Olulised sammu, millele pöörata tähelepanu e-äriga alustades

Järva Teataja
Copy
Foto: Rannar Raba

SEB pank viis sellel sügisel läbi uuringu, kust selgus, et 41% vastanutest on mõelnud lähima kolme aasta jooksul oma ettevõtte loomise peale. 

Kui vaadata sektorite võrdluses, siis enim on aastaga tõusnud nende ettevõtete arv, mille põhitegevuseks on programmeerimine või investeerimine võlakirjadesse, väärtpaberitesse jms finantsvahenditesse. E-äri suund on tõusvas trendis ning SEB on sellel teekonnal oma klientidele hea partner.

SEB ärijuht Karl Oskar Haak ja kliendihaldur Dmitri Matin korjasid kokku põhilised internetiäri alustavate ettevõtete murekohad, mida oma igapäevase nõustamise käigus näevad ja panid kokku teejuhi, et ka kõik teised alustavad ettevõtted, kes online ärisse sisenevada, saaksid seda teha lihtsamalt ja teadlikumalt.

Enne alustamist: kodulehe/e-poe planeerimine

Enne e-poe loomisel tuleks selgeks teha, mis platvormile pood luua. Tuleks panna paika lühi- ja pikaajaline arenguplaan ning e-poe ehitusse investeeritava raha maht. Otsustada, kas antud e-pood on põhi äri või on tegu hobi korras loodud lehega. Juhul, kui tahetakse luua suurt, rahvusvahelise haardega e-poodi, siis tuleks kaaluda arendaja kaasamist, kes e-poe nullist ülesse ehitaks. Samas, kui tegu on väikesema e-poega, võiks kasutada mõnda platvormi, mis pakub juba valmis süsteeme. Enimlevinud kodumaised platvormide pakkujad on Voog ja Shoproller ning välismaalt WooCommerce, Mangento ja Prestashop.

Tähelepanu tuleks juhtida ka mobiilse e-poe vaatele. Erinevad rahvusvahelised uuringud toovad välja, et suisa 90% esmasest toote/ettevõtte otsingust ning 60% e-ostudest tehakse läbi mobiiltelefoni. Mistõttu võib väita, et mobiilivaade ja funktsionaalsus on üks olulisemaid tegureid e-poe kasutusmugavuse kohapealt.

Pood valmis, mis edasi?

Maksesüsteemi valik

Kui e-pood on loodud, tuleb edasi liikuda makselahenduse valiku juurde. Siin etapis on oluline teada, kas toote müük toimub ainult Eestis või on plaan müüa ka välismaale. Eestis on võimalik kliendid ära teenindada ainult kohalike pangalinkidega, kuid rahvusvahelist äri tehes tuleks kindlasti juurde lisada ka Mastercard ja VISA deebet- ning krediitkaardimaksed ning vajaduse korral ka Paypal. Et mitte kliente kaotada, on ka Eesti e-poes soovituslik kasutada interneti kaardimakset, kuna see on osade tarbijate eelistatuim makseviis.

Laosüsteemid

Toote spetsiifilisuse puhul tuleb arvestada, kas tegu on laos oleva või tellitava tootega, kui suur on osakaal äri- ja eraklientide vahel. Kas tegu on toote või teenusega ehk kas igakuiselt läheb kliendilt maha kindel summa või raamatupidamis programm saadab välja arve, kus on makse link juba sees. Näiteks SEB e-äri makselahendus sisaldab ka Linkpay teenust, mis võimaldab klientidelt raha koguda ka e-poodi omamata. Kaupmees saab genereerida arvest eeltäidetud makselingi, mille kaudu klient saab arve kiirelt ja mugavalt tasuda.

Tarne kliendile

Tuleb läbi mõelda, kuidas jõuab tellitud kaup e-poest kliendini. Kas annate füüsiliselt kliendile üle müügikohas või kasutate mõnda tarne süsteemi? Kui suur on kliendil toodete maht, kas seda on võimalik käsitsi sisestada ükshaaval või mitte? Kas e-poega oleks vaja juurutada ka postipaki süsteemi, mis tähendab, et selle jaoks võiks võtta otse postipaki mooduleid. Enim levinud DPD, Omniva, Itella Smartpost, DHL, Venipak. Ettevõtja peaks pakkuma oma klientidele mugavat ja kiiret 7 päeva nädalas toimivat tarnet. Tarbijate ootus on, et kaup jõuaks kohale 48h jooksul.

Mugav ning tasuta kaupade tagastamisprotsess

Üks peamisi põhjuseid, miks e-poes ost edasi lükatakse või sooritamata jäetakse, on keeruline tagastamisprotsess. Seepärast on oluline teadvustada, et toimiv tagastusprotsess on e-kaubanduse loomulik osa, mida tuleb omalt poolt soodustada, et tarbijat rohkem ostma julgustada. Samuti on see vajalik konkurentsis püsimiseks, kuna suured rahvusvahelised e-poed pakuvad sageli tasuta tagastamist.

Makselahendused ja arveldamine SEB pangas loob kompaktsust ja lihtsustab igapäeva tööd

Ükski ettevõtja ei otsi keerulisi lahendusi ning ka SEB ettevõtja partnerina aitab leida just mugavaid teenuseid. Kasutades SEB e-äri makselahendust, tulevad kõik laekumised ühte panka, mistõttu on raamatupidamine hulga soodsam ning lihtsam. Samuti pakub SEB makselahendus kaupmeheportaali näol iseteeninduskeskkonda, mis võimaldab saada ülevaadet tehingutest, neid filtreerida ning analüüsida. Vajadusel on võimalik kaupmeheportaalist kliendile tehinguid ka mugavalt tagastada. Samuti saab pank pakkuda oma klientidele ka headel tingimustel igapäevaseid arveldusteenuseid. Lisaks on SEB-l olemas ka rakendusliides, mis loob ühenduse kliendi raamatupidamistarkvara ning panga vahel (Baltic Gateway), mis lihtsustab kliendi raamatupidamist veelgi.

Ära maksa üle, makselahenduse hind on vastavuses ettevõtte suurusega

Ükski ettevõtja ei taha ka maksta millegi eest, mida ta täies mahus ei kasuta. SEB teeb makselahenduse pakkumised vastavalt ettevõtte mahtudele. Arvesse võetakse tehingute arvu, keskmise tehingu hinda, äri- ja eraklientide osakaalu, kliendi spetsiifikat ning infot, millisel turul toimetatakse (Euroopa vs mitte-Euroopa).

Selgitatakse välja kliendi vajadused ning tehakse parim võimalik pakkumine just vastavalt ettevõtte vajadustele. SEB eelis pangana on see, et pakutakse terviklahendust. Lisaks makselahendusele saab ettevõtja soovi korral kasutada ka arveldusteenuseid ning juhul kui on olemas ka füüsiline pood, siis ka füüsilist kaardimaksete vastuvõtmise teenust.

Vaheta vana pangalingi lahendus uue e-makse vastu

Peamine põhjus lahenduse vahetamiseks võiks olla hind. Uus maksealgatamise teenus on keskmiselt 2-3 korda soodsam kui vana pangalingi lahendus, täpne hinnavahe sõltub kliendi keskmise tehingu suurusest. Lisaks saab uue makselahendusega kõik vajalikud maksemeetodid ühest kohast ning kuna kõik raha hakkab laekuma ühte kohta, siis lihtsustab see oluliselt ka raamatupidamist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles