Eestlaste teadmised uue põlvkonna elektriautodest ja tehnoloogilistest edusammudest on väga napid, selgus Volkswageni maaletooja poolt läbiviidud uuringust.
Uuring: eestlased teavad üllatavalt vähe kaasaegsetest elektriautodest
„Uurisime inimestelt kuivõrd nad nõustuvad erinevate elektriautode kasutamist puudutavate väidetega ja märkimisväärselt suur osakaal oli neid, kes vastasid, et nad „ei oska öelda“ – sõltuvalt küsimusest 30%-70%. See näitab, et kõigil valdkonnaga seotud osapooltel on suur töö veel teha, et inimeste teadlikkust tõsta ja umbusku elektriautodesse hajutada,“ ütles Volkswageni maaletooja Møller Baltic Impordi Eesti piirkonna müügijuht Kristjan Salak.
500 vastajaga üle-eestilises uuringus osalenutest pea 30% arvas, et praegu turul olevate uute elektriautode keskmine sõiduulatus ühe laadimisega on 200 km ja veidi enam (35%), et see on 300 km. Kusjuures siin lahknesid oluliselt meeste ja naiste arvamused – naistest enim arvas, et uute autode keskmine sõiduulatus on 200 km ja mehed, et 300 km. „Tänapäeva elektriautode keskmiseks sõiduulatuseks võib pidada juba üle 400 km, väiksema akuga mudelitel 300+ ja võimsamad mudelid küündivad juba üle 600 km. Muidugi, talvel on sõiduulatused lühemad, kuid uute elektriautode puhul saab ikkagi ühe laadimisega üle 300 km sõita. Mudeli valikul on oluline hinnata oma iganädalast sõiduvajadust. Uuringu põhjal sõidab 40% vastanutest nädalas vaid kuni 100 km,“ lisas Salak.
Vastajatest vaid kümnendik oli kursis, et autotootjad annavad elektriautode kõrgepingeakudele pikendatud garantii – näiteks Volkswageni puhul on see 8 aastat või kuni 160 000 km. Ühtlasi garanteerib tootja, et pärast selle aja möödumist säilitab aku vähemalt 70% oma efektiivsest mahust. Vastanutest 20% arvasid, et akudele ei kehti pikendatud garantii ja ülejäänud 70% ei osanud seisukohta võtta.
Elektriautode hinnale ei osanud võrdluses muude autodega hinnangut anda pea kolmandik vastanutest. „Ajalooliselt on elektriautode hinnad olnud kallimad, sest auto kõige kallim komponent on selle aku. Ehk mida suurema mahutavusega aku, seda kõrgem on ka hind. Kuid järjest enam panustavad tootjad sellesse, et muuta akude tootmine odavamaks ja tuua turule ka soodsama hinnaga mudeleid. Ka Volkswagen on tulemas välja mudeliga, mille hind peaks jääma alla 25 000 euro. Ühtlasi on sisepõlemismootoriga autode hinnad tõusuteel ja seeläbi hinnad ühtlustuvad. Samas on oluline teadvustada, et elektriauto väärtus seisneb pigem madalates hooldus- ja sõidukuludes, mis on märkimisväärselt odavamad, kui mitte-elektriauto puhul,“ ütles Salak.
Väitega, et elektriautode tootmine on keskkonnasõbralik, nõustus vaid 6% vastanutest. „Sisepõlemismootoriga autode ja elektriautode elutsükli heitkoguste võrdlus on viimastel aastatel olnud eriti tuliste arutelude teema. Materjalide tarnimine ja elektriauto tootmine kulutab küll rohkem energiat kui sisepõlemismootoriga auto kokkupanemine, kuid kasutades taastuvatest allikatest saadavat energiat, on elektriauto kogu elutsükli heitkogused lausa 65% madalamad kui bensiini- või diiselautol. Volkswagen on siin ka esimene autotootjatest, kelle elektriautode komponendid toodetakse ja transporditakse süsinikuneutraalselt.“
Esindusliku valimiga üle-eestilise 500 vastajaga uuringu viis läbi uuringufirma Norstat. Vastanutest 4% sõidab igapäevaselt elektriautoga.