Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni juhatuse liige Herkki Kitsing märkis, et riigi kütusepoliitikal on otsesed mõjud sektori elujõulisusele. „Pärast 2020. aasta aktsiisilangetust hakkasid koheselt veosemahud kasvama ja kodumaiste veoettevõtete majandustegevus kasvama. Eelmisel aastal kasvas Eesti vedajate veosemaht ligi neljandiku võrra – pärast pikki aastaid langenud veosemahte näitas sektor, et kui riik tagab meie ettevõtetele konkurentsivõimelise keskkonna, siis suudame edukalt majandustegevust laiendada.“
Eriti märgatava tõusu tõi 2021. aasta Eesti-siseselt veetavate kaupade juures – riigisisese veo maht tõusis koguni 41 protsenti. Valdavalt koduturule keskendunud veoettevõtteid koondava Autoettevõtete Liidu tegevdirektor Villem Tori sõnas, et kuigi ühelt poolt oli 2020. aasta veosemaht väiksem seoses COVID-piirangutega, siis selge struktuurne muutus on siseriiklike vedude osas toimunud. „Kuna kütus moodustab kaubaveo kogukuludest arvestatava osa, siis ei suutnud ka Eesti sisevedudel kohalikud ettevõtted konkurentsis püsida – madalam aktsiis andis naabritele selge konkurentsieelise. Eelmisel aastal aga oli näha selget trendi murdumist, kus kohalik vedaja asendas maanteedel võõraste numbrimärkidega masinaid,“ sõnas Tori. „Igasugune aktsiisilangetus mõjutab positiivselt meie inimeste rahakotile, kuna hinnasurve kaupade transpordil selle võrra väheneb,“ lisas Tori.
Eesti transpordiettevõtete tegevust on negatiivselt mõjunud ka Venemaa agressioon Ukraina vastu. „Paljude meie vedajate jaoks olid Venemaa, Valgevene ja Ukraina arvestatavad sihtturud – nüüdseks on seal aga veod täielikult peatunud,“ selgitas Herkki Kitsing. Statistikaameti andmed näitavad, et 2022. aasta I kvartali maantee kaubavedude ekspordibilanss langes võrreldes möödunud aastaga ligi 27% 48 miljoni euroni. „Kui nüüd kaotame ka konkurentsipositsiooni seoses naabritest kõrgema kütuste maksupoliitikaga, siis võib sektor taas auku kukkuda,“ ei näe Kitsing sektori lähitulevikku positiivses valguses.