Maanteeameti ekspert: julge olla silmapaistev!

Kuido Saarpuu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Helkur
Helkur Foto: Laura Arum-Lääts/Maanteeamet

Gerli Grünberg Maanteeametist kirjutab, et eelmisel aastal jättis liikluses elu 24 jalakäijat, kellest 16 said surma pimedal ajal. Hukkunutest vaid kolm kandsid helkurit.

 

Eestlaste meelestatus helkuri vajalikkuse osas on ülikõrge- viimaste küsitluste kohaselt on see näitaja üle 14-aastase elanikkonna seas 91% ja ja laste puhul suisa 99%. Tegelikkuses kinnitab enda rõivale mõne nähtavaks tegemise vahendi vaid 66 % täiskasvanutest. Reeglina on nad naised, üle 65-aastased; maakonnakeskuste, väiksemate linnade ja alevite elanikud ning inimesed, kes liiguvad võrdselt nii autoga kui jalgsi. Kuidas aga säästa nende elusid, kes ei kanna reflektorit seetõttu, et pole leidnud sobivat või on kord ostetu ära kaotanud? Valdavalt on nad 19-34-aastased, mehed, tallinlased ja igapäevased autosõitjad.

Tõenäoliselt on paljud jalakäijad pimedas liikudes imestanud, miks autojuhid neid ei näe. Roolikeerajad seevastu on üle elanud mitmeid ehmatushetki, kui tee äärde ilmub ootamatult tume siluett, mis sama müstiliselt, kui ilmus, ka kaob. Nottinghami teetööline Percy Shaw oli pea 80 aastat tagasi valgustamata teel sõites samas situatsioonis. Oma abitus ja ebaturvalises olukorras tekkis tal aga geniaalne idee, mis viis helkuri leiutamiseni. Nimelt märkas mees teepervel kassi, kelle silmad peegeldasid autotulede valgust. Kassi, aga ka süvaveekalade ja maismaakiskjaliste silmade võime peegeldada silmadele langenud valgust, saigi esimese helkuri tehnoloogilise lahenduse keskmeks.

Eri suuruse ja kujuga jalakäijahelkuri kõrval on viimastel aastatel lisandunud palju innovatiivseid lahendusi, mis pakuvad iseseisvalt või koos klassikalise helkuriga pimeda ajal liikudes tõhusat kaitset. Maanteeameti, Prike ning kindlustusseltside Seesam, IF ja PZU koostöös sündinud helkurkampaania „Olen silmapaistev“ fookuseks ongi nende tutvustamine ja seeläbi inimeste inspireerimine. Võime kindlalt väita, et valik on lai ning igaühe jaoks on olemas sobiv toode. Kindlasti peab aga arvestama, et kõigil toodetel ei pruugi kehtivat sertifikaati olla. Kuigi kasutatud materjal võib vastata tehnilistele nõudmistele, ei ole väiketootja jaoks alati põhjendatud taotleda aja- ja ressursimahukat CE-märgistust. Teisalt kuluvad helkurribadega rõivad ja helkur-sprey´ga üle pihustatud esemed kasutamise käigus ning nende peegeldavad omadused aja jooksul kahjustuvad. Helkurribadega väliriiete keskmiseks „elueaks“ peetakse kuni 25 pesukorda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles