Skip to footer
Saada vihje

Riik ja linn jäävad Mäo bussitaskute lahenduse osas eri meelt (1)

Uued Mäo bussipeatused peaksid tulema olemasolevasse liiklussõlme.

Transpordiametil on valminud eelnõu, milles on sätestatud projekteerimistingimused Mäo liiklussõlme bussipeatuste ehitusprojekti koostamiseks. Paide linnavalitsus, mis on Mäo projektis nõu- ja sisendiandja rollis, on jätkuvalt seisukohal, et tegemist pole siiski parima lahendusega.

Transpordiameti plaan näeb ette, et parim viis, kuidas ohutult suurel magistraalil bussile astuda, on aeglustada Mäo sõlmes liiklust Pärnu-Rakvere maanteel kahe uue ringristmiku abil. Nendelt maha keerates saab bussi peale minna kõrvalteede kaudu, mille ääres peatused asuvad, ning nii Tallinna kui ka Tartu suunas.

Kui Tallinna suuna bussile on eksiisjoonise järgi tõepoolest mugav minna, sest peatuse kõrvale on plaanitud suur parkla, tuleb Tartu bussile pääsemiseks "minna üle neljarealise Tallinna-Tartu maantee" ehk läbida pea 300 meetrine jalgsi teekond üle viadukti paralleelselt Pärnu-Rakvere maanteega.

Kuidas täpsemalt plaanib transpordiamet seda "teeületust" ohutult teha, see peaks selguma ehitusprojekti käigus. Kavandatud ringristmikud vähendaksid ületusalas sõidukiirust 50 kilomeetrini tunnis.

Paide linn ei pea sellist lahendust bussireisijatele aga ei mugavaks ega ka kõige ohutumaks.

"Mõelge ise, kui meil on talv, ema väikeste lastega ja laste vankriga ning asub Tartusse sõiduks üle maantee viadukti kõndima. See pole iseenesest ületamatu vahemaa, aga kui bussile minek on tema jaoks tehtud nii ebamugavaks, siis järgmine kord ta seda võimalust enam ei kasuta," kritiseeris linnavalitsuse majandusosakonna juhataja Mait Grigorjev.

Tema sõnul peaks bussile minek olema inimestele tehtud võimalikult lihtsaks, et nad seda võimalust jääksid kasutama ka edaspidi.

Linnavalitsus on transpordiametile välja pakkunud erinevaid mõtteid kuidas võiks lahendus olla bussi kasutajatele mõistlikum.

"Seal oleks piisavalt ruumi, et vajalik taristu välja ehitada. Ühtlasi poleks vaja ringristmikke, mis liikluse voolu aeglustaksid, sest kõrvalteedel on kiirus nagunii väiksem ning nendelt omakorda hetkeks maha sõita oleks mugavam nii bussidele kui ka reisijatele," arutles Grigorjev.

Ka eksiisile joonistatud 30-kohalist parklat peab osakonnajuht liiga suureks. "See ei peakski nii suur olema, sest tõenäoliselt sõitjaid nii palju pole. Või oleks saanud teha kaks väiksemat parklat kohadesse, mis meie silmis oleks bussitaskutele sobivam olnud," lisas ta.

Miks jäi transpordiamet enda versioonile kindlaks, seda Grigorjev täpselt ei teagi. "Meie pakutud lahendused ei tundunud neile arvatavasti piisavalt ohutud. Aga seda saavadki lõpuks öelda selle ala spetsialistid," tõdes ta.

Mait Grigorjev kardabki kohalikke olusid tundva inimesena, et praegune lahendus ei hakka tööle. "Kui me kommertsliinidele ise ettevedu ei tee ega muuda bussile pealeminekut sõitjatele võimalikult mugavaks, saame jälle ühe ebaõnnestunud lahenduse, nagu see Mäo bussiterminal praegu on," nentis Grigorjev.

"Aga jälle, ega kuldset lahendust polegi. Linn oleks lihtsalt ülesandele pisut teisiti lähenenud. Aga ehk läheb kõik siiski hästi," lootis ta.

Transpordiamet andis 31.01.2023 korraldusega projekteerimistingimused Tallinn–Tartu maanteel asuva Mäo liiklussõlme bussipeatuste ehitusprojekti koostamiseks, mille alusel koostas Tinter-Projekt OÜ 2024. aastal põhiprojekti.

Pärast projekti valmimist on erinevad ühistranspordiga seotud puudutatud osapooled avaldanud seisukohta, et kavandatud projekt ei anna piisavalt häid võimalusi korraldada reisijate ettevedu põhimaanteel sõitvatele kommertsliinidele ning erinevate bussipeatuste ja parklate vahelised jalgsi käigu teekondade pikkused on liiga suured.

Transpordiamet kaalus täiendavalt võimalusi, kuidas oleks võimalik Mäo liiklussõlme bussipeatused lahendada selliselt, et täidetud oleksid nii projekteerimistingimustega seatud eesmärgid ning mis võimaldaks korraldada reisijate ettevedu ja tagaks võimalikult lühikesed jalgsi käigu pikkused kavandatava parkla ja bussipeatuste vahel.

Kaalumise tulemusena koostas Roadplan OÜ transpordiameti tellimusel uue eskiisi.

Mäo liiklussõlmes puuduvad 2+2 maanteelt hea juurdepääsuga bussipeatused. Bussiliinide teenindamiseks on Mäo–Tarbja–Eivere–Korba riigiteele rajatud Mäo bussiterminal, kus peatuvad peamiselt maakonnaliinid.

Tallinna-Tartu vaheliste kommertsliinide peatumiste väike arv on ameti sõnul tõenäoliselt tingitud ajakaost, mis tekib Mäo bussiterminalis peatumisel teekonna pikenemise (ca 1,8 kilomeetrit) ning ebasoodsa liiklusskeemi (pöörded, aeglasem kiirusrežiim võrreldes põhimaanteega) tõttu.

Kommentaarid (1)
Tagasi üles