Reedel ja laupäeval Saaremaal ekstreemsetes ilmaoludes sõidetud Saaremaa rallil olid Rally Star programmis osalevad Romet Jürgenson ja Siim Oja kuni seitsmenda kiiruskatseni juhtpositsioonil, kuid nagu tehnikaspordis ikka võib juhtuda, nurjas nende teekonna võidu poole purunenud rehv.
Purunenud rehv rikkus paidelaste ootused sõita masinaklassi kõrgeimale kohale
Järjekorras 56. Saaremaa rallil sõideti reedel kolm ja laupäeval üheksa kiiruskatset. Avapäeva järel hoidsid MV3 klassis, kus sõidetakse Ford Fiesta Rally3 autodega, kindlat liidrikohta Romet Jürgenson ja Siim Oja. Nende edu jätkus laupäeval kuni seitsmenda katseni. Kaheksandal katsel purunes neil rehv ning selle vahetusele kulunud aega neil enam eesolijatega tasa sõita ei õnnestunud.
Terminal Oil Eesti autoralli meistrivõistluste 2023. aasta hooaja viimast võistluspäeva alustasid liidrina Ott Tänak ja Robert Virves (Ford Fiesta Rally2), kelle edu Ken Torni ja Kuldar Siku (Škoda Fabia RS Rally2) ees oli 1,1 sekundit.
Laupäevale said lähte 152 võistluspaari ja hommikusel ringil ootasid võistlejaid ees Saaremaa klassikud Kaugatoma, Undva ja Oriküla. Neil kõigil näitasid parimat aega ralli liidrid Tänak ja Virves, kes suurendasid hoolduspausiks üldedu 14,9 sekundile.
Kui Kaugatoma ja Undva korduvläbimised võitsid samuti Saaremaalt pärit maailmameistrid, siis nelja järelejäänud katse võidud kuulusid võistluspaarile Ken Torn ja Kuldar Sikk, kes ralli finišis jäid tänavustest Saaremaa ralli võitjatest Ott Tänakust ja Robert Virvesest maha 9,2 sekundiga.
„Päris aus olla, siis oli aus võidusõit. Ken alustas eile kohe hästi ja mina piisavalt kehvasti ning ilmselgelt polnud selles tempos, mis selle autoga olema peab. Esimeseks paariks katseks võtsin vähe end kokku ja Robert tegi ka hea tööd ning saime vahe sisse. Peale lõunal pidime justkui hoidma ja koju tooma, sest teed olid vähe katki ja lihtsat probleemi ei tahtnud. Olgem ausad Ken hoidis piisavalt palju tempot peal, et päris niisama ei saanud ka sõita. Olud olid rasked ja ralli väga-väga keeruline. Teed on kiired ja üllatusi palju. Robertil oli päeva teine pool suhteliselt kehva olla ja väga ei nautinud. Viimased paar katset olid tehnilised ja polnud lihtsad, kuid kuna võidusõit oli peal, siis tal polnud väga valikut,“ sõnas Ott Tänak enne finišipoodiumit antud intervjuus.
Saaremaa ralli kolmandal kohal lõpetasid Gregor Jeets jaTimo Taniel. Hyundai i20 N Rally2 autol sõitnud möödunud aastased Eesti absoluutmeistrid jäid võitjatest maha 2.26,3. Samad võistluspaarid moodustasid paremusjärjestuse ka klassides EMV1 ja EMV2.
EMV3 klassi, kus sõidetakse Ford Fiesta Rally3 autodega, olid 12. kiiruskatse kokkuvõttes parimad Hubert Laskowski ja Michał Kuśnierz. Poolakate edu oli ralli finišis Saaremaal Rally3 autoga esimese stardi teinud Patrick Enoki ja Silver Simmi ees 10,8 sekundit. Klassi kolmas koht läks 2007. aasta F1 maailmameistri Kimi Räikkoneni vennapojale Justus Räikkonenile ja tema kaardilugejale Mikael Korhonenile.
Seitsmenda katseni EMV3 klassi ja FIA Rally Star arvestuse liidrikohta hoidnud Romet Jürgenson ja Siim Oja lõhkusid kaheksandal katsel rehvi ja kaotasid selle vahetuse tõttu aega. Ralli finišis oli paidelaste kohaks viies kaotades liidritele 3.02,4 minutit. Parimale FIA Rally Star võistluspaarile, kelleks olid Taylor Gil ja Daniel Brkic, kaotasid nad lõpuks vaid 23,4 sekundiga.
Esiveoliste EMV4 arvestuses selgus võitja viimasel katsel. Eelviimase katse järel 12,4 sekundilise eduga klassi esikohta hoidnud Jaspar Vaher ja Marti Halling pidid viimase 9,34 kilomeetri pikkuse katse finišis tunnistama Joosep Plankeni ja Taavi Lassmanni 14,5 sekundilist paremust. See tähendas 2,1 sekundilise eduga klassivõitu 16-aastasele Plankenile. EMV4 arvestuse kolmas koht kuulus Mark-Egert Tiitsile ja Sander Pruulile.
Samas võistlusklassis võistelnud Karl Markus Sei ja paidelane Martin Leotoots lõpetasid viienda kohaga kaotades võitjatele 2:42.30 minutiga.
„Saime teha ühte testi enne rallit, sest meie jaoks uus auto, mis toodi Soomest ja valmistati Saaremaaks ette. Testist alates sujus kõik hästi ja samamoodi ka ralli. Alustasime reede õhtu rahulikult, sest oli pime ja hästi palju vihma. Plaan oli jõuda laupäeva ja edasi oli plaan hakata vaikselt ehitama ja kiirust lisama nendes kohtades, kus me end kindlalt tundsime. Pärastlõunal oli tempo hea ja sai Jaspariga võidu sõita. Undva peal tuli suur võit ja samamoodi ka viimasel, mis oli veidi ootamatu ja kindlasti plaanipärane polnud. Endale ka natuke üllatus,“ võttis õnnelik Planken finišipoodiumi eel hooaja viimase ralli kokku.
Saaremaa ralli absoluutarvestuse neljandal ja EMV5 klassi esikohal finišeerisid Timmu Kõrge ja Arro Vahtra (Mitsubishi Lancer Evo X). Klassi teine koht läks võistluspaarile Allan Popov ja Aleksander Prõttšikov (Mitsubishi Lancer Evo IX), kes jäid võitjatest maha 1.50,7. Eelviimase katsel konkurentidele positsiooni loovutanud järvalased Roland Murakas ja Kalle Adler (Mitsubishi Lancer Evo IX) jäid lõpuks poodiumi teisest astmest 4,6 sekundi kaugusele.
Margus Murakas ja Rainis Nagel olid samas võistlusklassis kuuendal kohal kaotades võitjatele 5:19.70 ning Rainer Paavel ja Tiina Ehrbach seitsmendada kaotades 5:37.70.
„Ma arvan, et see oli olude poolest üks keerulisemaid Saaremaa rallisid, mis ma sõitnud olen. Isegi Ilmar Raissar ütles, et sellist tormi ei olegi siin enne olnud. Olud olid libedad ja ootamatusi täis, kuid siin polegi muud öelda, kui Michelini rehv tegi ime tööd täna. Pidamine oli konstantne ja mingeid muresid polnud. Meil olid olulised ka katsete võidud ja selles mõttes oli vaja teha väga tugev sooritus. Meelestasime end nii ja hakkasid tulema päris head ajad. Oleks võinud tempo poole päeva pealt maha lasta, kuid vaatasime, et rütm on nii hea sees ja lasime sama tempoga lõpuni edasi. Hooaja kokkuvõttes saaks kindlasti paremini, sest väga raske teekond on see meie jaoks olnud, et sõita nii Läti, kui Eesti meistrivõistlusi aga õnneks suutsime need ära lahendada ja oleme ma arvan täna oma palga saanud,“ sõnas tänavu Eesti ja Läti meistritiitlid võitnud saarlane Kõrge koduralli finišis.
EMV6 klassis juhtisid kümne kiiruskatse järel Markus Abram ja Rasmus Vesiloo (BMW M3 E46 Compact), kuid järgneva katse teelt väljasõit tähendas katkestamist. Sealt edasi haarasid liidrikoha ja hoidsid seda lõpuni Markus Tammoja ja Henri Ääremaa (BMW M3 E36). Nende edu oli ralli finišis soomlaste Juha Paavilaineni ja Veikko Kannineni (BMW M3 E36) ees 39,1 ja Karl Jalakase ja Janek Kundrantsi (BMW M3 E36) ees 49,7 sekundit.
Järvamaa ralliklubi BTR Racing võistlejad Mihkel Mändla ja keit Uusen lõpetasid ralli üheksnda kohaga kaotades võitjatele 6:15.40 minutit.
EMV7 klassis ei olnud rasketes ilmaoludes sõidetud Saaremaa rallil vastast võistluspaarile Sander-Erik Tiits ja Fredi Kostikov (VW Golf II). Nende edu teise koha saanud Karmo Salongi ja Tanel Vahteri (Honda Civic Type-R EP3) ees oli 2.55,3 ja kolmandana lõpetanud Arno Metsaluige ja Mati Solomi (Honda Civic Type-R) ees 5.31,3.
EMV8 arvestuses kuulus Saaremaal klassivõit Oskar Männametsale ja Holger Enokile (Citroën C2 R2 Max). Edu soomlaste Petteri Salmineni ja Jan Lönegreni (Toyota Starlet) ees oli 4.56,7 ja Madis Moori ja Mihkel Reimali (BMW 316) ees 7.07,5.
EMV Lada arvestuse hooaja viimase etapivõidu võtsid Koit Repnau ja Hannes Hannus (Lada VAZ 2105 VFTS). Teise koha sõitsid välja Sander Klaus ja Martin Udusalu (Lada VAZ 2105) ja kolmanda Einar Visnapuu ja Anti Kaljumäe (Lada VAZ 2105 VFTS). Kaotust võitjatele kogunes neil vastavalt 1.13,7 ja 2.17,5.
Veoautode klassi EMV9 parimad olid neljandat korda sel hooajal Tarmo Silt ja Raido Loel (GAZ 51). Tänavuste meistrite edu oli laupäeval ilma GAZ 51 roolivõimuta sõitnud Veiko Liukaneni ja Toivo Liukaneni (GAZ 51) ees 43 sekundit. Möödunud aasta Saaremaa ralli neljanda koha vahetasid sel korral kolmanda vastu Meelis Hirsnik ja Allan Birjukov (GAZ 51), kes jäid võitjatest minuti ja 18,3 sekundi kaugusele.
„Selle aasta Saaremaa oli keeruline ja raske sõita ning ilm oli nii heitlik ja teed keerulised. Kuna autosid oli palju, siis oli seal taga raske sõita. Sõit läks hästi ja suuremaid viperusi polnud. Küll need nn. veetakistused oskasid mootorisse jõuda ja vesi võttis meid seal praktiliselt iga kord seisma. Viimasel Powerstage katsel oli hetk, kus ei teadnud täpselt kas saame käima ja kas jääb käima, aga muidu ei olnud väga suuri momente. Meie tempo oli pigem kontrolliv, sest kui me vaatame suurt pilti, siis meie punktisüsteem on erinev ja meile oli oluline lõpuni saada. Ralli võit oli ka eesmärk, kuid oluline oli saada mingid punktid, sest meil on olnud mitu aastat, kus tobeda apsaka tõttu on meistritiitel kaduma läinud,“ võttis tänavune Eesti meister Silt keerulistes oludes sõidetud Saaremaa ralli kokku.
Järvamaa rallisõitjatest katkestasid Saaremaa ralli kaheksandal kiiruskatsel Argo Kuutok ja Ott mesikäpp, kes sõitsid teelt välja ning viiendal katsel sa ralli läbi Janar Lehtniidu ja Paavo Pajuväli jaoks.
Järjekorras 56. Saaremaa rallile startinud 163. võistluspaarist jõudsid finišisse 103.