Aravete koolinoor pälvis õpilaste teadustööde konkursil eripreemia

Kuido Saarpuu
Copy
Koolide õpilased on oma teadustöödega paremate seas. Foto on illustratiivne.
Koolide õpilased on oma teadustöödega paremate seas. Foto on illustratiivne. Foto: Margus Ansu / Postimees

20. korda korraldatud konkursil pälvisid gümnaasiumiastmes esikoha Eliis Grigor ja Jaak Pärtel (mõlemad Hugo Treffneri gümnaasiumist), põhikooliõpilastest tunnistati parimaks Arabella Antons (Tartu Mart Reiniku kool) ja Ingel-Ethel Kanistik (Tallinna inglise kolledž).

 

Eesti psühholoogide liit hindas eripreemiaga Aravete keskkooli õpilase Karet-Anette Härma tööd „Aravete keskkooli ja Albu põhikooli kolmanda kooliastme õpilaste konfliktikäitumine“ (juhendajad Anni Tamm ja Anu Lassi).

Õpilaste teadustööde konkursi eesmärk on suurendada noorte huvi ümbritseva maailma vastu ja julgustada neid uurima huvipakkuvaid teemasid. Konkursi komisjoni esimees, Eesti Rahva Muuseumi teadusdirektor Pille Runnel avaldas heameelt, et sel aastal jõudis konkursile koguni 205 uurimistööd. „See on suurepärane tulemus seetõttu, et suur osa uurimistöödest valmis pandeemia-aasta erakorralistes oludes, kus igasugune teadustöö oli takistatud. Autorid pidid läbi mõtlema, kuidas kohandada oma uurimismeetodeid veebis töötamiseks, kuidas viia läbi eksperimente, töötada laboris, või erinevates rühmades välitöid teha. Valminud tööde kvaliteet oli sellegipoolest suurepärane.“

Runnel lisas, et õpilaste uurimused on olulised ka teadusele tervikuna. „Uurimistöödest sai nii uusi teadmisi kui mõnes valdkonnas lausa seniseid teadmisi ümber lükkavaid tulemusi,“ sõnas ta.

Sel aastal oli konkursi teine voor esimest korda virtuaalselt. Pille Runnel tõdes, et paljude osalejate ja jälgijate ning detailse ajakava haldamine oli päris suur katsumus. Kuigi digiüritusel jääb väheseks  osalejate omavahelist kontakti ehk suhtlus, mille nimel käivad teaduskonverentsidel ka professionaalsed teadlased, pakkus veebiformaat palju positiivset. „Nii muutus üritus kättesaadavamaks palju suuremale hulgale huvilistele, kui seda võimaldanuks varasem õpilaste teadusfestival. Konkursikomisjoni liikmed kinnitasid, et tänu digiformaadile avanes võimalus vestelda uurimistööde autoritega põhjalikumalt kui tavaliselt ja usun, et see tuli nii mõnelegi tööle kasuks,“ selgitas Runnel.

Konkursil anti välja 12 riiklikku preemiat põhikooli- ja gümnaasiumiastmes. Lisaks valiti parimate seast välja kolm noort, kes esindavad Eestit sügisesel Euroopa Liidu noorteadlaste konkursil. Eripreemiaid andsid välja kaitseministeerium, keskkonnaministeerium, maaeluministeerium, majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, sotsiaalministeerium, Eesti teaduste akadeemia, Eesti kunstiakadeemia, Eesti maaülikool, TalTech, Tallinna ülikool, Tartu ülikool, Tartu ülikooli raamatukogu, Eesti Energia, Eesti kirjandusmuuseum, Eesti keele instituut, Eesti kultuurkapital, keskkonnaamet, tervise arengu instituut, Eesti psühholoogide liit, Eesti loodusuurijate aelts, Eesti geograafia selts, Eesti ajaloomuuseum, Eesti loodusmuuseum, Eesti Rahva Muuseum, Eesti tervisemuuseum, Energia avastuskeskus, okupatsioonide ja vabaduse muuseum Vabamu, Tallinna loomaaed, tüdrukute tehnoloogiakool HK Unicorn Squad, portaal „Eesti geoloog“, ajakiri Eesti Loodus, ajakiri Horisont, Argo kirjastus, ning rahvusvahelised partnerid Swiss Youth in Science ja Regeneron ISEF.

Konkursi auhinnatseremoonia on 27. mail Tartus Eesti Rahva Muuseumi välialal vastavalt mai kehtivatele ja terviseametiga kooskõlastatud tingimustele.

Õpilaste teadustööde konkurssi korraldab Eesti teadusagentuur koostöös haridus- ja teadusministeeriumiga. Konkursi eesmärk on suurendada lastes ja noortes teadushuvi ning innustada neid huvi pakkuvat teemat süvitsi uurima.

2021. aasta õpilaste teadustööde riikliku konkursi tulemused:

Gümnaasiumiaste

I preemia (1100 eurot)

  • Eliis Grigor (Hugo Treffneri gümnaasium, XII klass): „Ebatraditsioonilise pärmi Blastobotrys adeninivorans maltaasi AG2 aktiivsuse määramine ja biokeemiliste omaduste kirjeldamine“;

  • Jaak Pärtel (Hugo Treffneri gümnaasium, XII klass): „Tehisintellekti võimekus Eesti taimede määramisel“;

II preemia (800 eurot)

  • Kertu Birgit Anton (Tallinna reaalkool, XII klass): „Tüdrukute IT-alane enesekindlus ja pädevus ning nende seos IT-huviringides osalemisega Tallinna reaalkooli ja Tallinna kesklinna põhikooli näitel“;

  • Eliise Kesküla (Nõo reaalgümnaasium, XI klass): „Elupaigaspetsiifilise liigi leidumise tõenäosus statistiliselt sobivates elupaikades rohelise hiidkupra (Buxbaumia viridis) näitel“;

III preemia (600 eurot)

  • Severin Bratus (Tallinna reaalkool, XII klass): ”Soostereotüübid eestikeelsetes sõnavektorites”;

  • Maria Helene Tomberg (Gustav Adolfi gümnaasium, XII klass): ”Indrek Hargla ajaloolises kriminaalromaanis "Apteeker Melchior ja Oleviste mõistatus“ kujutatud Tallinna vanalinna ja linnasarase ajalooline tõepärasus”.

Põhikooliastmes

I preemia (850 eurot)

  • Arabella Antons (Tartu Mart Reiniku kool, IX klass): „“Küllalt naiste rikkumisest võistlusspordiga“ ehk Eesti naiste sport 1920–1940“;

  • Ingel-Ethel Kanistik (Tallinna inglise kolledž, IX klass): „Probiootiliste laktobatsillide mõju Helicobacyer Pylori poolt põhjustatud põletikuvastusele“;

II preemia (550 eurot)

  • Mia Kukk (Vanalinna hariduskolleegium, VIII klass): „Teismeliste tundesõnavara eriolukorda kirjeldades õpilaskirjandite näitel“;

  • Matilda Mägi  (Miina Härma gümnaasium, IX klass): „Uurimistöö ja küsitlus õnnelikkuse kohta“;

III preemia (350 eurot)

  • Kristjan Saal (Tallinna inglise kolledž, IX klass): „Millistel igapäevaselt kasutatavatel pindadel on kõige enam baktereid?“;

  • Britta Truu (Saaremaa ühisgümnaasium, VII klass): „Lemmikloomad Saaremaa Ühisgümnaasiumi 1.–9. klassi õpilaste kodudes aastatel 1996 ja 2021“. 

Eesti esindajad ELi noorte teadlaste konkursil: Eliis Grigor, Jaak Pärtel ja Severin Bratus.

Eduka juhendamise eest auhinnati I preemia pälvinud tööde juhendajaid (725 eurot):

  • Triinu Visnapuu (Tartu ülikool) ja Saima Kaarna (Hugo Treffneri gümnaasum) Eliis Grigori töö juhendamise eest;

  • Saima Kaarna (Hugo Treffneri gümnaasum) Jaak Pärteli töö juhendamise eest;

  • Karolina Antons (Tartu Mart Reiniku kool) Arabella Antonsi töö juhendamise eest;

  • Pirjo Spuul (Tallinna tehnikaülikool) ja Tiina Mägi (Tallinna inglise kolledž) Ingel-Ethel Kanistiku töö juhendamise eest.

Kõik tulemused koos eripreemiatega leiab Eesti Teadusagentuuri kodulehelt.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles