Figuurisõbrad võitlevad parema tervise nimel

jaga E-post prindi artikkel saada vihje Loe ja lisa kommentaare

Järvamaa Figuurisõprade mentor Urve Silluta soovitab kaalu langetamiseks lisaks tervislikule toitumisele teha ka sporti, näiteks kepikõndi, mis sobib kõigile ja aitab kulutada kaloreid.

FOTO: Andrus Eesmaa / Järva Teataja

Möödunud aastal tegevuse lõpetanud Kaalujälgijate asemel on nüüd Figuurisõbrad, kes pakuvad kaalulangetuseks nõuandeid, mis on koostatud eestlaste eluviise silmas pidades.

Figuurisõprade programmi konsultant Kaja Torm ütles, et toitumisnõuanded on välja töötanud Eesti toitumisteadlased, järgides nii Eesti kui ka Põhjamaade ametlikke toitumissoovitusi. «Kindlasti sobivad need soovitused meie klimaatilise vööndiga paremini,» lisas ta.


PTP salenemisprogramm (P-praktiline, lihtne jälgida, T-teaduslikult põhjendatud, P-psühholoogiliselt toetav) on välja töötatud Eesti toitumisteaduse seltsi juhatuse liikme Mai Maseri ja Läti tervisliku toitumise spetsialist Inga Puce kaasabil.


Figuurisõpra toetavad


rühm ja mentor


Igale figuurisõbrale on toetuseks rühm, mis tuleb kokku kord nädalas, ja mentor, kes jagab uusi teadmisi ja nõuandeid tervisliku toitumise kohta.


Figuurisõpradega saavad liituda kõik, kes on vanemad kui kümme aastat, pole rasedad, kelle kehamassiindeks on rohkem kui 20 ja kes ei kannata toitumishäirete all.


Kehamassindeksit arvutatakse, jagades kehakaalu (kg) pikkuse ruuduga (m). Kehamassi indeks 19–24 viitab tervislikule kehakaalule, üle selle on tegemist ülekaalu ja alla selle alakaaluga.


Torm selgitas, et Figuurisõbrad aitavad neid, kes soovivad tervisliku toitumisega kaalus alla võtta.


«Kui kehamassiindeks on 20, on inimesel veel võimalik kaks-kolm kilo maha võtta,» ütles Torm.


Figuurisõprade kogunemistel saab ennast kurssi viia tervisliku toitumise põhimõtetega, aga õpetatakse ka, kuidas saavutatud kaalu hoida.


Torm lisas, et loengutel kuuleb ka liikumisest ja muudest kaalust mahavõtmisega seotud asjaoludest.


«Siia kuuluvad näiteks stressisöömised ja magusa söömised,» täpsustas ta.


Tormi ütlust mööda on oluline süüa mõõdukas koguses kerget toitu ja täita keha bioloogilised vajadused.


Inimestel, kes Figuurisõprade juurde tulevad, on erinevaid põhjusi, miks kehakaal tõuseb. Paljudel on vale toitumisrütm.


Torm selgitas, et kui inimene sööb juhuslikult, sööb ta korraga suuremaid koguseid. Sageli süüakse ka tunnete ajendil, näiteks kui tuju on paha või kui on midagi korda saadetud ja vaja tähistada. «Sageli on söömine lõõgastaja ja pingete maandaja, mis on organismile liiast,» lausus ta.


Tihti on liigsöömises süüdi meid ümbritsevad ahvatlused. «Erinevad maitsed on need, mis pärsivad küllastustunde teket. Võtad järgmise ja järgmise ja järgmise,» ütles Torm.


Kaalusäilitajaile kehtivad soodustingimused


Torm soovitas kaaluda, kas kehal ikka on kogu seda kraami vaja maitsta.


Tormi hinnangul tänapäeva elu paraku ei soosi liikumist ja kui liikumist teadvustatult juurde ei tee, tekivadki probleemid kehakaaluga.


Figuurisõprade kodulehekülg lubab juhiste täpse täitmise korral kaalulangust keskmiselt pool kuni kilo nädalas.


Perioodi aja valib inimene ise, kuid Torm soovitab käia rühmas nii kaalu langetamise kui ka säilitamise ajal. «Tihti on nii, et kaalust mahavõtmine tundub kergem, kui pärast soovitud kaalu säilitamine,» teab Torm öelda.


Sellepärast on kaalu säilitajatele välja mõeldud soodustingimused: kes suudab soovitud kaalu säilitada, saavad rühmas käia tasuta.


Miks üldse rühma kogunemistel käia? Tormi ütlust mööda on kogemus näidanud, et kaalust mahavõtja vajab tuge. «Rühmas käimine nädalast nädalasse annab tagasisidet ja võimalust vestelda nendega, kes võitlevad sama probleemiga,» täpsustas ta.


Torm teab inimesi, kes omal algatusel kaalu langetades lükkavad alustamist iga päev homsele.


Esimesed Figuurisõprade rühmad kogunesid kuu algul ka Järvamaal nii Türil kui Paides.


Figuurisõprade mentor Järvamaal Urve Silluta ütles, et huvi uue asja vastu on suur ja Figuurisõpradega liitus palju inimesi.


Ka Silluta tuletas meelde, et mitte ainult õige toitumine, vaid ka liikumine on tähtis kaalu langetamise alus.


Silluta soovitas valida just endale sobivaima kehalise koormuse, mis kulutab energiat ja suurendab lihaste verevarustust. «Liiga suur pingutus võib treenimata inimese tervist kahjustada, aga liiga väike ei aita kaalu langetada,» põhjendas ta.


Figuurisõbrad käivad koos esmaspäeva õhtuti kell kuus Järvamaa keskraamatukogu kolmandal korrusel (Lai 33), mentor on Heidi Antons, ja alates veebruarist kell kuus õhtul Türi kolledži ruumides (Viljandi mnt 13b), mentor on Urve Silluta.

    Tagasi üles