Mobiiliomanikel tasub telefonidel silm peal hoida, vastasel korral maksab hooletu omanik kuu lõpul põhjendamatult suuri arveid.
Hilja Sipelgal tekkis probleem kuu algul, kui ta soovis helistada oma tuttavale. «Et olin talle just paari tunni eest helistanud, seega oli tema number kõnelogis viimane, otsustasin kasutada kiirvalimist,» selgitas ta. «Avasin klahviluku ja vajutasin rohelisele klahvile, millegipärast ilmus ekraanile täiesti tundmatu, mitte mu tuttava number.»
Asja lähemalt kontrollima asudes otsustas Sipelgas uurida numbri tausta ja helistas tagasi. Peaaegu kohe ilmus ekraanile kiri, mis teatas, et kõne on lõppenud, ja torust kostnud naisehääl teatas, et kõnelimiit on otsas. «Mis mõttes otsas, ma olen lepinguline klient ega kasuta kõnekaarti!» hämmeldus ta.
Et number ilmus ekraanile siis, kui Sipelgas vajutas kiirvalimisklahvile, tähendanuks see, et enne pidi keegi talle sellelt numbrilt helistama. «Mingit märki vastamata kõnest ei olnud,» kinnitas ta.
Salapärane number haihtus telefonist
Samuti ei leidnud Sipelgas sellist numbrit oma kõnelogist: ei vastuvõetud, vastamata ega valitud kõnede kaustast.
Sipelga tuttav otsustas uurida, milles on asi, ja valis selle numbri oma telefonilt. Samamoodi ilmus esmalt ekraanile kiri, mis sealt sama kiiresti kadus. Kui tuttav kontrollis oma kõnelogi, polnud seal jälgegi numbrist, mida ta äsja valinud oli.
Ebameeldiv üllatus ootas Hilja Sipelgat järgmisel päeval, mil ta murega EMT Paide esindusse pöördus.
Nimelt selgus, et mobiiliarve oli salapärase numbri tõttu koguni 58 eurot ja 58 senti suurem. «Teenindaja klõbistas natuke arvutis, uuris asja ja ütles mulle, et olen sellele numbrile helistanud ja rääkinud veidi rohkem kui neli minutit. Aga ei ole ju!» protestis Sipelgas. «Ma ei mõista, kuidas sattus kahtlane number minu telefoniarvele, kui peale minu ei kasuta seda mobiili keegi.»
Teeninduses ei osatud küsimuse peale samuti midagi vastata ning Sipelgas täitis kohapeal avalduse, et ei ole nõus ligi 60 euro suuruse arve eest maksma.
Klient loodab firma vastutulelikkusele
Hilja Sipelga tavapärased mobiiliarved jäävad hinnavahemikku 25–35 eurot ning nende tasumiseks kasutab ta otsekorralduslepingut. «Eelmise kuu arvet olen nõus tasuma, aga mitte seda 58 euro suurust osa,» kinnitas ta.
Mobiilioperaatori EMT klient on Sipelgas olnud kolm aastat ja siiani pole tal ettevõttele mingeid etteheiteid. «Ega ma EMTd otseselt süüdistagi, sest samamoodi nagu mina ei saanud nemad teeninduses aru, kuidas see number minu telefoni sattus,» lausus ta. «Et tegemist on soliidse firmaga, siis loodan, et leitakse ka lahendus.»
Sipelgas soovitas kõigil mobiilikasutajatel tähelepanelikum olla. «Paljudel on sõlmitud otsekorraldusleping ja nad ei pruugi märgatagi, kui ükskord mobiiliarve palju suurem on,» ütles ta.
EMT kommunikatsioonijuht Regina Salmu ütles, et antud juhtumi selgitus alles käib, mistõttu ei saa ta leheveergudel seda avalikult kommenteerida. Siiski lisas ta mõne soovituse, mille abil kliendid samasuguseid olukordi vältida saaksid.
Telefonil tuleb
silm peal hoida
Salmu ei soovita helistada tundmatutele numbritele, samuti palus ta hoida mobiiltelefoni nii, et ei tekiks tahtmatuid kõnesid (nt kasutades klahvilukku) ja mitte jätta telefoni järelevalveta, et seda ei saaks kuritarvitada kolmandad isikud. «EMT fikseerib helistamise fakti, teadmata, kes selle kõne mobiiltelefonilt algatanud on,» selgitas ta. «Mobiiltelefoni omanikul lasub vastutus tasuda oma telefonilt kasutatud teenuste eest.»
Juhul kui telefoni omanik kahtlustab, et tema mobiiltelefoni on kuritarvitatud, soovitas Salmu kindlasti pöörduda sellekohase avaldusega politsei poole süüdlase väljaselgitamiseks ja temalt tekitatud kahju välja nõuda.
Hilja Sipelga telefoniarvet kasvatanud number 900 1222 kuulub Salmu kinnitusel Indata OÜ-le. «Kõne sellele numbrile maksab 6,39 eurot, millele lisandub operaatori tasu. Eritasu kõne eest rakendub 11ndal sekundil,» selgitas ta. «Tegemist on Rate.ee teenusega, mis võimaldab Rate.ee kontodele mobiiltelefoni vahendusel SOLe osta.»
SOL on Rate.ee valuuta, mille abil saab omakorda osta Rate.ee teenuseid ning teha ka ülekandeid teistele Rate.ee kasutajatele või SOLid tagasi eurodesse konvertida (arveldusarvele kanda). «Täpsemalt saab selle teenuse kohta infot Rate.ee-lt,» lisas Salmu.
Niisuguste juhtumitega on kursis ka operaatorfirma Tele2 kommunikatsioonijuht Kersti Gorstov. «Kui klient väidab, et pole neid kõnesid teinud, siis on tõenäoliselt telefon sattunud ajutiselt kellegi teise kätte, kes on kõned Rate’i teinud,» ütles ta. «Selliseid juhuseid on ette tulnud, mistõttu soovitame telefoni mitte jätta järelevalveta või kasutada telefonis parooliga kaitstud klahvilukku.»
TEAVE
EMT teenus «Eritasuliste kõnede piirang» võimaldab kliendil piirata väljahelistatavad kõned kõikidele eritasulistele kõneteenusnumbritele.
Eritasuliseks kõneteenusnumbriks loetakse ja piirangut võimaldavasse gruppi arvatakse kõik numeratsiooniala 900 numbrid ja 3–5kohalised kõneteenusnumbrid, millele helistamise hind on kõrgem kõneteenusnumbrile helistamise tavahinnast 0,2278 €/min, v. a infotelefonide teenusnumbrid (119, 1181, 1182, 1184, 1185, 1188).
Täpsem info on leitav siit: https://www.emt.ee/kulud/konepiirangud
Kõnepiiranguteenust ei saa kasutada Diili kõnekaardi omanikud. Küll on loonud teenusepakkuja koostöös EMTga piirangu, et ühes kalendrikuus ei saa klient oma telefoninumbrilt Rate.ee kontole teha üle 10 laadimise. See rakendub nii EMT kui ka Diili klientidele.
Kõneteenusnumber on lisateenus, mis võimaldab sisuteenuse pakkujal pakkuda EMT klientidele teenuseid telefoni teel ning määrata oma sisuteenusele erihind.
Kõneteenusnumbrid on 3–5kohalised lühinumbrid, 800-teenusnumbrid, 900-teenusnumbrid.