Hooldus pikendab jalgratta eluiga

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hawaii Expressi kaupluse juhataja Ain Türner mõõdab spetsiaalse vahendiga kui veninud on hooldusessse toodud ratta kett.
Hawaii Expressi kaupluse juhataja Ain Türner mõõdab spetsiaalse vahendiga kui veninud on hooldusessse toodud ratta kett. Foto: Andrus Eesmaa / Järva Teataja

Lume sulades äratame talveunest ka jalgrattad, mille unist ilmet tasuks turgutada väikese hooldusega, sest hooldamata ratas kulub kiiremini ja pole turvaline.


Paide Hawaii Expressi kaupluse juhataja Ain Türner pidas oluliseks, et iga ratas käiks vähemalt kord aastas hoolduses. «Kõige mõistlikum on teha seda sügisel või talvel, aga kes pole jõudnud, võiks tulla praegu,» soovitas ta.

Eelmiste aastate kogemuste põhjal ennustas Türner, et mõne nädala pärast võivad järjekorrad venida mitmenädalasteks.


Teine koht, kus Järvamaal rattaid hooldada, on Türi rattapood. Poe juhataja Aleksander Männik ütles, et juba praegu tuleb kliendil paaripäevase järjekorraga arvestada. «Oleme kogu aeg rääkinud, et inimesed võiksid tuua rattaid siis, kui nendega parajasti ei sõida,» lausus Männik. «Kui kevad tuleb, on nad lausa pahased, et nii pikad järjekorrad on.»
Ketti peab õlitama


Kõige tähtsam on õlitada jalgratta ketti. «See on kõige suurem kuluosa, mis töös on, ja peaks kogu aeg välja nägema nagu uus,» põhjendas Türner.


Õlitamiseks soovitas Türner valida ainult rattakettidele mõeldud õli, sest muud õlid korjavad prahi ja maanteetolmu enda külge ning teevad kasu asemel hoopis kahju. «Nii võib juhtuda, et kett on lõpuks hullemas olukorras, kui ta õlitamata oleks,» hoiatas ta.


Ketti õlitama asudes tuleb see eelnevalt mehaaniliselt puhastada. Seda võib teha ketipuhastusharjaga, aga hästi sobivad ka vana hambahari või kulunud pintsel.


Kui kett on puhastatud, pannakse õlipudeli otsik vastu ketti ja vändatakse paar tiiru, et õli jaguneks ühtlaselt. Kui kett on natuke seisnud, pühitakse üleliigne õli kaltsuga ära. «Kui õli pannakse liiga palju ja üleliigset ära ei pühita, hakkab see tolmu koguma ja ikka pole õlitamisest midagi kasu,» selgitas Türner.


Aleksander Männik Türi rattapoest lisas, et ketti tuleks õlitada kindlasti sagedamini kui kord aastas hooldusse tulles. «Vihmase päevaga peaks ketti määrima pärast igat sõitu,» soovitas ta.


Enne sõitma minekut tasuks üle vaadata ka kummide olukord. Kummidega on selline asi, et inimesed tihtipeale ei tea, et kui väliskummi muster ära kulub, muutub see sõitjale ohtlikuks. «Ühel hetkel käib pauk ja kumm plahvatab,» hoiatas Türner.


Ta selgitas, et enim kulub ära kummi keskosa, mis teega kõige rohkem kokku puutub. Mida äkilisemalt pidurdada, seda kiiremini muster kulub.


Teine rattakummi vaenlane on päike, mis kummi murendab ja samuti selle eluiga lühendab.
Järjest enam põhjustavad sisekummide purustusi viletsad teed. «Eelmisel aastal andis tänavate hull olukord teravalt tunda, sest kummi parandamisi ja vahetamisi oli palju,» meenutas Türner.


Ta tõi drastilise näite noormehest, kes, saanud poes rattale alla uue kummi, sai sõita vaid umbes saja meetri kaugusel asuva maavalitsuse ukse ette, kui kumm juba kivilt saadud löögi tõttu purunes.


Üle tuleks kontrollida ka piduriklotside kuluvuse aste ja jälgida, et käigud korralikult vahetuksid, ja vaadata, et rattad ei loksuks. «See kõik on ohutuse seisukohalt väga tähtis,» rõhutas Türner.


Ta on näinud õnnetusi, mille on põhjustanud kehvalt hooldatud ratas. Ei tohi unustada, et ratas on liiklusvahend. Kui mäest alla kihutades tänava lõpus tee autoga ristub, aga pidurid ei tööta, on juba hilja.


Just suurema ohutuse tagamiseks tuleb jälgida ka, et rattal on küljes helkurid ja töötavad tuled, aga rattur kannab sõidu ajal kiivrit ja ohutusvesti.


Männik ütles, et tähtis on ratas ka alati puhas hoida. Samas hoiatas ta, et survepesuga siiski ratast puhastada ei tohi, sest see surub sodi ja vee rattalaagritesse. «Pärast tuleb kõik lahti võtta, puhastada ja üle õlitada,» õpetas ta.


Kes tunneb, et kõigi üksikosade kontroll käib üle jõu, võib viia ratta spetsialisti kätte. Kõige lihtsam, odavam ja ülevaatlikum on lihthooldus, mille käigus kontrollitakse pidureid, reguleeritakse käike, pingutatakse kodaraid, õlitatakse ja puhastatakse kõike, mida vaja on.


Pärast lihthooldust juhib mehaanik kliendi tähelepanu kulunud osadele, mida võiks uuendada.


Türner paneb ratturitele südamele mure korral alati abi otsida. «Olen kohanud kompleksides inimesi, kes ütlevad, et neil on juba nii vana ratas, kuhu hooldusse sellega ikka tulla,» lausus ta. «Oleme siis öelnud, et ärge põdege, kui ratas teie vajadused rahuldab, on meie asi see korda teha.»


Kuigi õigeaegne rattahooldus pikendab märgatavalt ratta eluiga, on Männiku ütlust mööda tegelik elu, et inimesed tulevad ratastega ikkagi viimasel minutil või natuke hiljem, kui enam rattaga sõita ei saa.


«Aga siis on remont juba tunduvalt kallim,» hoiatas ta.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles