Negavati 20 parimat roheideed on selgunud

Järva Teataja
Copy
Jäädvustus 2019. aasta Negavati finaalist
Jäädvustus 2019. aasta Negavati finaalist Foto: Kiur Kaasik

Keskkonnainvesteeringute Keskuse (KIK) roheideede konkursi Negavatt 9. hooaja 20 parimat ideed jätkavad võistlemist 34 000-eurose auhinnafondi nimel. Meeskondi ootab kevadperioodil ees ideede arendamise kasvuprogramm, et oma mõtted koos konkursi partnerite, mentorite ja koolitajatega reaalseteks teenusteks ja toodeteks vormida.

KIKi roheinnovatsiooni projektijuht ja hindamiskomisjoni liige Laura Gredzens sõnab, et sellel aastal joonistub ideedest selgelt välja tarbimise teema. „Noored püüavad leida vastuseid küsimustele, kuidas teadlikult vähem tarbida ning kuidas olla oma valikutes keskkonnasäästlikum? Seejuures lähenetakse teemale erinevate nurkade alt – on nii säästlikku tarbimist toetavaid rohetehnoloogilisi lahendusi, kampaaniaid kui ka konkreetsemaid tooteid ja teenuseid,“ lisab Gredzens.

Negavati 9. hooaja 20 parimat on:

  • BAUN - pandipõhimõttel ostukotid.

  • Deliverly - platvorm, mille kaudu on võimalik pakke saata igapäevaselt oma trajektooril liikuvate inimestega.

  • Drycycle - diivani- ja telgitööstuse ülejääkidest jalgratta sadulakotid.

  • FUHO - targa maja kontseptsioonil põhinev lahendus, mis pakub lisaks mugavusele energiasäästu võimalusi nii tarbijale kui ka tootjale.

  • H2GravBat - vesiniku jõul gravitatsioonipatarei energia salvestamiseks.

  • Heatsync - suure energiakuluga hoonete, näiteks spaakeskuste, energiakasutuse optimeerimine.

  • IN.LIN - konteinerhaljastuse süsteem, mida saab kiiresti ja odavalt linnas kasutada.

  • Kanepimees - kiukanepist toodete arendamine.

  • Kullaleht - teenus, mis kogub kokku linnaelanikelt sügisel maha langenud lehed ning toob need kevadel väetisena tagasi.

  • Lumolago - orgaaniline jääsulatuslahendus nii tänavale kui ka koju.

  • Mercado - asukohapõhine rakendus, mis aitab mugavalt ja kiirelt kohalikku talutoodangut osta ja müüa.

  • Prügi MINU kodus?! - lahendus korduvkasutatavate pakendite kasutamiseks, mida saab poodi tagasi viia või uuesti kasutada.

  • Rentit - personaliseeritud tellimuspõhine rõivaste renditeenus.

  • Säre - lapsega kaasa “kasvavad” riided.

  • SoDy - rakendus pakendiliikide sorteerimiseks.

  • UHA smuuti - biolagunevas kaasavõetavas topsis sügavkülmutatud smuutid.

  • UUSE - rõivaste jätkusuutlikuks planeerimiseks ja arendamiseks välja töötatud teenus, mis pakub tarbijale võimaluse kohandada konkreetseid detaile vastavalt kehatüübile rõiva kasutusea jooksul.

  • VaimuTrash - lihtsas keeles õppematerjalid keskkonnasäästlikkusest intellektipuudega inimestele.

  • VeeValvur - veesäästu abiseade, mis kasutab masinõpet, et aidata kraanivett kokku hoida.

  • VRAPP - taaskasutatavad pakkeriided alternatiiviks pakkepaberile.

Tutvu ideedega lähemalt Negavati kodulehel siin.

Hindamiskomisjoni kuulusid KIKi kommunikatsioonijuht Kati Raudsaar, roheinnovatsiooni projektijuht Laura Gredzens ning energeetika ja liikuvuse valdkonnajuht Aire Arike-Trutin. Samuti Keskkonnaministeeriumist nõunikud Hendrik Hundt ja Hanna Vahter ning peaspetsialistid Krista Kupits ja Kati-Liis Kensap.

Negavati projektijuht Anni Raie selgitab konkursi järgmisi samme: „Märtsi lõpus toimub meeskondadele ideede arendusseminar koolitaja Harald Lepisku käe all. Selle tulemusena on noored oma idees konkreetsemad ning oskavad planeerida järgmisi praktilisi samme, samuti seda lihtsasti esitleda. Lisaks kohtutakse mentoritega, kes abistavad idee arendamises ja žürii ette astumises – on ju kõigi huvi pääseda kümne parema hulka, et saada koolitusprogrammi ja idee arendusraha,“ sõnab Raie.

Kõik meeskonnad kohtuvad aprilli alguses konkursi žüriiga, et oma ideed esitleda. Žürii valib välja kümme parimat, kes saavad 1000 eurot oma idee arendamiseks, läbivad sisuka koolitusprogrammi ning jätkavad teekonda peaauhinna võitmiseks. 2. juunil astuvad meeskonnad Negavati superfinaalis taas žürii ette, et näidata programmi jooksul tehtud arenguhüpet. Konkursi peaauhinnaks on 10 000 eurot. Teisele kohale on ette nähtud 5000 ja kolmandale kohale 3000 eurot oma idee elluviimiseks. Lisaks panevad eriauhinnad välja konkursi partnerid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles