Alates detsembrist hüvitab liikluskindlustus ka maastikul juhtunud õnnetuse kahju. Näiteks kui kaks lumesaani kokku põrkavad või kaasreisija saab viga, siis hüvitab õnnetuse põhjustaja liikluskindlustus kannatanule kahju ja kahju tekitaja ei pea seda ise kinni maksma“ ütles Potsepp. „Kui kahju põhjustatakse kindlustuseta maastikusõidukiga, siis LKF hüvitab kannatanule kahju, aga nõuab selle kahju põhjustajalt tagasi.
Potsepa hinnangul on oluline eristada, kas sõiduk on registreeritud mootorsõidukina või maastikusõidukina. „Mootorsõidukil on pidev kindlustuskohustus, välja arvatud 12 kuu jooksul peale lepingu lõppu, kui sõidukit ei kasutata ja seda hoitakse nii, et sellega ei saa kindlustusjuhtumit põhjustada. Maastikusõidukil peab aga liikluskindlustus olema ainult siis, kui seda kasutatakse,“ ütles Potsepp.
LKF on e-posti teel teavitanud detsembrist jõustunud liikluskindlustuse kaitse laienemisest ligi 5000 liiklusregistris registreeritud maastikusõiduki omanikku, sealhulgas 3500 mootorsaani ning 1500 maastikusõidukina registreeritud ATV omanikku.
LHV kindlustuse tooteosakonna juhi Alver Kivirüüti sõnul saab maastikusõiduki omanik sõlmida liikluskindlustuse mugavalt kindlustusandja kodulehel. „Lumesaanile tuleb teha kindlustus enne, kui seda kasutama hakatakse. Kuigi maastikusõidukil peab olema kindlustus ainult sellega sõitmise ajal, siis võiks mootorsaanile kindlustuse teha kogu talveperioodiks, et see ei ununeks,“ soovitas Kivirüüt.
Kivirüüti sõnul tuli enne seadusemuudatust maastikusõidukiga tekitatud kahju sõiduki juhil endal kinni maksta. „Näiteks tuli ette, et maastikusõidukina registreeritud ATV-ga lükati lund ja selle käigus kahjustati seisvat autot ja aeda. On ka juhtunud, et maastikusõidukiga sõideti metsas seenelisele otsa ja ta sai viga,“ ütles Kivirüüt.
1. detsembril jõustunud liikluskindlustuse seaduse muudatused puudutavad veel kindlustuskaitse laienemist registreerimata sõidukitele nagu teatud tüüpi elektritõukerattad ja muud kergliikurid. Samuti laieneb kindlustuskaitse sisu – kindlustus hüvitab kahju liike, mida seni ei hüvitatud. Rohkem teavet on LKF-i veebilehelt liikluskindlustuse muudatused 2024. aastal.
LKF-i veebirakendusest www.lkf.ee/kindlustuskohustus saab kontrollida, millistele maastikusõidukitele, elektritõukeratastele ja teistele sõidukitele liikluskindlustus laieneb.
Enne liikluskindlustuse lepingu uuendamist saab teha liikluskindlustuse hinnavõrdluse LKF-i veebilehel www.lkf.ee/kalkulaator, sisestades vaid sõiduki registrimärgi. Kalkulaator näitab üheksa liikluskindlustuse pakkuja hindu: Balcia, BTA, Elama, ERGO, Gjensidige, If Kindlustus, PZU Kindlustus, Salva ja Seesam. Kalkulaatoris ei ole LHV ja Swedbanki hinnavõrdlust. Lisaks saab liikluskindlustuse lepingu sõlmida kindlustuse vahendaja, näiteks maakleri abil.