Ehitaja pillutas tänavavalgustusposte kõnni- ja sissesõiduteedele

Laial tänaval Järva autokooli ukse ees on üks uue tänavavalgustusposti alus. Paide linnavolikogu liige Kulno Klein muretseb, et jalgratturil tuleb nüüd ukse avanedes sõita kas sõiduteele või vastu posti. Andrus Tull nõustub, et posti asukoht võiks olla kolm meetrit eemal. «Seda jalandit küll tõsteti kõrvale, aga vähe nihutati,» sõnab ta.

FOTO: Dmitri Kotjuh

Paide linna uute tänavavalgustuspostide asukoht on tekitanud rahuolu kõrval ka hämmingut, imestust ja isegi nördimust. Postid raskendavat kõnniteel liikumist ja takistavat sissesõitu.

Andrus Tull kinnitab, et kahe Laia tänava Tallinna tänava poolse posti asukoht muutub: teisele poole teed lähevad kaks tänava otsa poolset posti. Tull peab võimalikuks, et muutub ka Lai 6 asuva autokooli ukse juures oleva posti asukoht.

FOTO: Dmitri Kotjuh

Nagu kuus teist linna, saab ka Paide projekti käigus uue tänavavalgustuse, kus põlevad leedvalgustid. 40- ja 80-vatised valgustid on energiasäästlikud, leedlampide läätsed suunavad valguse külgedele ja tänav on valgustatud ühtlasemalt.

See võimaldab ka postide üldarvu vähendada ja ainuüksi elektri arvel aastas 25 000 eurot kokku hoida.

Ka Vahe tänaval on varasema viie tänavavalgustusposti asemel neli. Seal elav Jüri Hiiemäe ei mõista aga, miks kaks posti on vahetult asfaldi ääres, aga üks teest meetri kaugusel, neljas üldse panemata. «Need teeäärsed postid lükkab talvel sahk viltu, kolmas post on kase okstes. Miks nii tehakse? Tänavavalgustus jääb ju aastakümneteks!» arutles ta.

Paide linnavolikogu liikme Kulno Kleinini on jõudnud info tervete tänavate kohta, kus puuküttega eramute omanikel puudub nüüd võimalus lasta veoautoga küttepuid hoovi tuua, sest postide asukoht teeb veokiga manööverdamise võimatuks.

Probleemiks peab Klein ka Laia tänava Tallinna tänava poolset otsa, kus nurgapealse posti võinuks paigutada haljasalale nagu ülejäänud postid Tallinna tänaval. «Kohtumaja omanikuga oleks kindlasti õnnestunud saavutada kokkulepe,» lisas ta.

Paide Halduse juhataja ja välisvalgustuse ümberehituse tellija Andrus Tull selgitas, et projekti põhitingimuse järgi ei tohi panna poste mujale kui linna maale. «Kui audit peaks tuvastama, et mõni post asub eramaal, tuleb tööde tellijal tagasi maksta see 90 protsenti toetusraha, mis praegu Austria Vabariigilt CO2 kvoodi müügist saadi,» selgitas Tull.

Postidele hea asukoha valikul pidi lähtuma ka sellest, et poolteise meetri pikkused betoonjalandid ei jääks side- ega Eesti Energia kaablite peale. «Me ei tohi jalandeid kaablitele peale paigaldada,» rõhutas Tull.

Väited, justkui oleks Nord Projekt koostanud projekti pealinnas kontorilaua taga ja kohapeal käidud polegi, lükkavad ümber nii Andrus Tull kui ka projekti autor Tõnis Kivisaar.

Paides sündinud, kasvanud ja kooli lõpetanud Tõnis Kivisaar sõnas, et ei usaldanud ulatuslikku projekti koostades geoaluseid, vaid vaatas ise probleemseid kohti üle.

See, et mõnes kohas on post kesk sissesõiduteed, on Kivisaare hinnangul halb juhus. «Kõiki tänavaid läbi käia ei jõua ning osa sissesõiduteid oli ka geoalustelt puudu,» märkis ta.

Kivisaare kinnitusel on töö käigus projekti muudetud, aga ta loodab ka ehitajate kainele mõistusele. Andrus Tull sõnaski, et ehitajad on teinud postide asukoha valikul apse, kuid võimalusel on poste  ümber tõstetud. «Olen käinud töödejuhatajatega mitmel tänaval postide asukohti täpsustamas. Kõiki poste ideaalsesse kohta panna pole lihtsalt võimalik,» ütles ta. Sama meelt on ka Tõnis Kivisaar.

Tull kinnitas, et võimalusel on nad siiski majaomanikega eelnevalt läbi rääkinud. «Eilegi (teisipäeval – toim) suhtlesin Uue ja Peetri tänaval omanikega, aga kõigi juurde lihtsalt ei jõua, sest projekt peab tähtajaks valmima,» lausus ta.

Nii julgustas Tull kinnistuomanikke tähelepanelikkusele, kui krundi naabrusse ilmub tänavavalgustusposti asukohta märkiv puutikk. «Kui asukoht tundub halb, võib mulle helistada,» soovitas ta. Teavet tööde kohta jagab Andrus Tull telefonil 513 6793.

Haljastus jaanipäevaks, asfalt sügiseks

Paidelasi ärritavad ka kaevetöödest jäänud künnivagudega sarnased ebatasasused ja rusikasuurused munakivid krundiga piirneval haljasalal.

Paide Halduse juht Andrus Tull ütles, et vastavalt tööde graafikule taastab ehitaja suurema osa kaevetööde käigus kannatada saanud haljastusest jaanipäevaks.

Tull kinnitas veel, et kõik kaevetööde käigus lõhutud kõnniteed katab ehitaja uue teekattega. «Asfalteerimistööde graafik ei ole veel selge, kuid projekti tähtajaks ehk septembri lõpuks on ka kõnniteed ja läbikaevatud mahasõidud saanud uue asfaltkatte,» lisas ta.

Kesklinna jõuavad ehitustööd ilmselt juunis. Tull oli nõus, et kaevetööd on ebamugavad, aga et projekti käigus paigaldatakse linnas umbes 38 km uusi tänavavalgustuse maakaabelliine, siis on edaspidi ka Paides vähem maakaabelliinide avariidest tingitud pimedaid tänavalõike.

Ligi 1300 posti tuleb tänavavalgustusprojekti käigus maasse panna.

Ligi 25 000 eurot  aastas säästab Paide linn uute säästlike leedtänavavalgustitega.

30–35 meetrit peab olema projekti järgi uute tänavavalgustuspostide vahe.

Tagasi üles