Asutused nii avalikus kui erasektoris vahetavad omavahel iga päev e-kirjadega erineva konfidentsiaalsusega teavet. Olgu selleks e-poe tellimused, arved, teenuste tarbimisinfo, ametiasutuse tagasiside pöördumistele või perearsti suhtlus patsiendiga. „Kõik need kirjad sisaldavad vähemal või suuremal määral inimeste eraelulist teavet. Kui see info jõuab valedesse kätesse, siis see annab aimu, milliseid teenuseid ja mis mahus inimene kasutab ning seda saab ära kasutada raha välja petmiseks,“ lausus RIA intsidentide lahendamise osakonna (CERT-EE) juht Tõnu Tammer.
Kui e-posti aadress on lihtsalt võltsitav või internetis liikuv info satub krüpteerimata e-posti võrguliiklust pealt kuulava pahalase kasutusse, võib inimene või ettevõte sattuda küberkuritegude ja kelmuste ohvriks. „Saame igapäevaselt teateid juhtumitest, kus inimese on sattunud pettuse või kelmuse ohvriks ning väga paljudel juhtudel on see võimalik just kehvasti kaitstud e-posti süsteemi tõttu. Ainuüksi märtsi teises pooles said paar ettevõtet enam kui 80 000 eurot kahju,“ ütles Tammer. Ta lisas, et ettevõtted peaksid kindlasti oma serverid või teenused üle kontrollima, et oleks tagatud turvaline e-kirjavahetus ja vajadusel tegema muudatused.
Tihti antakse CERT-EE-le teada väljapressimistest. „Inimeselt nõutakse raha, et kirja saatja ei avaldaks tema privaatseid andmeid. Inimesele luuakse pettekujutelm, et pahalasel on tema kohta delikaatset infot. Reaalsuses segatakse aga kokku tõene info, näiteks varasemalt lekkinud parool, ja valeinfo. Nii jääbki inimesele mulje, et tema kohta on päriselt sensitiivset infot, kuigi see pea kunagi nii ei ole,“ rääkis Tammer.