„Sellised „tõendid“ on laekunud ohvrite e-mailile ja need on saadetud @gmail.com lõpuga meiliaadressilt, mis peaks olema esimene indikatsioon, et see ei ole päris,“ sõnas Dmitri Kabanov.
Kõige sagedamini esitlevad end kelmid petukõnesid tehes Swedbanki töötajatena. Swedbanki klienditeenuste juht Ede Raagmets rõhutab, et valvsust ei tohi kaotada ka puhkuse lainel olles.
„Petukõnedes ei ole kahjuks näha vaibumise märke ja me teeme väga palju tööd selle nimel, et pettusi ära hoida,” sõnas ta. “Üle pooltel juhtudest, kus petturid said ligipääsu kliendi kontole, suutsime olukorra tuvastada enne, kui petturid makseni jõudsid. Tõhustame oma protsesse ja kontrollsüsteeme koguaeg. Kuid lihtsaim võimalus pettusi ära hoida on siiski see, kui inimesed ei sisesta oma Smart-ID ja mobiil-ID PIN-koode olukordades, kus nad ise ei ole tehingut algatanud.”
Raagmets toonitas, et pangatöötaja ei vaja pangakaardi blokeerimiseks või väidetavate kontol toimuvate kahtlaste tehingute peatamiseks kliendi PIN-koode.
“Kõne pangast ei tähenda alati ka seda, et tegemist on kindlasti kõnepettusega. Võib-olla ka olukord, kus kurjategijad on saanud ligipääsu kliendi kontole ja kliendile helistabki päris pangatöötaja, et kontrollida, kas tehinguid teeb klient ise või keegi teine. Sellises olukorras võib olla võimalus, et päris pangatöötaja saab peatada tehingud ja ta ei vaja selleks kliendipoolseid PIN-koodide sisestusi,“ selgitas Raagmets.
Raagmetsa sõnul lisas Swedbank Smart-ID ja mobiil-ID PIN2-koodi sisestamise ekraanile infot allkirjastatava tehingu kohta, et kasutaja näeks, mida ta allkirjastab, ehk siis summa, kontonumber, leping ja nii edasi. Samuti näeb kasutaja oma mobiili ekraanil eraldi vaates enne PIN-koodide sisestamist teavitust tehingute kohta, mis peaks tähelepanu juhtima kahtlasele tehingule. Swedbanki töötajad ei kontakteeru kliendiga suhtlusrakendustes nagu WhatsApp, Viber jms.
Oma vara kaitsmiseks:
· Kui sulle saabub pakkumine, mis lubab kiiresti suurt tulu või pakutakse müügiks toodet, mis on raskesti kättesaadav, siis suhtu sellesse ettevaatlikult.
· Ära edasta võõrastele andmeid oma ID-kaardist, PIN-koodidest, infot muudest isikut tõendavatest dokumentidest, fotosid krediitkaardist jms.
· Ära tee ülekannet enne, kui oled kontrollinud konkreetse ettevõtte tausta.
· Ära lae tundmatu inimese palvel oma arvutisse või nutiseadmesse programme, mis lubavad tal võtta üle pilti sinu arvutist – TeamViewer või AnyDesk.
· Kui saad kahtlase kõne, lõpeta kõne kohe ja anna sellisest kõnest teada PPA infoliinile 612 3000 või edasta info läbi kodulehe https://cyber.politsei.ee/.
· Kui oled saanud kahju, pöördu politseisse.