Eesti Panga presidendi Madis Mülleri sõnul on 1- ja 2-sendiste ostujõud madal ja seetõttu kasutataksegi neid väga vähe. „See on kokkuvõttes raiskamine ja ebavajalik kulu ka tarbijate jaoks, kui toodame 1- ja 2-sendiseid muudkui juurde, aga kasutame neid harva. Müntide tootmise, käitlemise ja vedamisega kaasneb keskkonnakulu ja üldiselt on mõistlik toota asju, mida inimesed kasutavad aktiivselt,“ ütles Müller.
Eesti Panga hinnangul oleks ümardamisreegli kehtestamisel hindadele minimaalne mõju. Iga sularahatehinguga võib tarbija võita-kaotada kuni kaks senti. Kuna ümardamine toimub matemaatika reeglite järgi üles või alla, siis selle mõju aja jooksul ühtlustub. Lisaks on tarbijal alati võimalus ümardamisest loobuda, valides ostu eest tasumiseks kaardimakse. Toodete hindu ei ole kaupmeestel mõtet muutma hakata, sest ostukorvi koostab klient ja ümardatakse ainult ostukorvi kogumaksumus.
Hindade ümardamise rakendamine tooks kaasa ühekordse kulu kaupmeestele, kes peaksid ümber seadistama kassasüsteemid ja majandustarkvara. Ümberseadistamise kulu suurus sõltub olemasoleva süsteemi keerukusest ja sellest, kas ümardamisloogika on juba tarkvarasse sisse ehitatud.
Väikeste müntide ringluse probleem on sarnane kogu euroalal, kuid ühist kokkulepet hindade ümardamiseks pole tehtud. Samas on kuus riiki juba ümardamist rakendanud: Soome, Iirimaa, Holland, Belgia, Slovakkia ja Itaalia ning seda plaanib ka Leedu.
Rahandusministeerium kaasab kavatsuse väljatöötamisse tarbijate ja ettevõtluse esindajad jm huvigrupid. Arvamusi ja ettepanekuid oodatakse Pensionäride Ühenduste Liidult, Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametilt, Eesti Puuetega Inimeste Koda, Eesti Väikekaupmeeste Liit, Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioonilt, Eesti Kaubandus-Tööstuskojalt, Eesti Kaupmeeste Liidult, Eesti Pangalt, Eesti Pangaliidult jt.
Väljatöötamiskavatsusele ootame tagasisidet kuu aja jooksul.
Materjalidega saab tutvuda siin.